Events — 2 dec 2022

Drawing Faces (in Terror Times) wordt georganiseerd door De Appel en het Stedelijk Museum en komt voort uit een onderzoek van een jaar dat is uitgevoerd door De Appel’s 2021-2022 Curatorial Fellow Program Edwin Nasr. Het tweedaags programma vertrekt vanuit het schilderij The Neighbour (2005) van de in Amsterdam wonende Zuid-Afrikaanse kunstenaar Marlene Dumas. Het bronmateriaal van het schilderij is de politiefoto van Mohammed Bouyeri, die momenteel een levenslange gevangenisstraf uitzit voor de in de media zeer uitgebreide verslagen moord op Theo van Gogh in 2004.

Prijs
Geldig museumticket + €3,- 
Locatie
Teijin Auditorium en Zadelhoff Café
Tijd
2 dec 2022, 16.00 tot 18.30
Taal
Engels
Toegang
Tickets

Drawing Faces (in Terror Times) betrekt Dumas’ portret in het nadenken over de paradoxen van representatie langs carcerale, raciale en post-koloniale lijnen. Fotograaf Alan Sekula heeft scherp geformuleerd dat ‘elk portret zijn verscholen, objectiverende omgekeerde versie heeft in de bestanden van de politie’. Hoe kunnen de uiteenlopende posities van artistieke praktijken en theoretische interventies dan ontsnappen aan onderwerping, en de bestraffende blik waarmee deze submissie wordt gereproduceerd?

  • schilderij van Marlene Dumas
    Marlene Dumas, 'The Neighbour', 2005
  • Foto van Miriyam Aouragh
    Miriyam Aouragh
  • Portret S*an D. Henry Smith
    S*an D. Henry Smith
  • Amal Alhaag met een glazend gezichtsmasker
    Amal Alhaag
  • Foto van Ola Hassanain
    Ola Hassanain

Het programma ontvouwt zich in twee dagen.

De eerste dag, die plaats vindt in het Stedelijk Museum op 2 december, richt zich op een reflectie door middel lezing van Miriyam Aouragh. Het onderwerp is de relatie tussen de globale ‘war on terror’ en de voortdurende gemeenschappelijke pogingen om structureel racisme en Islamofobische meningen tegen te gaan die zijn versterkt door de opmars van Nederlands extreemrechts en de daaropvolgende moordaanslagen op Pim Fortuyn en van Gogh in de afgelopen twee decennia.

Drie performatieve lezingen door S*an D. Henry Smith, Amal Alhaag, en Ola Hassanain zullen speculeren over hoe men portretten aan verschillende publieken kan laten zien wanneer het geracialiseerde subject dat wordt gerepresenteerd gezien wordt als een gevaar voor de nationale veiligheid.

De tweede dag vindt plaats in De Appel op 3 December en bestaat uit drie verschillende interventies die ingaan op de werking van portretten, het proces van vastleggen en hoe te spreken over terreur. Twee keynote lezingen door de wetenschappers Jaleh Mansoor en Avery F. Gordon verdiepen zich in de esthetische en ethische paradoxen van representatie, alsmede de overlapping hiervan met historische erupties van staatsgeweld en het voortdurende afdingen op vervangbare levens. Een performance lezing door de kunstenaar Isshaq Albarbary kijkt naar de wensdromen rondom burgerschap en stateloosheid en hoe deze identificatieprocessen het individuele- en op staatsniveau informeren.

Tickets voor 3 December bij de Appel vind je hier