Het museum is helaas gesloten. Heb je een ticket? Klik voor meer info.

Online archief — 26 okt 2021

Jules Chin A Foeng is een schilder, activist, docent en dichter die een grote bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de Surinaamse kunst. Hij studeert aan de CCS-School voor Beeldende Kunsten in Paramaribo, vervolgens aan de kunstacademie in Tilburg en kortstondig aan de Amsterdamse Rijksakademie. In 1965 keert hij terug naar Paramaribo in de overtuiging dat een eigen Surinaamse kunstopleiding nodig is. Daar zet hij in 1966 samen met Alphons Maynard de Surinaamse Academie voor Beeldende Kunsten (SABK) op. Vanwege interne conflicten verlaat hij echter de school en richt hij een jaar later met Victor de La Fuente het Nationaal Instituut voor Kunst en Kultuur (NIKK) op. Als hij grafische technieken nieuw leven inblaast, inspireert en beïnvloedt hij kunstenaars als René Tosari. Tosari behoort tot de eerste lichting NIKK-studenten en van hem zijn in deze zaal series grafiek te zien.

Chin A Foeng en andere docenten van de NIKK hebben nationalistische aspiraties en dragen het surinamisme uit. In een artikel uit 1970 verwoordt hij zijn ideologie als volgt: ‘Men moet meer geloof hebben in eigen prestatie, eigen waarde en eigen mensen.’ De kunstenaar zet zich zowel ideologisch als artistiek-inhoudelijk af tegen Nola Hattermans kunstonderwijs. In 1981 is hij nogmaals betrokken bij de oprichting van een academie, namelijk de Academie voor Hoger Kunst- en Cultuuronderwijs (AHKCO).

Jules Chin A Foeng, 'Chinese slippers', 1980-1983, olieverf op doek. Collectie Patrick Chin A Foeng. Foto: Gert Jan van Rooij
Jules Chin A Foeng, 'Chinese slippers', 1980-1983, olieverf op doek. Collectie Patrick Chin A Foeng. Foto: Gert Jan van Rooij
  • Zaalopname Surinaamse School: Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
    Zaalopname Surinaamse School: Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
  • René Tosari, Untitled (400 jaar Verzet en Strijd), 1981. Collectie Kunstenaar Paramaribo. Zaalopname foto Gert Jan van Rooij / Stedelijk Museum
    René Tosari, Untitled (400 jaar Verzet en Strijd), 1981. Collectie Kunstenaar Paramaribo. Zaalopname foto Gert Jan van Rooij / Stedelijk Museum
  • René Tosari, Untitled (400 jaar Verzet en Strijd), 1981. Collectie Kunstenaar Paramaribo. Zaalopname foto Gert Jan van Rooij / Stedelijk Museum
    René Tosari, Untitled (400 jaar Verzet en Strijd), 1981. Collectie Kunstenaar Paramaribo. Zaalopname foto Gert Jan van Rooij / Stedelijk Museum
  • René Tosari, Untitled (400 jaar Verzet en Strijd), 1981. Collectie Kunstenaar Paramaribo. Zaalopname foto Gert Jan van Rooij / Stedelijk Museum
    René Tosari, Untitled (400 jaar Verzet en Strijd), 1981. Collectie Kunstenaar Paramaribo. Zaalopname foto Gert Jan van Rooij / Stedelijk Museum
  • Zaalopname Surinaamse School: Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
    Zaalopname Surinaamse School: Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
  • Zaalopname Surinaamse School: Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
    Zaalopname Surinaamse School: Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
  • Rihana Jamaludin, De storm nadert (uit de Storm serie), 1989. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
    Rihana Jamaludin, De storm nadert (uit de Storm serie), 1989. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
  • Rihanna Jamaludin, Dansen in de storm (uit de Storm serie), 1989. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
    Rihanna Jamaludin, Dansen in de storm (uit de Storm serie), 1989. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij