16 nov t/m 20 dec 2012

Tijd
16 nov t/m 20 dec 2012, 10.24 tot 23.00

Nieuw in het Stedelijk: Verdiepende cursussen over verschillende thema’s en kunstdisciplines voor volwassenen. Op 16 november start het Stedelijk met een zesdelige cursus over design. De nadruk ligt op 'de discipline design' omdat dit een zeer belangrijk en omvangrijk deel van de collectie vormt. Het museum toont na heropening in de permanente presentatie hoogtepunten op het gebied van glaswerk, keramiek, juwelen, affiches, meubilair en textiel.

Tijdens de cursus wordt u wekelijks door gerenommeerde sprekers van binnen en buiten het museum meegenomen langs steeds actuele facetten van vormgeving, toegepaste kunst en grafisch ontwerp. De colleges vinden plaats op vrijdagochtend in het auditorium van 11.00 – 13.00 uur.

Inschrijven kan via: vrienden@stedelijk.nl o.v.v. inschrijving designcursus.
Prijs: 245,- voor zes bijeenkomsten (exclusief wekelijks entree tot het museum; entree is gratis met Museumkaart en voor Vrienden Stedelijk Museum en leden van de Vereniging Rembrandt).
Vrienden van het museum ontvangen een korting van 10% en betalen 220,50.
Actie! Voor 275,- schrijft u zich niet alleen in voor de cursus, maar wordt u meteen Vriend van het museum met alle privileges die daarbij horen.

Programma (onder voorbehoud):

  • 16 november: Timo de Rijk (Professor of Design Cultures Vrije Universiteit) geeft een inleiding over design in de 20e en 21e eeuw en gaat in op de vraag waarom design in musea te vinden is.
  • 23 november: Harmen Liemburg (Grafisch vormgever) gaat aan de hand van zijn ontwerppraktijk in op het werk van ontwerpers die hun eigen drukwerk maken, of daar anderszins op meer dan een actieve manier bij betrokken zijn. In zijn eigen werk legt hij een verbinding tussen het digitale ontwerp- en voorbereidingsproces en de analoge wereld van inkt en papier.
  • 30 november: Ingeborg de Roode (conservator industriële vormgeving Stedelijk Museum) werpt licht op de bekende uitspraak 'form follows function' van Louis Sullivan uit 1896. Deze uitspraak wordt vaak in verband gebracht met de functionalistische stalen buis ontwerpen uit de jaren twintig en dertig. Is dat wel terecht? Sluiten de Thonet stoelen uit de negentiende eeuw of de schuimrubberen meubelen uit de jaren '60 en '70 daar niet net zo goed of misschien zelfs beter bij aan? En heeft de uitspraak nog betekenis voor de hedendaagse vormgeving? Aan de hand van 150 jaar meubelvormgeving: form follows function? stelt De Roode de vragen.
  • 7 december: Carolien Glazenburg (conservator grafische vormgeving Stedelijk Museum) spreekt over de collectie grafische vormgeving van het Stedelijk Museum aan de hand van de eigen uitgaven van het museum, de zwaartepunten in de collectie en de wijze van conserveren. De internationale hoogtepunten worden behandeld om inzicht te geven hoe de collectie van het museum zich verhoudt ten opzichte van de internationale ontwikkelingen in de grafische vormgeving.
  • 14 december: Marjan Groot (kunstnijverheid Universiteit Leiden) gaat in haar lezing in op design en niet-westerse culturen in de 20ste eeuw. De contacten van West-Europese landen en de Verenigde Staten van Amerika ('het westen') met landen en culturen van andere delen van de wereld (het 'niet-westen') zijn altijd heel erg belangrijk geweest voor design. Deze lezing zal de inspiratie bespreken die ontwerpers haalden uit Afrika, China en Japan, Indonesie, India en Zuid-Amerika voor ontwerpen van objecten en interieurs vanaf eind negentiende eeuw tot vandaag de dag.
  • 21 december: Daan Roosegaarde (Vormgever/kunstenaar) reflecteert op zijn eigen rol als kunstenaar en innovator in een wereld die verschuift van analoog naar digitaal. Roosegaarde creëert interactieve designs die de balans zoeken tussen techniek, mens en interactiviteit. De kunstwerken reageren intuïtief op geluid en beweging. Geïnspireerd door de natuur, lokt elk design op instinctieve wijze een verbinding uit tussen mens en technologie. Deze combinatie van technologie en ideologie noemt Roosegaarde “Techno-Poetry”.

BIO’S:

Timo de Rijk
Timo de Rijk (1963) studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Leiden en promoveerde in 1998 aan de Technische Universiteit Delft. Hij is gespecialiseerd in de geschiedenis van design met een focus op design theorie. Als designhistoricus en hoofddocent is hij verbonden aan de Technische Universiteit Delft en  hij bekleedt de Premsela Leerstoel aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Dit is de eerste leerstoel in Nederland op het gebied van designcultuur. De Rijk stelt regelmatig designtentoonstellingen samen en publiceert (inter)nationaal over Nederlandse productvormgeving, interieurs van de jaren twintig en standaardisatie en design.

Harmen Liemburg
Harmen Liemburg (1966) begon zijn carrière als kartograaf. Op zoek naar een manier om zijn grafische uitdrukkingsmogelijkheden te vergroten, ging hij naar de Gerrit Rietveld Academie. Daar werd hij onderdeel van een nieuwe generatie ontwerpers, één die nauw verbonden is met de wereld van beeldende kunst, musea en onderwijs. Liemburg is geobsedeerd door zeefdruk, en gebruikt het medium om onverwachte resultaten te bereiken. In zijn werk benadrukt hij het verhalende aspect en de onverwachte schoonheid van alledaagse beelden zoals logos en verpakkingen, die door middel van collagetechnieken met elkaar worden verweven. Zijn projecten richten zich vooral op de produktie van drukwerk, dat hij onder andere gebruikt om tentoonstellingsruimten te transformeren. www.harmenliemburg.nl

Ingeborg de Roode
Ingeborg de Roode (1962) studeerde Kunstgeschiedenis in Leiden en begon haar museale carrière als conservator bij het Nederlands Textielmuseum in Tilburg. Sinds 2001 is zij conservator industriële vormgeving bij het Stedelijk Museum Amsterdam, waar zij diverse tentoonstellingen organiseerde, zoals 'Ontwerpen voor kinderen: Meubels/Speelplaatsen van Aldo van Eyck' (2002), 'Kramer vs. Rietveld: Contrasten in de meubelcollectie' (2004) en Nest: Ontwerpen voor het interieur (2005), alsmede met collega's de grote collectiepresentatie Vormgeving (2102). Sinds 2009 is zij voorzitter van het initiatief ModernismToday, dat lezingen en symposia omvat. Zij publiceerde over vormgeving in 'Het Financieele Dagblad', verschillende tijdschriften, catalogi en andere publicaties (zoals 'Amsterdamse School Textiel 1915-1930', Tilburg 1999, 'Ron Arad. No Discipline', Parijs 2008/New York 2009, Stedelijk Collectie Reflecties, Amsterdam 2012.

Carolien Glazenburg
Carolien Glazenburg (1953) is sinds 1976 werkzaam bij het Stedelijk Museum Amsterdam. Sinds 2002 is zij conservator grafische vormgeving, in welke functie zij verantwoordelijk is voor het tonen en (her)organiseren van de omvangrijke collectie grafische vormgeving. Glazenburg heeft tentoonstellingen gemaakt over en met Jan Bons, Walter Nikkels, Werkplaats Nieuwe Typografie, Michel Quarez, Erasmusprijs winnaar Pierre Bernard, Willem Sandberg in Parijs and Wim Crouwel in het Van Abbemuseum, alsmede met collega's de grote collectiepresentatie Vormgeving (2012). Zij heeft in diverse jury’s en comités gezeten, zoals de Dutch Theatre Poster Award, Chaumont Festival International du Graphisme en Vlaamse Power of Print.

Marjan de Groot
Marjan de Groot (1959) studeerde Culturele Antropologie (propedeuse) en Kunstgeschiedenis in Amsterdam en Leiden, en promoveerde aan de Universiteit Leiden. Aan deze universiteit is ze docent in Design en Wooncultuur van West Europa en de wisselwerking met culturen buiten Europa. Momenteel is ze tevens voorzitter van de BA en MA opleidingen van de School voor Kunstgeschiedenis. Haar onderzoeksinteresse betreft alle vormen van design en toegepaste kunst, alsook bronnen en teksten. Op haar naam staan talloze publicaties waaronder 'Design en gender: van object tot representatie' Amsterdam: University Press, 2011.

Daan Roosegaarde
Daan Roosegaarde (1979) studeerde aan de AKI (Enschede) en aan het Berlage Instituut te Rotterdam. Na zijn afstuderen richtte hij in 2006 Studio Roosegaarde op. Studio Roosegaarde (NL en Shanghai)  is het social design lab waar Daan Roosegaarde zijn slimme, sociale designs ontwikkelt samen met zijn team van designers en engineers. De projecten lopen uiteen van architectuur, fashion tot kunst. De missie van Roosegaarde is het aanzetten tot nadenken, missende links creëren en disciplines met elkaar versmelten. In de fysieke wereld, niet op een scherm. Roosegaarde heeft geëxposeerd bij Tate Modern, the National Museum in Tokyo, the Victoria and Albert Museum in Londen. Daarnaast is hij winnaar van de Dutch Design Award, de China’s Most Successful Design Award. Dit jaar ontving Roosegaarde tevens de prestigieuze Charlotte Kohler Award voor zijn oeuvre van het Bernhard Cultuurfonds.  www.studioroosegaarde.net