Tentoonstelling — 28 sep 2019 t/m 22 mrt 2020

Eerbetoon aan ontwerper Wim Crouwel (1928) met een selectie van zijn grafische vormgeving.

Het Stedelijk Museum eert Wim Crouwel (1928) met de tentoonstelling Wim Crouwel: Mr. Gridnik, waarin een selectie te zien is van zijn grafische vormgeving. Crouwel, in 1963 medeoprichter van het eerste multidisciplinaire ontwerpbureau Total Design, is een van de bekendste ontwerpers van Nederland en internationaal befaamd om o.a. zijn werk voor het Van Abbemuseum, het Stedelijk Museum Amsterdam, zijn letterontwerpen waaronder het New Alphabet uit 1967 en zijn bedrijfslogo’s. Hij verwierf ook bekendheid als woordvoerder van de beroepsgroep waarbij hij niet schuwde voor zijn eigen mening uit te komen. Voor het Stedelijk Museum was hij van 1963 tot 1985 verantwoordelijk voor alle grafische uitingen van het museum. 

Wim Crouwel, affiche Etienne Martin, 1963. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam
Wim Crouwel, affiche Etienne Martin, 1963. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam
Wim Crouwel, affiche Vormgevers, 1968. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam
Wim Crouwel, affiche Vormgevers, 1968. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam

MR. GRIDNIK

Al vanaf de jaren ‘50 werd Wim Crouwel sterk beïnvloed door de Zwitserse grafisch vormgevers die met hun rationele en minimalistische benadering gebruik maakten van het grid als systeem. Hij heeft zijn hele carrière een voorliefde gehad voor het grid, dat hij als een belangrijk hulpmiddel beschouwde. Hij paste dit al toe in zijn ontwerpen voor het Van Abbemuseum in Eindhoven (1956-1964) en later voor het Stedelijk Museum. Bij Total Design dienden de gridvellen als ondersteuning van het vele werk dat het Stedelijk vereiste. Crouwel was een voorstander van een analytische benadering, hij geloofde in technologie en vooruitgang en promootte ontwerpen als een onafhankelijk vak. De fascinatie voor het grid was ook terug te zien in de tentoonstelling Wim Crouwel: Fascinated by the Grid, die in 2017 en 2018 te zien was in Japan. Met het museumwerk bouwde Crouwel een indrukwekkend oeuvre op dat beslissend was voor zijn reputatie.

Het Stedelijk Museum speelt een belangrijke rol als het gaat om grafische vormgeving en kent hierin een belangrijke traditie. De introductie van de tentoonstelling gaat over deze geschiedenis en laat werk zien van alle betekenisvolle grafisch vormgevers van het Stedelijk naast Crouwel zoals Willem Sandberg, Anthon Beeke, Experimental Jetset, Mevis & van Deursen en anderen.

Wim Crouwel (1928) begon zijn carrière in 1952 als tentoonstellingsontwerper maar werd vooral bekend als grafisch vormgever. Naast ontwerper was hij ook lector, hoogleraar, organisator en woordvoerder. Van 1985 tot en met 1993 was hij directeur van Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Hij was en is een leidende figuur in de Nederlandse vormgeving en in het Nederlandse culturele leven. Zijn werk kan nog steeds op veel belangstelling rekenen van jonge ontwerpers. Het speciaal in het leven geroepen WimCrouwel Instituut zet zich in voor het toegankelijk maken van kennis over grafische vormgeving als erfgoed.

Op 17 juli 2019 ontvangt Crouwel de prestigieuze Amerikaanse Type Directors Club Medal (New York) voor zijn letterontwerpen.

NIEUWE DOCUMENTAIRE

In de tentoonstelling wordt de nieuwe documentaire die Lex Reitsma maakt over Wim Crouwel vertoond: wim crouwel modernist. De documentaire wordt in het najaar van 2019 ook op televisie uitgezonden.

NAJAAR 2019: 3X GRAFISCH ONTWERP IN HET STEDELIJK

Dit najaar zijn er in het Stedelijk maar liefst drie tentoonstellingen te zien over grafische vormgeving. Wim Crouwel: Mr. Gridnik wordt vergezeld door de affichetentoonstelling Kleurrijk Japan (7 september 2019-2 feb 2020), en de presentatie Best Verzorgde Boeken 2018 (25 september-30 oktober 2019).