theorie

Sunday Seminar | The Moving Page: At the Crossroads of Cinema and Photobook
23 apr 2017

Locatie
Teijin auditorium
Tijd
15.00 - 17.00 uur
Voertaal
Engels
Toegang
Museumkaart € 3 / studenten € 10,50 / regulier € 18
Reserveren

Tickets

Compilatie, studieschets door kunstenaar Paulien Oltheten, uit: Ed van der Elsken, De ontdekking van Japan, 1988
Compilatie, studieschets door kunstenaar Paulien Oltheten, uit: Ed van der Elsken, De ontdekking van Japan, 1988

Met trots presenteert het Stedelijk Museum een theoretisch programma over de relatie tussen film en fotoboek in het kader van de tentoonstelling Ed van der Elsken - De verliefde camera (4 februari - 21 mei 2017).

De tentoonstelling belicht het werk van de bekende Nederlandse kunstenaar in verschillende media: foto's, films, boeken en dia's. Het programma, bestaande uit lezingen en een performance-lezing, gaat specifiek in op de multidisciplinaire relaties tussen films en boeken in het oeuvre van Ed van der Elsken en daarbuiten.

Gastsprekers:
- Conservator fotografie Hripsimé Visser (Stedelijk Museum Amsterdam)
- Hoofd fotoafdeling Roland Fischer-Briand (Austrian / Oostenrijks Film Museum)
- Curator Tamara Berghmans (FOMU - Fotomuseum Antwerpen)
- Kunstenaar Paulien Oltheten (woont en werkt in Amsterdam en Parijs)
- Creatief directeur en uitgever Lesley A. Martin (The PhotoBook Review, Aperture)
- Freelance curator en onderzoeker Daria Tuminas (woont en werkt in Amsterdam)

Je hoort vaak over fotoboeken zeggen dat ze een 'filmische flair' hebben, een 'quasi-cinematisch non-lineair verhaal' of een 'ruige filmische stream-of-conciousness', en één van die boeken is Een liefdegeschiedenis in Saint-Germais-des-Prés (1956) van Ed van der Elsken. Maar waaruit bestaat dat 'filmische' gevoel bij fotoboeken nu precies? Zit het hem in de opeenvolging van foto's of in andere aspecten van een publicatie? Is het orkestreren van foto's in een fotoboek net zoiets als filmmontage, of werkt het juist heel anders? Kunnen we een fotoboek beschouwen als een platform voor bewegende beelden? En als laatste, wat voor scala aan relaties bestaat er tussen film en fotoboek? Aan de hand van deze vragen zullen de sprekers ingaan op wat het 'filmische' zou kunnen betekenen in de context van fotoboeken.

De bredere discussie over dit onderwerp verschijnt in de nieuwe lente editie van The PhotoBook Review. Deze editie is een samenwerking tussen Aperture en Stedelijk Museum Amsterdam. De editie zal gelanceerd worden tijdens het evenement The Moving Page: At the Crossroads of Cinema and Photobook. Alle bezoekers van het evenement zullen de nieuwe editie van The PhotoBook Review ontvangen.

MEER OVER DE SPREKERS

Hripsimé Visser is conservator fotografie van het Stedelijk Museum Amsterdam en de curator van de tentoonstelling Ed van der Elsken - De verliefde camera. Ze werkt sinds 1990 voor het Stedelijk Museum, waar ze verantwoordelijk is voor het collectiebeleid voor fotografie en een groot aantal tentoonstellingen heeft georganiseerd van onder meer Jeff Wall (2014), Rineke Dijkstra (2004), Sam Taylor-Wood (2002) en Thomas Struth (1998). Ze schreef teksten voor tal van boeken, catalogi, kranten en tijdschriften, zoals Perspektief - Tijdschrift voor Fotografie, European Photography en Kunstschrift.

Roland Fischer-Briand, mede-oprichter en redacteur van STREULICHT - Magazin für fotografie & artverwandtes, universitair gastdocent aan de Universität für angewandte Kunst Wien en curator, publiceerde Blow Up: Antonioni's Classic Film and Photography (2014), Colorful Lucency - Transparant Stills of the 1920s and 1930s (2016) en Film Stills. Photography between Advertising, Art and the Cinema (2016). Hij is hoofd van de fotocollectie van het Österreichisches Filmmuseum en beheert daar ook de bijzondere collecties van Dziga Vertov en Michael Haneke. Op dit moment werkt hij aan een publicatie over filmische fotoboeken.

Tamara Berghmans is curator collectiebeheer van het FOMU - Fotomuseum Antwerpen in België. Ze is gepromoveerd in kunstgeschiedenis, heeft gewerkt als assistent-curator fotografie voor het Stedelijk Museum Amsterdam en les gegeven aan de Vrije Universiteit Brussel. Ze schreef een aantal boeken, waaronder Ed van der Elsken: Looking for Love on the Left Bank (2013).

Paulien Oltheten is een kunstenaar die werkt met video, fotografie, tekst en performance. Oltheten bestudeert de dagelijkse routines, rituelen en lichaamstaal van mensen in de openbare ruimte over de hele wereld. Ze studeerde af aan de Rijksakademie, Amsterdam en was in 2013 resident artist van ISCP, New York. In 2017 werkt ze in de Cité internationale des Arts in Parijs.

Lesley A. Martin is creatief directeur en uitgever van The PhotoBook Review (Aperture), een tijdschrift op krantenpapier over de laatste ontwikkelingen in de discussie rond het fotoboek. Haar essays over fotografie zijn onder meer gepubliceerd in Aperture, American Photo, FOAM en Lay Flat. Ze heeft meer dan 75 boeken over fotografie geredigeerd en meerdere tentoonstellingen samengesteld. In 2015 werd ze benoemd tot gastcriticus aan het Yale MFA Photography Program.

Daria Tuminas is freelance curator en onderzoeker. In 2014 was ze een van de organisatoren van het jaarlijkse evenement Dutch Photography Experience, met onder meer een reeks educatieve programma's in St. Petersburg en de tentoonstelling Undercover, over Nederlandse fotoboeken. Daria kwam daarna met een volgend project en tentoonstelling rond fotoboeken: Reading A Photobook. Momenteel doet ze onderzoek naar de relatie tussen film en fotoboek en in dat kader was ze gastredacteur van de voorjaarsuitgave in 2017 van The PhotoBook Review. Haar onderzoek werd financieel ondersteund door het Mondriaan Fonds.

CREDITS

Dit programma kwam tot stand met steun van de Universiteit van Leiden.
Curator: Daria Tuminas
Adviserende curatoren: Hripsimé Visser (conservator fotografie), Britte Sloothaak (assistent-curator)
Mede-uitgever: Lesley Martin (creatief directeur Aperture - The PhotoBook Review)
Partner publiciteit: Lesley Martin (Aperture - The PhotoBook Review)
Productie: Henri Sandront (producent, Stedelijk Museum)