Hoe ziet de ideale audio of multimediatour er uit? Dat is natuurlijk voor iedereen anders. De een wil veel verdieping bij bijzondere werken. De ander wil enkel korte informatie bij hoogtepunten uit de collectie. Maar hoe kom je erachter wat voor iemand het beste werkt? Weten bezoekers zelf eigenlijk waar ze naar op zoek zijn in het museum?

Amsterdam Smart City, Antenna LAB en het Stedelijk Museum hebben samen met het CHESS team uit Athene een test gedaan met ‘slimme’ tours door het Stedelijk Museum. Op basis van de keuzes van de individuele bezoeker doet het gebruikte systeem aanbevelingen zodat de bezoeker uit alle verhalen die er beschikbaar zijn een betere selectie kan maken. Met het doel de aandacht van de bezoeker zo lang mogelijk vast te houden is getest hoe de aangeboden informatie het beste kan worden gepresenteerd.

Het onderzoeksproject is onderdeel van het eCultValue programma van de EU, waarin innovatieve mogelijkheden worden getest om de interesses en voorkeuren van museumbezoekers beter te begrijpen en hun bezoek te kunnen verrijken met verhalen en informatie die bij hen past. 

De kennis die wordt opgedaan in het eCultValue programma wordt gedeeld met verschillende culturele instanties en universiteiten in Europa. Daarnaast organiseert het Stedelijk Museum Expert meetings voor musea in Nederland om kennis te delen en gezamenlijk tot nieuwe inzichten te komen.