Met zijn hilarische vorm, vrolijk gekleurde strepen, steelvormige knopjes en geschulpte schotels moet het servies Melone een gruwel zijn geweest voor ornamentpuristen. De frivole aanpak van ontwerper en architect Josef Hoffmann stond in het vormgevingsdebat van begin 20ste eeuw lijnrecht tegenover die van tijdgenoten zoals Adolf Loos. Deze Oostenrijkse architect stelde in zijn roemruchte manifest Ornament en misdaad het terugdringen van ornament gelijk met beschaving. In de loop van de eeuw ontwikkelde de algemene smaak zich steeds meer richting het zakelijke, op functie gerichte modernisme. De uitbundige, veelal gedecoreerde ontwerpen van de Wiener Werkstätte - de ateliers voor handwerk waar Hoffmann medeoprichter van was - raakten uit de mode en in 1932 moest de laatste werkplaats haar deuren sluiten. Het populaire Melone bleef echter in productie en kan tot op de dag van vandaag in allerlei kleurvariaties - van rood met wit tot zwart met goud gestreept - worden aangeschaft.

Vervaardigers

Vertaalde titel

Meloen

Collectie

Vormgeving

Datum vervaardiging

ontwerp 1929, productie dit exemplaar 1935-1957

Bibliotheek

Klik hier om 10 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Materiaal en techniek

gegoten porselein, transparant en roze geglazuurd

Objectnummer

2001.1.0241(1-16)