Nieuws — 18 jul 2016

Amsterdam, 18 juli 2016 - Dit najaar presenteert het Stedelijk Museum Amsterdam de eerste museale solotentoonstelling van Magali Reus (Den Haag, 1981), een van de opvallendste kunstenaars van dit moment. Speciaal voor de tentoonstelling in het Stedelijk maakt Reus nieuw werk, mede dankzij een bijdrage van het Stedelijk en het Mondriaan Fonds.

Magali Reus werkt met de lichamelijkheid en de fysieke omgang met objecten, de spanning tussen wat publiek is en wat privé en de relatie tussen het esthetische en het onvolmaakte. Zo hadden de vormen die haar eerdere sculpturen aannamen visuele raakvlakken met herkenbare, dagelijkse voorwerpen zoals bijvoorbeeld koelkasten, klapstoeltjes en kookgerei, maar altijd met een onverwachte draai. Want hoewel haar sculpturen ogenschijnlijk vertrouwd overkomen, werken ze in het universum van Reus vervreemdend. Door de obsessieve gelaagdheid die zij aanbrengt en de vele herhalingen die ze hanteert verliezen ze hun gebruikswaarde en smelten ze samen tot een wonderlijk, abstract geheel. 

Aankoop Beatrix Ruf 

In 2014 werd Beatrix Ruf bij haar aantreden als nieuwe directeur van het Stedelijk de vraag gesteld: met wie wil je absoluut een tentoonstelling maken? Resoluut zei ze: met Magali Reus. Niet lang daarna kocht zij voor het Stedelijk Museum het werk Parking (Retainer) uit datzelfde jaar aan voor de collectie: een sculptuur aan de wand die doet denken aan de klapstoelen die we tegenkomen in openbare ruimtes, zoals wachtkamers. Alleen zijn dit geen klapstoelen waar je op kunt zitten, in Reus’ sculptuur worden deze de dragers van andere objecten vervaardigd in o.a. metaal en plastic.

Ook in de serie Leaves (2015), waar Reus in 2015 de prestigieuze Prix de Rome voor kreeg toegekend, zijn de sculpturen bedrieglijk. De vergrote en opengewerkte hangsloten zijn hier niet de ingetogen objecten die we gewend zijn, maar juist sierlijk en verleidelijk. Door hun innerlijk te tonen, verliezen ze naast hun zakelijk karakter ook hun functie, namelijk het beschermen van privacy, en krijgen hierdoor een heel ander leven. 

Nieuwe serie sculpturen

 In de serie sculpturen die Magali Reus speciaal voor de tentoonstelling in het Stedelijk maakt, speelt zij met onze verwachtingen van objecten die een sterke relatie hebben met het lichaam, ditmaal van zowel mens als dier.

In deze nieuwe serie heeft zij gebruik gemaakt van complexe stof- en leerverwerkingsprocessen als laser graveren en contourstansen om sculpturale vormen te creëren die weliswaar niet direct verwijzen naar bestaande objecten, maar wel associaties oproepen met bijvoorbeeld zadels, dekens en motoren. Een element van ‘camp’ of het groteske zit in de uitvergroting van de (dierlijke) vormen, die enerzijds een sterk fysieke lading hebben en tegelijk door hun overdrijving een wonderlijke theatrale aanwezigheid uitdragen. Daarnaast vallen de werken op door hun complexe materialiteit en uitbundige ornamentiek.

Magali Reus zelf over de serie in wording: “Met deze nieuwe werken wil ik iets ontembaars overbrengen. De objecten hebben een dierlijke kwaliteit, ook door hun kolossale omvang en de verwijzingen naar huid, buidels en botten. Deze sculpturen heb ik een complexe constructie meegegeven. Tegelijk hebben ze, door de combinatie van handmatige en industriële productieprocessen, een enorme gelaagdheid aan details en ornamenten. Met al die tegenstrijdige elementen stond mij steeds een wringend, maar toch harmonisch geheel voor ogen. De betekenis is niet eenduidig, en ook met de titel van de tentoonstelling hoop ik die op te schudden - 'mustard' is western slang voor: ‘to unsettle or disturb cattle’.”

Bij haar tentoonstelling in het Stedelijk Museum zal ook architectuur een belangrijke rol spelen; Magali Reus heeft een ruimtelijke installatie ontworpen met wanden waarin een tweede serie werken zal worden geïntegreerd, naast de nieuwe serie, die vrij in de ruimte komt te staan. 

Publicatie 
Eind oktober verschijnt bij de tentoonstelling de eerste publicatie over het werk van Magali Reus, in de JRP-Ringier ‘first monographs’ serie. Het boek bevat een interview van curator Leontine Coelewij samen met Andrew Bonacina, chief curator bij The Hepworth Wakefield en de kunstenaar en bijdragen van onder meer kunstenaar Liam Gillick en de Britse kunstcritica Kirsty Bell. 

Over Magali Reus 
Magali Reus (Den Haag, 1981) woont en werkt in Londen en volgde haar opleiding aan de Amsterdamse Rietveld Academie, het Goldsmiths College in Londen en de Rijksakademie in Amsterdam. 

Opening: vrijdagavond 9 september 
De opening van Magali Reus – Mustard is op vrijdagavond 9 september, samen met de tentoonstelling Mohamed Bourouissa: HORSEDAY, en publiek toegankelijk. Het Stedelijk is op vrijdagavond geopend tot 22 uur. Het programma wordt eind augustus bekend gemaakt. 

Stedelijk Contemporary
Het Stedelijk Museum presenteert voortdurend dynamische solotentoonstellingen van een veelbelovende generatie kunstenaars. Het gaat veelal om nieuwe producties en recente aankopen. Het Stedelijk reageert hiermee op de actualiteit en stimuleert hedendaags talent door, in sommige gevallen, ook de positie van opdrachtgever in te nemen. Voor het Stedelijk zijn kunstenaars de betekenisgevers van onze tijd. Door een duurzame relatie aan te gaan met de kunstenaars van nu krijgt de collectie van de toekomst een gezicht.    

De Stedelijk Contemporary presentaties in 2016 en 2017 worden mede mogelijk gemaakt door Ammodo.

 

De realisatie van de tentoonstelling Magali Reus - Mustard is mede mogelijk gemaakt door de financiële ondersteuning van het Mondriaan Fonds.

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum, 020 - 573 2660 / 656 of pressoffice@stedelijk.nl