Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Nieuws — 24 mei 2016

Het Stedelijk Museum en Ammodo doen in 2016 onderzoek naar een nieuwe instelling voor hedendaagse kunst in Amsterdam. Deze instelling zal een herpositionering zijn van de huidige dependance van het Stedelijk, genaamd Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (SMBA). SMBA is 23 jaar geleden opgericht omdat er behoefte was aan een plek voor jonge kunstenaars en curatoren in Amsterdam. Voor de nieuwe instelling wordt gekeken naar wat er anno 2016 mist in de stad en wat voor vorm deze plek moet krijgen.

De internationale curatoren Sophie Goltz, Eungie Joo en Emily Pethick zijn aangesteld om het onderzoek uit te voeren. Dit gebeurt in samenspraak met Amsterdamse, Nederlandse en internationale kunstexperts door middel van publieke en gesloten discussiesessies. In het weekend van 17-19 juni zal de kick-off van het onderzoeksjaar in het Stedelijk gehouden worden. In deze bijeenkomst worden de thema’s verkend die leven in de Amsterdamse hedendaagse kunstwereld. Onder meer Barbara Visser (kunstenaar, voorzitter Akademie van Kunsten, KNAW), Annet Zondervan (directeur CBK Zuidoost), Sander Breure en Witte van Hulzen (kunstenaars), en Vincent van Velsen (schrijver, onderzoeker en curator) zullen aan de bijeenkomst deelnemen.

Het doel van het onderzoek is om eind 2016 tot een aanbeveling te komen met de contouren van de nieuwe kunstinstelling die aansluit bij de actuele kunstontwikkelingen en behoeftes in de stad, het land en de rest van de wereld.

Zoals bekend zal per 1 juli a.s. de locatie Rozenstraat, waar SMBA sinds 1996 gevestigd was, zijn deuren sluiten. Momenteel wordt naar een nieuwe locatie gezocht hangende de uitkomsten van het onderzoek.

Beatrix Ruf, directeur Stedelijk Museum Amsterdam: “We vinden het belangrijk om in Amsterdam een plek te hebben die een aanvulling biedt op ons eigen programma, en een brugfunctie vervult tussen een grote instelling als het Stedelijk en het hedendaagse kunstenveld. Ook moet het een aanvulling zijn op het programma in de stad. Deze plek moet het cultureel-diverse en internationale profiel van de stad Amsterdam representeren en aansluiten op wereldwijde kunstbewegingen. We willen samen met Ammodo onderzoeken of we een inspirerende ontmoetingsplek kunnen creëren voor Amsterdam die bij kan dragen aan een gezond kunstklimaat in de stad.”

Juliette de Wijkerslooth, directeur Ammodo: “Ammodo werkt nauw samen met kunstinstellingen om te onderzoeken wat er nodig is om de ontwikkeling van kunst en kunstenaars te stimuleren. Belangrijke tendensen die wij signaleren zijn de globalisering van het kunstveld, het vervagen van disciplines en de toegenomen invloed van digitalisering. In het kader van deze ontwikkelingen is het zinvol om de huidige modellen voor het tonen van hedendaagse kunst tegen het licht te houden en te kijken of deze nog aansluiten bij de praktijk en het publiek van vandaag. Wij zien uit naar de samenwerking met het Stedelijk Museum Amsterdam om deze bewegingen nader te onderzoeken en te bekijken wat het kunstveld, zowel in Amsterdam als internationaal, nu nodig heeft.”

Goltz, Joo en Pethick buigen zich onder andere over de legitimiteit van een nieuwe instelling, hoe de lokale en internationale kunstproductie geïntegreerd moet worden, hoe kunst kan reflecteren op sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen en hoe een instelling in Amsterdam een bijdrage kan leveren aan het wereldwijde kunstdebat. Het Stedelijk en Ammodo hebben gekozen voor een internationaal onderzoeksteam in samenwerking met andere (lokale) kunstprofessionals en experts.

Meer over het onderzoeksteam:

Sophie Goltz (DE) was initiator van de Stadtkuratorin in Hamburg, waarmee ze sinds 2014 de kunst in de openbare ruimte van deze stad vanuit een global en sociaal geëngageerd perspectief gestalte gaf. Daarnaast was zij curator voor Neuer Berliner Kunstverein, doceert ze aan de Hochschule für Bildende Künste Hamburg en schrijft ze voor tijdschriften zoals Texte zur Kunst, Springerin en Art Agenda. Eerder was Goltz freelance curator en ‘art educator’ voor Documenta 11 (2002), 3de Biënnale van Berlijn (2004), Projekt Migration, Keulen (2004-06) en Documenta 12 (2007).

Eungie Joo (VS) was curator van de 12e Sharjah Biënnale (2015), programmadirecteur bij Instituto Inhotim in Brumadinho, Brazilië en directeur en conservator Educatie en Openbare Programma’s bij het New Museum, New York. Ze was ook editor van Rethinking Contemporary Art and Multicultural Education (Routledge en New Museum, 2009); publiceerde de Art Spaces Directory (ArtAsiaPacific en New Museum, 2012); en steldeThe Ungovernables (2012) samen. Joo presenteerde Condensation: Haegue Yang voor het Koreanse Paviljoen als onderdeel van de 53e Venetië Biënnale (2009). Als oprichter, directeur en conservator van de kunstruimte REDCAT in Los Angeles (2003-2007) organiseerde ze projecten met kunstenaars Mark Bradford, Damián Ortega, Sora Kim, Taro Shinoda, SUPERFLEX, Kara Walker, Apichatpong Weerasethakul e.a.

Emily Pethick (UK) is directeur van The Showroom, Londen. Van 2005-2008 was zij directeur van Casco, Office Art Design and Theory, in Utrecht. Van 2003-2004 was zij curator van Cubitt, Londen. Pethick heeft bijgedragen aan tal van catalogi en tijdschriften, waaronder Frieze, dot dot dot, GAS, texte zur Kunst,Artforum en Untitled, en heeft verschillende boeken uitgegeven. Ook heeft zij voor het Dutch Art Institut (DAI) het MA programma DAI-publicaties Edition 2008 verzorgd.

Ammodo

Ammodo initieert en ondersteunt projecten die de ontwikkeling van kunst en wetenschap stimuleren. Sinds de oprichting in 2011 is Ammodo betrokken geweest bij diverse tentoonstellingen en projecten in het Stedelijk Museum waaronder: Ed Atkins: Recent Ouija, A year at the Stedelijk: Tino Sehgal, en Global Collaborations. Sinds begin 2016 steunt Ammodo Stedelijk Contemporary; de dynamische solotentoonstellingen van een veelbelovende generatie kunstenaars in het Stedelijk. Ook heeft Ammodo de afgelopen jaren een groot aantal projecten ondersteund van onder andere Museum Boijmans van Beuningen, van Abbemuseum, Rijksakademie van beeldende kunsten, If I Can’t Dance I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution, P/////AKT en de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen.

Voor meer informatie zie:

www.ammodo.org
www.ammodo-knaw-award.org