Nieuws — 17 sep 2012

Maandag 17 september gaat de openingscampagne van het Stedelijk Museum Amsterdam van start. Doel van de campagne is om de identiteit van het Stedelijk weer terug op de kaart te zetten en het publiek nieuwsgierig te maken. De hoofdboodschap is dat iedereen vanaf 23 september weer van harte welkom is in het Stedelijk. De campagne luidt dan ook: WE ZIJN OPEN

Het concept van de campagne is bedacht en uitgewerkt door grafisch ontwerpduo Armand Mevis en Linda van Deursen van Mevis & Van Deursen en Erik Kessels van KesselsKramer. Er is gekozen voor een eigenzinnige tekstuele en typografische campagne. De boodschap WE ZIJN OPEN wordt ingeleid door gedichten geschreven door de Noorse kunstenares Hanne Lippard. Het museum laat daarmee zien dat het open is en tegelijkertijd is de campagne een kunstwerk in de openbare ruimte. Mevis & Van Deursen: “We vinden dat een museum een eigen stem moet ontwikkelen, die je even aan het denken zet en zich onderscheidt van andere commerciële boodschappen. De vormgeving is experimenteel en daardoor verrassend en opvallend.”

Mevis & Van Deursen hebben de jonge Noorse kunstenaar Hanne Lippard (1984) gevraagd om met gebruik van Nederlandse en Engelse woorden de teksten voor de campagne te schrijven en in te spreken. Lippard is twee jaar geleden afgestudeerd aan de Rietveld Academie in Amsterdam en woont in Berlijn. Haar poëtische en associatieve teksten worden gekenmerkt door opvallende ritmiek en woordrijm.  Mevis & Van Deursen: “Zo lokt ze, als een sirene uit de Griekse mythologie, met haar stem de bezoekers naar het Stedelijk.”

Naast een  tram, vlaggen, dagbladadvertenties, outdoor uitingen en online banners en tv-commercials op STER en RTL, zullen er vanaf 19 september ook vier etalages te zien zijn bij het  Amsterdamse filiaal van de Bijenkorf ingericht met het werk van drie jonge kunstenaars, de uitingen van de openingscampagne en de stem van Hanne Lippard.