3 okt 2013

Een gesprek tussen de kunstenaar David Jablonowski en de schrijver Ana Teixeira Pinto.
Tijd
3 okt 2013, 17.30 tot 19.00
Toegang
Noodzakelijk. Stuur een email naar reservations@stedelijk.nl met uw volledige naam, email-adres, telefoonnummer en de datum waarop het programma plaatsvindt dat u wilt bezoeken.

Locatie: Teijin Auditorium, Stedelijk Museum Amsterdam
Tijd: 3 oktober 2013, 19.30-21.00 uur
Voertaal: Engels
Toegang: entreeprijs Stedelijk Museum + 2,50 euro
Reserveren: noodzakelijk. Stuur een email naar reservations@stedelijk.nl met uw volledige naam, email-adres, telefoonnummer en de datum waarop het programma plaatsvindt dat u wilt bezoeken. 

Het Stedelijk Museum presenteert in samenwerking met Galerie Fons Welters de publicatie David Jablonowski: Tools and Orientations, als onderdeel van het lopende stedelijk|book launch-programma. Het boek bevat een gesprek tussen de kunstenaar David Jablonowski en de schrijver Ana Teixeira Pinto als ook documentatie van recent en vroeg werk van de kunstenaar, waaronder zijn tentoonstelling in 2012 in de botanische tuin van Münster, in samenwerking met de Westfälische Kunstverein. Kristina Scepanski, directeur van de Westfälische Kunstverein in Münster, leidt de avond in, waarna Jablonowski wordt geïnterviewd door Katja Schroeder, onafhankelijk curator en criticus, die de redactie verzorgde van David Jablonowski. Tools and Orientations.

Voor meer informatie over David Jablonowki. Tools and Orientations.

Meer informatie over de sprekers

David Jablonowski verhuisde in 2007 van Duitsland naar Amsterdam, waar hij afstudeerde aan de Gerrit Rietveld Academie en tot 2009 participeerde in het atelier-programma van De Ateliers. In 2011 nam hij deel aan het International Studio & Curatorial Program (ISCP) in New York. Jablonowski onderzoekt in zijn werk de uiterlijke vorm en ontwikkeling van hedendaagse communicatietechnieken. Hij concentreert zich in zijn sculpturen, video's en installaties op de functie van taal als een technisch reproduceerbare code en esthetische vorm voor de overdracht van kennis en informatie. Zijn artistieke belangstelling richt zich daarnaast op de sculpturale kwaliteiten van communicatieapparatuur en op de specifieke esthetiek van verschillende historische media-formats, die al lange tijd van invloed zijn op onze waarneming en culturele identiteit. Op dit moment is in het Gemeentemuseum Den Haag zijn solotentoonstelling Prosumer te zien, die in samenwerking met De Ateliers in Amsterdam is georganiseerd. Recente solotentoonstellingen waren onder meer Tools and Orientations, Baltic Center for Contemporary Art, Gateshead, Newcastle, UK; Blue Greens in de Westfälische Kunstverein Münster, user in Galerie Fons Welters in Amsterdam, Many to Many (Stone Carving High Performance) in Dallas Contemporary in de VS, 1.33:1, Hard Copy Display Sequences, Multi Channel Projection in de Bloomberg Space in Londen, Material Kontingenz in Stedelijk Museum Bureau Amsterdam en Perfection Simple Way bij Lüttgenmeijer in Berlijn. Hij nam deel aan groepstentoonstellingen als Monumentalism in het Stedelijk Museum Amsterdam, The Dutch Identity? in De Paviljoens in Almere, After Architects in de Kunsthalle Basel en Woodman, Woodman, Spare That Tree in Lüttgenmeijer in Berlijn.

Kristina Scepanski studeerde in 2009 af aan de Universiteit van Keulen in kunstgeschiedenis alsook Duitse en Engelse filologie. Zij werkte bij de European Kunsthalle in Keulen, een breed platform zonder fysieke locatie, en bij de Kunstverein in Düsseldorf. In 2011/2012 was ze Helena Rubinstein Fellow in het Curatorial Program van het Whitney Independent Study Program. Sinds 2013 is ze directeur van de Westfälische Kunstverein in Münster.

Katja Schroeder studeerde aan de Kunsthochschule für Medien Köln. Ze werkte onder meer als projectcoördinator bij de Deichtorhallen in Hamburg, was curator en vicevoorzitter van de Frankfurter Kunstverein en werd in 2009 directeur van de WestfälischerKunstverein Münster. Daarnaast was ze curator van verschillende tentoonstellingen bij de Ursula Blickle Stiftung en de Arthur Boskamp-Stiftung en publiceerde ze meerdere kunstenaarsboeken. Op dit moment woont ze in Hamburg en werkt als onafhankelijk curator en redacteur.