Het museum is helaas gesloten. Heb je een ticket? Klik voor meer info.

Online Archief — 26 okt 2021

Bijbelse gebeurtenissen fungeren voor een aantal Surinaamse kunstenaars als bron van inspiratie en experiment. De werken in deze zaal geven een nieuwe, lokale invulling aan de christelijke beeldtaal. Zo toont het schilderij van Quintus Jan Telting een door een wit kruis doorboorde Zwarte Jezus. Het lijkt te verwijzen naar de missiedrang van de Christelijke kerken die het koloniaal gezag ondersteunen en vanaf de 19e eeuw ‘andersdenkenden’ trachten te bekeren. Na afschaffing van de slavernij werd bekering van de bevrijde tot slaaf gemaakten verplicht gesteld. Suriname kent veel verschillende religieuze tradities en organisaties, afkomstig uit landen binnen Afrika en Zuid-Amerika, evenals uit onder meer China, India en Indonesië. 

Quintus Jan Telting, Waar schuilt de Christen achter?, 1970. Particuliere verzamelaar, Paramaribo. Foto: Gert Jan van Rooij
Quintus Jan Telting, Waar schuilt de Christen achter?, 1970. Particuliere verzamelaar, Paramaribo. Foto: Gert Jan van Rooij

Zo is Winti een cultuur waarin rituelen en natuurgoden een belangrijke rol spelen. Het is ontstaan op de plantages onder tot slaaf gemaakten die uit verschillende delen van West-Afrika gedwongen in Suriname bij elkaar worden gebracht. De geloofstradities vloeien hier samen in een nieuwe geloofscultuur. De Winti cultuur wordt door de koloniale overheid en tot op heden vanuit de kerk onderdrukt. Zo wordt de beoefening van 1874 tot 1971 strafbaar gesteld. Desondanks werd Winti vaak in het geheim gepraktiseerd en is het belangrijk gebleven voor veel tot slaaf gemaakten en hun nakomelingen. Zowel het beoefenen en uitbeelden van Winti kan worden gezien als een vorm van emancipatie en dekolonisatie van de Surinaamse cultuur.

Felix de Rooy, Karma na Kòrsou (Karma op Curaçao), 1976. Collectie Felix de Rooy. Foto: Gert Jan van Rooij
Felix de Rooy, Karma na Kòrsou (Karma op Curaçao), 1976. Collectie Felix de Rooy. Foto: Gert Jan van Rooij
Noni Lichtveld, Moeder met kind (Zwarte Madonna), ca. 1963-1964. Collectie Leon Niemel, Rotterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
Noni Lichtveld, Moeder met kind (Zwarte Madonna), ca. 1963-1964. Collectie Leon Niemel, Rotterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
  • Zaalopname Surinaamse School: Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
    Zaalopname Surinaamse School: Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
  • Zaalopname Surinaamse School: Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
    Zaalopname Surinaamse School: Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
  • Zaalopname Surinaamse School: Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
    Zaalopname Surinaamse School: Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij