22 apr 2011

Tijd
22 apr 2011, 11.30
Toegang
Noodzakelijk. Stuur een email naar reservations@stedelijk.nl met uw volledige naam, email-adres, telefoonnummer en de datum waarop het programma plaatsvindt dat u wilt bezoeken.

Locatie: Temporary Stedelijk 2, Auditorium
Voertaal: Engels
Toegang: gratis met geldig entreebewijs voor het museum
Reserveren: Reservering is verplicht.

SKOR | Stichting Kunst en Openbare Ruimte en het Stedelijk Museum presenteren: Artists in Public @ TS2

Moderator: Annie Fletcher (curator, Van Abbe Museum, Eindhoven).

Waarom richten kunstenaars zich op het publiek? Welk doel bereiken ze met deze interventies en acties? En zijn er verschillende strategieën of praktijken te onderscheiden, wanneer ze het publiek aanmoedigen om deel te nemen of in actie te komen? Zowel in het werk van Bert Theis als dat van Nicoline van Harskamp staat betrokkenheid met politieke en sociale onderwerpen centraal in relatie tot het publiek. Bert Theis wil met zijn installaties én door zijn werk voor het Isola Art Center in Milaan een podium bieden waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en van gedachten wisselen. Voor Nicoline van Harskamp is een dergelijke directe deelname een stap te ver. Vanuit een fascinatie voor de anarchistisch-politieke traditie maakt ze de taal en structuur van de communicatie met een publiek – en het publieke debat in het algemeen – tot onderwerp van haar werk. 

Programma:

13.30 - Inleiding door Hendrik Folkerts (curator Public Program, Stedelijk Museum, Amsterdam)

13.40 - Lezing door Bert Theis

14.20 - Pauze

14.40 - Lezing door Nicoline van Harskamp

15.20 - Discussie tussen de sprekers

16.15 - Einde

Biografieën sprekers

Nicoline van Harskamp woont en werkt in Amsterdam. In haar werk onderzoekt ze structuren van macht en politiek verzet, waarbij ze zich voornamelijk richt op het gebruik van taal in het publieke domein. Voor haar optredens en films zet ze de ‘found language' van openbare debatten, interviews en discussies, om in scripts. Deze focussen op de rollen die sprekers en het publiek aannemen en de mogelijkheden én beperkingen van de gesproken taal als het gaat om het bereiken van overeenstemming. Haar live-werk Expressive Power Series werd opgevoerd in Witte de With in Rotterdam, het New Museum in New York en het Stedelijk Museum Amsterdam. In 2009 won Van Harskamp de nationale prijs voor jonge kunstenaars in Nederland Prix de Rome. Recente solo-exposities zijn Yours in Solidarity - Episode 1 bij D + T Project in Brussel, Any other Business - a scripted conference tijdens het Spinozafestival in Amsterdam, To Live Outside the Law You Must be Honest bij Casco Projects in Utrecht en Nikolaj CCAC Kopenhagen. Nicoline van Harskamp nam deel aan de Rijksakademie in Amsterdam. www.vanharskamp.net. 

Bert Theis woont en werkt in Milaan en Luxemburg. Hij is waarschijnlijk een van de meest consequente aanhangers van het idee dat het kunstwerk een moment is waarop relaties worden aangegaan. Zijn installaties richten zich op de herinterpretatie van de belangrijke ‘momenten’ van het modernisme: bijvoorbeeld Suprematist Platform, tentoongesteld in Tirana in 2008, of Gropius Drifters, gebaseerd op de plannen van Walter Gropius voor een filosofie-instituut. Deze projecten komen voort uit het modernistische idioom maar nodigen altijd uit tot vrij en onvoorspelbaar gebruik door het publiek. In de afgelopen jaren had Theis in een creatieve organisatorische rol bij het Isola Art Center en OUT [the Office for Urban Transformation] in Milaan, dat het onderzoek naar de hedendaagse kunst en de bijdrage daarvan aan het dagelijks leven centraal stelt – en waarbij er een ontwikkeling was van ‘site specific’ naar ‘fight specific’ (aldus Theis). Hij nam deel aan diverse internationale tentoonstellingen, zoals de Biënnale van Venetië, Skulptur Projekte in Münster, Manifesta 2 in Luxemburg, de Istanbul Biënnale en de Shenzhen International Public Art Exhibition in China. www.isolartcenter.org.