Het ontstaansproces van schilderijen was zeer belangrijk voor Willem de Kooning. Uit de verflagen en het kleurgebruik blijkt dat zijn werkwijze bestond uit toevoegen en verwijderen. Over het hele doek gebruikte de kunstenaar een enorme verscheidenheid aan penseelstreken. Het oppervlak van het uiteindelijke schilderij is opgebouwd uit een dikke en gevarieerde textuur. Hoewel dit abstracte schilderij zich verzet tegen een directe interpretatie, bevat het wel vormen die aan landschappen doen denken. North Atlantic Light kan worden geïnterpreteerd als een zeegezicht. Deze zienswijze wordt nog versterkt door het ‘silhouet’ van een kleine blauwe ‘zeilboot’ en zijn weerspiegeling in het water. Tijdens deze periode woonde De Kooning dicht bij de kust in de omgeving van East Hampton. In die jaren deed hij de volgende uitspraak: “Ik reflecteerde op de reflecties in het water, zoals de vissers dat doen.”
© The Willem de Kooning Foundation, c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam

Vervaardigers

Vertaalde titel

Noord-Atlantisch licht

Collectie

Schilderijen

Datum vervaardiging

1977

Bibliotheek

Klik hier om 37 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Materiaal en techniek

olieverf op doek

Objectnummer

A 38854

Credits

verworven met steun van de Vereniging Rembrandt / acquired with the generous support of the Vereniging Rembrandt

Lees informatie over de auteursrechten van dit kunstwerk