Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

In Claes Oldenburgs herschepping van de ladder, hamer, zaag en emmer zijn de oorspronkelijke materialen vervangen, zodat het eindproduct flexibel is geworden. Het werk verandert van vorm en reageert op de zwaartekracht, net als het menselijk lichaam. De slappe sculpturen zijn een toespeling op lichaamsdelen in het algemeen, maar vooral op de geslachtsorganen. Oldenburg wijzigde niet alleen het materiaal, maar ook de schaal. In al zijn zogenaamde soft sculptures maakt Oldenburg een gewoon voorwerp disfunctioneel door de omvang en het materiaal te veranderen. De ladder met hamer, zaag en emmer heeft ook iets humoristisch door Oldenburgs cartoonachtige interpretatie. De kunstenaar was gefascineerd door het feit dat de soft sculptures geen concrete vorm hebben. Hun vorm is afhankelijk van de wijze waarop iemand ze in een ruimte plaatst en van de zwaartekracht. De soft sculptures kunnen worden beschouwd als een reactie op de koele, onpersoonlijke esthetiek van de jaren '60, die bijvoorbeeld zichtbaar is in het werk van de minimalistische kunstenaar Donald Judd.
© Claes Oldenburg and Coosje van Bruggen, 2005

Vervaardigers

Vertaalde titel

Zachte ladder, hamer, zaag en emmer

Collectie

Sculpturen

Datum vervaardiging

1967

Bibliotheek

Klik hier om 20 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Afmetingen

244 x 137 x 61cm.

Materiaal en techniek

canvas, schuimrubber, verf en hout

Objectnummer

BA 2586