Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Tentoonstelling — 18 mei t/m 13 okt 2019

Eerste solotentoonstelling in Nederland van de Libanees-Amerikaanse kunstenaar Walid Raad. In zeven zalen toont Raad zijn scherpe, kritische, geëngageerde en vaak geestige visie op de complexiteit van de Libanese burgeroorlog en op ontwikkelingen in de kunstwereld van het Midden-Oosten.

Waardering: 5 van de 5 stars NRC

Alles valt bij Walid Raad op zijn plaats als je zijn werk, zijn expositie, beschouwt als één grote verheviging van de absurde realiteit.

Lees meer Door— Hans de Hartog Jager

Het Stedelijk Museum presenteert de eerste solotentoonstelling van de Libanees-Amerikaanse kunstenaar Walid Raad (1967) in Nederland. In Let’s be honest, the weather helped toont hij zijn scherpe, kritische, geëngageerde en vaak geestige visie op de complexiteit van de Libanese oorlogen (1975-1991) en op de recente ontwikkelingen in de kunstwereld van het Midden-Oosten. De tentoonstelling bevat alle media waar Raad gebruik van maakt, zoals film, fotografie, multimedia installaties, performances en essays, en zal ook nieuw werk bevatten dat voor het eerst getoond wordt. Walid Raad analyseert de historische, politieke, economische en esthetische aspecten van oorlog. In elke zaal zullen nieuwe combinaties te zien zijn van werken uit de drie grote projecten waar Raad sinds de jaren 80 aan werkt.

Walid Raad / The Atlas Group, ‘I might die before I get a rifle_Device 007’, 2004. Met dank aan de kunstenaar & Sfeir-Semler Gallery Hamburg / Beirut
Walid Raad / The Atlas Group, ‘I might die before I get a rifle_Device 007’, 2004. Met dank aan de kunstenaar & Sfeir-Semler Gallery Hamburg / Beirut

Uiteindelijk gaat het mij om de vraag hoe geweld lichaam, geest, cultuur en tradities aantast.

— Walid Raad

The Atlas Group (1989-2004)

Voor The Atlas Group (1989-2004) heeft Raad verhalen en documenten gecreëerd over de Libanese oorlogen van de afgelopen decennia. Met de technieken uit genres als literaire fictie en conceptuele fotografie bedenkt Raad documenten, karakters en gebeurtenissen die plaats kunnen vinden in tijden van oorlog. Al dit materiaal vormt een soort archief, dat een bijzondere betekenis heeft voor de kunstenaar – het biedt hem artefacten die hem de mogelijkheid geven er een nieuwe geschiedenis mee te schrijven. In The Atlas Group neemt Raad de rol aan van een archivaris die nieuwe vondsten deelt. Die vondsten zijn afkomstig van historisch materiaal dat gefilterd is door zijn verbeeldingskracht in een poging de minder zichtbare effecten van oorlog visueel te maken. 

  • Zaalopname ‘Walid Raad – Let’s be honest, the weather helped’, Stedelijk Museum Amsterdam, 2019, Foto: Gert Jan van Rooij.
    Zaalopname ‘Walid Raad – Let’s be honest, the weather helped’, Stedelijk Museum Amsterdam, 2019, Foto: Gert Jan van Rooij.
  • Zaalopname ‘Walid Raad – Let’s be honest, the weather helped’, Stedelijk Museum Amsterdam, 2019, Foto: Gert Jan van Rooij.
    Zaalopname ‘Walid Raad – Let’s be honest, the weather helped’, Stedelijk Museum Amsterdam, 2019, Foto: Gert Jan van Rooij.
  • Zaalopname ‘Walid Raad – Let’s be honest, the weather helped’, Stedelijk Museum Amsterdam, 2019, Foto: Gert Jan van Rooij.
    Zaalopname ‘Walid Raad – Let’s be honest, the weather helped’, Stedelijk Museum Amsterdam, 2019, Foto: Gert Jan van Rooij.
  • Zaalopname ‘Walid Raad – Let’s be honest, the weather helped’, Stedelijk Museum Amsterdam, 2019, Foto: Gert Jan van Rooij.
    Zaalopname ‘Walid Raad – Let’s be honest, the weather helped’, Stedelijk Museum Amsterdam, 2019, Foto: Gert Jan van Rooij.
  • Zaalopname ‘Walid Raad – Let’s be honest, the weather helped’, Stedelijk Museum Amsterdam, 2019, Foto: Gert Jan van Rooij.
    Zaalopname ‘Walid Raad – Let’s be honest, the weather helped’, Stedelijk Museum Amsterdam, 2019, Foto: Gert Jan van Rooij.
  • Zaalopname ‘Walid Raad – Let’s be honest, the weather helped’, Stedelijk Museum Amsterdam, 2019, Foto: Gert Jan van Rooij.
    Zaalopname ‘Walid Raad – Let’s be honest, the weather helped’, Stedelijk Museum Amsterdam, 2019, Foto: Gert Jan van Rooij.
  • Zaalopname ‘Walid Raad – Let’s be honest, the weather helped’, Stedelijk Museum Amsterdam, 2019, Foto: Gert Jan van Rooij.
    Zaalopname ‘Walid Raad – Let’s be honest, the weather helped’, Stedelijk Museum Amsterdam, 2019, Foto: Gert Jan van Rooij.
  • Zaalopname ‘Walid Raad – Let’s be honest, the weather helped’, Stedelijk Museum Amsterdam, 2019, Foto: Gert Jan van Rooij.
    Zaalopname ‘Walid Raad – Let’s be honest, the weather helped’, Stedelijk Museum Amsterdam, 2019, Foto: Gert Jan van Rooij.

Sweet talk commissions Beirut (sinds 1987) bestaat uit verschillende foto-opdrachten die Raad, als getuige, zichzelf gaf om het veranderende stadsgezicht van straten, gebouwen en winkelpuien in Beirut vast te leggen. Hij concentreerde zich op de omgeving waar hij woonde, aan de rand van de slagvelden in de stad. Hij zetten zijn project in ‘na-oorlogs’ Beirut voort, toen er een groots nieuw stadscentrum werd gebouwd. Hierover zegt Raad:

“In 1987 wijdde ik me aan het maken van foto’s in Beiroet. De titel Sweet talk verwijst naar de bewoners, die zichzelf met mooie praatjes in slaap sussen, en fascinerende manieren vinden om in een stad te kunnen wonen die onderhevig was aan de dreiging van militaire aanvallen, verwoesting en vernieuwing.”

Het thema van zijn derde project Scratching on things I could disavow (vanaf 2007) gaat in op materiële en immateriële manieren waarop geweld traditie en kunst beïnvloedt. Zijn aandacht gaat uit naar de opkomst van nieuwe infrastructuren voor de kunsten in de Arabische wereld, in het bijzonder in de Golfstaten. Aan de ene kant adresseert Raad via de bouw van enorme nieuwe musea zoals het Louvre Abu Dhabi de strijd voor ‘soft power’ en prestige in de hedendaagse Arabische wereld. Aan de andere kant onderzoekt hij hoe islamitische, moderne of hedendaagse 'Arabische' kunstwerken zich verzetten, aanpassen of verbergen in deze nieuwe omgevingen.  

Walid Raad, ‘Let's be honest, the weather helped_3 US’, 1998. 2006. Pigmented inkjet print, 46,8 x 72,4 cm. Courtesy the artist & Sfeir-Semler Gallery Hamburg / Beirut
Walid Raad, ‘Let's be honest, the weather helped_3 US’, 1998. 2006. Pigmented inkjet print, 46,8 x 72,4 cm. Courtesy the artist & Sfeir-Semler Gallery Hamburg / Beirut

Onder de nieuwe werken in het overzicht bevinden zich drie sculpturen, getiteld I feel a great desire to meet the masses once again _ VI, XVII, XXXIII. Walid Raad:

“Aan het begin van de oorlogen in 1975 werden de meeste openbare monumenten in Beiroet haastig gedemonteerd en opgeslagen in ongemarkeerde kisten. De kratten werden verspreid over verschillende beveiligde opslaglocaties. Dertig jaar later werden de kisten weer bijeengebracht en geopend in de hoop de monumenten weer in hun oorspronkelijke staat terug te kunnen brengen. Maar door het ontbreken van een protocol voor het afbreken en weer assembleren van kunstwerken zijn er nieuwe publieke kunstwerken ontstaan, die een vreemde samenstelling hebben. Drie daarvan zijn in het Stedelijk te zien.”

De tentoonstelling is samengesteld door het Stedelijk Museum Amsterdam, in samenwerking met Moderna Museet, Stockholm. De tentoonstelling zal van 15 februari–10 mei 2020 in Moderna Museet te zien zijn.

Walid Raad, ‘Sweet talk commissions (Beirut 1994)’, 2018, video still. Courtesy the artist & Sfeir-Semler Gallery Hamburg / Beirut
Walid Raad, ‘Sweet talk commissions (Beirut 1994)’, 2018, video still. Courtesy the artist & Sfeir-Semler Gallery Hamburg / Beirut

Performance Les Louvres and/or Kicking the Dead

Op diverse data is in drie zalen van de tentoonstelling de performance Les Louvres and/or Kicking the Dead te zien. Deze zalen zijn daarom gesloten vanaf 11.45 uur en 14.45 uur. De overige zalen zijn gedurende de performance gewoon geopend. 

Check hier voor data. Tickets voor de performance zijn vooraf online te bestellen.
                                                                                        
 Meer info & tickets

Let op! Het aantal plaatsen is beperkt

PUBLICATIE

Bij de tentoonstelling verschijnt een kunstenaarsboek waarin twee van Raads weloverwogen en scherpzinnige kunstwerken centraal staan. Better be watching the clouds brengt de lokale, regionale en internationale figuren in kaart wiens namen en gezichten een belangrijke rol speelden in het Libanese politieke landschap. I want to be able to welcome my father to my house is gebaseerd op de dagboeken die Raads vader gedurende de oorlogen bijhield. Raad reikt de lezer documenten aan die lijken toe te behoren aan een soort archivaris, een getuige en een bemiddelaar. Aan de hand van gevonden foto’s en andere voorwerpen roept Raad documenten in het leven die de nieuwsgierigheid en de verbeelding van de lezer prikkelen. Uitgegeven in samenwerking met Roma Publications. Vormgeving door Roger Willems. Prijs € 27,50. 

De tentoonstelling Walid Raad – Let’s be honest, the weather helped is mede tot stand gekomen dankzij de genereuze steun van het Mondriaan Fonds, dat bijdroeg middels de Projectinvestering Instellingen en het Experimenteerreglement Kunstenaarshonoraria, en van de International Collector Circle en de Curator Circle van het Stedelijk Museum Fonds. De tentoonstelling is samengesteld door het Stedelijk Museum Amsterdam in samenwerking met Moderna Museet, Stockholm.