For the Marina Abramović exhibition, a surcharge applies. See Stedelijk.nl/surcharge, also for exceptions.

Exhibition — Apr 24 until Jun 12, 1999

Het Stedelijk Museum in Amsterdam presenteert van 24 april tot en met 13 juni 1999 een grote overzichtstentoonstelling met werk van de Amerikaanse kunstenaar David Salle (1952). Met ruim vijftig doeken wordt een indruk gegeven van Salles artistieke ontwikkeling.

Salle, werkzaam in New York, maakte in de jaren tachtig naam met grote, kleurrijke werken waarin hij beelden en motieven uit bijvoorbeeld de televisie- en tijdschriftenwereld, op een confronterende manier bij elkaar plaatst. De werken zijn zonder uitzondering 'gelaagd' en misschien nog het best vergelijkbaar met het 'zappen' op televisie. Salle combineert moeiteloos: van soap-opera naar interview en van pornofilm naar medische documentaire. Na deze presentatie in Amsterdam reist de tentoonstelling met zowel vroege als zeer recente werken, door naar Wenen, Turijn en Bilbao.

David Salle werkte ooit op de productieafdeling van een Newyorkse uitgever van kasteelromans en pornobladen. Hier verzamelde hij een grote hoeveelheid sentimentele en soft-erotische foto's. Deze beelden kwamen in zijn atelier van pas, en vormden een beeldbank voor zijn latere werk. In combinatie met advertentiefragmenten, filmscènes en citaten van kunstenaars als Géricault en Courbet verwerkte hij deze mediabeelden tot merkwaardige verstilde twee- of drieluiken. Salle werd hiermee aan het eind van de jaren tachtig één van de bekendste postmodernistische schilders. Samen met generatiegenoten als Julian Schnabel (1951) en Eric Fischl (1948) staat hij model voor de New Image Painting waarin figuratieve kunstenaars zich los wilden maken van de Minimal en Concept Art.

De tentoonstelling in het Stedelijk Museum is de eerste grote presentatie van vroeg en recent werk van David Salle. Eerder was een selectie van zijn werk te zien in Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam en recent kocht het Stedelijk Museum Carnation (1994) van Salle aan.

Bij deze expositie verschijnt de catalogus David Salle. Uitgegeven door De Bezige Bij/Ludion, Amsterdam, 1999. Met bijdragen van Rudi Fuchs, Dorine Mignot, Arjen Mulder, Frederic Tuten. 112 pagina's, Nederlands/Engels, 90 afbeeldingen. Vormgeving: Irma Boom. ISBN90 765 8801 5 (Ned.) 90 765 8802 3 (Eng), fl. 45,-.

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Vrij Nederland.