Nieuws — 8 mrt 2021

Ulay, S'he, 1973-74. Courtesy Ulay Foundation
Ulay, S'he, 1973-74. Courtesy Ulay Foundation

ULAY WAS HERE 

Verlengd tot en met 30 mei 2021  

Het Stedelijk presenteert de grootste solotentoonstelling van de Duitse kunstenaar Ulay (1943-2020). Zeer bekend is zijn jarenlange samenwerking met zijn toenmalige partner Marina Abramović, samen zijn zij grondleggers van de performancekunst. De tentoonstelling laat zien dat Ulay voor en na die tijd een indrukwekkend solo oeuvre heeft opgebouwd. Ulay was compromisloos, experimenteel en betrokken bij zijn omgeving. Zijn werk bevindt zich op het snijpunt van fotografie en een conceptuele benadering van performance- en body art. Polaroidfoto’s, unica, en in zijn geval vaak exceptioneel grote beelden, zijn een essentieel onderdeel van zijn oeuvre. De tentoonstelling concentreert zich op vier thema’s die de huidige relevantie van Ulay’s werk onderstrepen: de relatie tussen zijn performances en fotografie; zijn onderzoek naar genderidentiteit en naar het lichaam als medium; zijn engagement met maatschappelijke en politieke onderwerpen en zijn relatie met Amsterdam.

SURINAAMSE SCHOOL - Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam

Wordt verlengd. Einddatum wordt snel bekendgemaakt

Surinaamse School is een viering van Surinaamse schilderkunst in al haar verscheidenheid en diepgang. Met meer dan 100 kunstwerken van 35 kunstenaars neemt Surinaamse School je mee langs de schilderkunst van ca. 1910 tot midden jaren 1980 en de verhalen die eraan ten grondslag liggen; van de verbeelding van de eigen geschiedenis, spiritualiteit en het alledaagse leven tot abstracte experimenten en maatschappelijke veranderingen. 

Armand Baag, De stoffenhandelaar, 1980, olieverf op doek. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam
Armand Baag, De stoffenhandelaar, 1980, olieverf op doek. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam

BRUCE NAUMAN

Start 31 mei 2021 en wordt verlengd. Einddatum wordt snel bekendgemaakt

Dit grootschalige overzicht van de Amerikaanse kunstenaar Bruce Nauman (1941) omvat een periode van meer dan vijftig jaar en is daarmee het eerste omvangrijke retrospectief van Nauman in Nederland. Nauman onderzoekt in zijn werk telkens weer de definities van een kunstwerk en confronteert de beschouwers rechtstreeks met hun eigen fysieke en mentale aanwezigheid. Daarbij roept zijn werk een indringende ervaring op, die in contrast staat tot de onmiddellijke bevrediging die de huidige beeldscherm- en ontspanningscultuur biedt. De tentoonstelling laat de diversiteit van Nauman’s oeuvre zien door middel van zijn sculpturen, neonwerken, films, video- en geluidswerken, in een niet-chronologische parcours. Aan de hand van ruim veertig werken, waaronder een aantal grootschalige audio- en video-installaties, worden de belangrijkste thema’s belicht, zoals de rol van het lichaam in performance en sculptuur, taal en communicatie en de betekenis van het atelier, waarbij te zien is dat de kunstenaar meermaals terugkeert naar eerdere thema’s. De tentoonstelling is een samenwerking met Tate Modern en reist na het Stedelijk door naar Pirelli HangarBicocca in Milaan.

Bruce Nauman, 'Zeven figuren', 1985 c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam
Bruce Nauman, 'Zeven figuren', 1985 c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam

SMALL WORLD REAL WORLD

Verlengd tot en met 25 april 2021 

Ter gelegenheid van 125 jaar Stedelijk is de tentoonstelling Small World Real World te zien. Met deze presentatie, die voor een belangrijk deel uit de collectie is samengesteld, geeft directeur Rein Wolfs aan hoe hij in de toekomst met de collectie van het Stedelijk denkt om te gaan. Met onder andere het monumentale werk van de Ghanese kunstenaar El Anatsui, dat recent is aangekocht voor de collectie van het Stedelijk. 

El Anatsui, In the World But Don't Know the World, 2009. Sigg Collection (achter) en Klara Lidén, Disco (links) en Joke (rechts), 2020. Met dank aan Sadie Coles HQ, Londen. Foto Peter Tijhuis
El Anatsui, In the World But Don't Know the World, 2009. Sigg Collection (achter) en Klara Lidén, Disco (links) en Joke (rechts), 2020. Met dank aan Sadie Coles HQ, Londen. Foto Peter Tijhuis

CHARLOTTE PRODGER - SaF05

Verlengd tot en met 6 juli 2021

Het Stedelijk Museum presenteert de video-installatie SaF05 van Turner Prize winnaar Charlotte Prodger die wordt gezien als een van meest vooruitstrevende time-based media kunstenaars van dit moment. In haar werk verlegt zij de grenzen van time-based media, waarmee zij met de nieuwste filmtechnieken de kijker meesleept in een zintuigelijke ervaring. In de video is Prodger op zoektocht naar SaF05, een zeldzame leeuwin met manen, die in het werk voorkomt als een teken van queer verbondenheid en verlangen.

Charlotte Prodger, SaF05, 2019. Courtesy the artist, Hollybush Gardens, London, and Koppe Astner, Glasgow
Charlotte Prodger, SaF05, 2019. Courtesy the artist, Hollybush Gardens, London, and Koppe Astner, Glasgow

WE'RE OUT HERE - POST/NO/BILLS #1

Wordt verwacht

Voor deze eerste editie van POST/NO/BILLS nodigt conservator grafische vormgeving Thomas Castro Metro54 uit om We’re Out Here te presenteren, een ode aan de straatguerilla-affichecultuur. Met werk van ontwerpers Lydienne Albertoe, Serana Angelista, Jeanine van Berkel en Cengiz Mengüç. POST/NO/BILLS is een langdurig project langs de belangrijkste ‘verkeersader’ in het museum, van de Audizaal naar de omloop van de historische trap, waar met regelmatige wissels de snelste vormen van grafisch ontwerp worden getoond..

Lydienne Albertoe (links) en Jeanine van Berkel (rechts)
Lydienne Albertoe (links) en Jeanine van Berkel (rechts)

VAN THONET TOT DUTCH DESIGN - 125 jaar wonen in het Stedelijk

Verlengd tot en met 12 september 2021 

Tentoonstelling van de beroemde collectie vormgeving van het Stedelijk, die voert van een bank van Thonet, langs stromingen als de Wiener Werkstätte, de Amsterdamse School en Scandinavische vormgeving, naar de opkomst van plastic in de jaren 60, het kleurrijke Italiaanse Memphis design uit de jaren 80 en Dutch design. Al deze ontwerpen zijn in de afgelopen 125 jaar baanbrekend geweest. Er is ook aandacht voor actuele onderwerpen, zoals duurzaamheid en de impact van de coronacrisis op de vormgeving in Nederland.

Foto Gert Jan van Rooij
Foto Gert Jan van Rooij