Tentoonstelling — 24 mrt t/m 7 mei 2005

Het Stedelijk Museum toont vanaf 24 maart werk uit de fotografiecollectie in de prestigieuze Regenstein Hall van het Art Institute te Chicago. De focus ligt hierbij volledig op hedendaagse Nederlandse fotografie.

Speciale aandacht is er voor het werk van Hans Aarsman, Wout Berger, Wijnanda Deroo, Rineke Dijkstra, Gerald van der Kaap, Bertien van Manen en Hans van der Meer. Naast deze zeven fotografen die gezien kunnen worden als de spil van de hedendaagse fotografie in ons land, wordt er ook aandacht geschonken aan een jongere generatie fotografen.

De ‘Hollandse taferelen’ van Hans Aarsman lijken haast geënsceneerde decors waarbij de werkelijkheid als een schouwspel wordt weergegeven. Ditzelfde effect is terug te zien in de foto’s van amateur-voetballers door Hans van der Meer. De gefotografeerde voetballers lijken spelers te zijn uit een theaterstuk. Bij beide fotografen speelt het Nederlandse landschap een hoofdrol dat op een haast ironische wijze bekritiseerd wordt. Wout Berger is van deze drie de enige echte landschapsfotograaf. Zijn afstandelijke benadering resulteert in subtiele registraties zonder enige anekdotiek.

Naast het landschap is ook een andere typisch Nederlands thema ruim vertegenwoordigd, namelijk het portret. Rineke Dijkstra concentreert alle aandacht op de pose, op de expressie en evenzeer op de stofuitdrukking. Steeds blijkt uit haar werk blijkt dat zij streeft naar universele beelden van mentale condities, van verandering, van de wijze waarop een ingrijpende ervaring, een groepscode, een uniform, het individu vormen, bepalen. Aandacht voor het individu in zijn sociale en emotionele posities speelt in het werk van Bertien van Manen een centrale rol al is de uitwerking in fotografische zin onvergelijkbaar.

In het werk van Wijnanda Deroo verleent de geschiedenis ruimten en objecten hun gewicht. Sinds midden jaren tachtig werkt zij aan wat je gevonden, aangetroffen ‘stillevens’ zou kunnen noemen. Gerald van der Kaap tenslotte opereerde sinds het begin van de jaren tachtig gezien als ‘showman of the arts’ aan het andere uiterste van het fotografische spectrum. Hij maakte in Nederland als een van de eersten geënsceneerde foto’s.
  
Naast deze kern van zeven fotografen besteedt In Sight ook aandacht aan een nieuwe garde fotografen van een jongere generatie. Zij kijken met een verfrissende blik naar het documentaire aspect en deze vernieuwing werkt ook in hun werk door. Te zien is werk van Celine van Balen, Koos Breukel, Elspeth Diederix, Marnix Goossens, Juul Hondius en Hellen van Meene.

In Sight is tot en met 8 mei 2005 in het Art Institute te zien en is de laatste tentoonstelling in een serie gebaseerd op de rijke collectie van het Stedelijk Museum. De reizende tentoonstelling Encounters with Modernism heeft St. Petersburg, Shanghai, Singapore, São Paulo en Rio de Janeiro aangedaan en de fotografietentoonstelling In Sight zal alleen in Chicago te zien zijn. Beide tentoonstellingen zijn mogelijk gemaakt door ABN AMRO en LaSalle Bank.