1 feb 2015

Jean-Hubert Martin, de vermaarde curator van de beroemde tentoonstelling Magiciens de la Terre (1989), bespreekt de invloed van zijn carrière op Global Art.

Prijs
Entreebewijs Stedelijk Museum + € 2,50
Locatie
Teijin Auditorium, Stedelijk Museum
Tijd
1 feb 2015, 14.00 tot 16.30
Taal
Engels
Toegang
Via reservations@stedelijk.nl 

In het kader van het Global Collaborations-programma van het Stedelijk en de tentoonstelling How Far How Near zal Jean-Hubert Martin terugkijken op zijn carrière en ingaan op de grote thema's en uitdagingen voor mensen die in het veld van Global Art opereren. Martin maakte naam door een robuuste internationale kritiek te leveren op de manier waarop niet-westerse kunst werd gepresenteerd in instellingen voor moderne kunst, die zich tot dan voornamelijk richtten op werken uit Europa, Noord-Amerika en NAVO-bondgenoten. Enerzijds wordt Martin geroemd vanwege het historisch belang van zijn werk als curator, anderzijds roept zijn werk nog steeds relevante vraagstukken op.

Het toonaangevende Magiciens de la Terre (1989) in het Centre Pompidou en Parc la Villette in Parijs vormde het hoogtepunt van de carrière van Martin, die meer dan veertig jaar lang tentoonstellingen maakte. Magiciens de la Terre presenteerde werk van ruim honderd kunstenaars (van wie de helft als niet-westers werd aangeduid) en stelde het traditionele westerse kunstsysteem radicaal ter discussie: de tentoonstelling bood een directe esthetische ervaring van eigentijdse kunstwerken uit alle windstreken, die als gelijkwaardig werden gepresenteerd. Recentelijk maakte Martin de tentoonstelling Théâtre du Monde (2014) in La Maison Rouge en verstrekte hij aan Ilya en Emilia Kabakov de omvangrijke opdracht voor L'Etrange cité (2014) in het Grand Palais in Parijs. L'Etrange cité was een vervolg op de eerste West-Europese solotentoonstelling van Ilya en Emilia Kabakov in de Kunsthalle Bern in 1985, waarvan Martin eveneens de curator was.

Voorafgaand aan Martins lezing verzorgt curator Jelle Bouwhuis, initiatiefnemer van het Global Collaborations-project en de tentoonstelling How Far How Near in het Stedelijk Museum, een inleiding over de relevantie van Magiciens de la Terre voor de hedendaagse situatie. De lezing van Martin wordt nabesproken en van commentaar voorzien door een panel dat bestaat uit curator Roel Arkesteijn (Museum Het Domein, Sittard), kunstenaar Remy Jungerman (woonachtig in Amsterdam en een van de initiatiefnemers van het Wakaman Project), kunstenaar Lawrence Weiner (deelnemer aan de tentoonstelling Magiciens de la Terre) en curator Vivian Ziherl (If I Can't Dance, Amsterdam). Het gesprek zal worden geleid door Kitty Zijlmans (Universiteit Leiden).

MEER INFORMATIE OVER HET PANEL

Kitty Zijlmans is sinds 2000 hoogleraar hedendaagse kunstgeschiedenis en -theorie aan de Universiteit van Leiden. In 2010 werd ze lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie voor Wetenschappen (KNAW). Haar interessegebied omvat hedendaagse kunst, kunsttheorie en methodologie. Ze is met name geïnteresseerd in actuele interculturele processen en globalisering in de (kunst)wereld, en werkt steeds vaker samen met kunstenaars in de context van artistic research. In 2008 verscheen haar boek World Art Studies: Exploring Concepts and Approaches.

Roel Arkesteijn is curator en schrijver. Sinds 2008 is hij curator hedendaagse kunst voor Museum Het Domein in Sittard, waar hij zich richt op kunstenaars die werken met sociaal-politieke en gender-gerelateerde thema's en zichzelf als brug tussen verschillende culturen positioneren. Binnen deze context was hij de curator van verscheidene tentoonstellingen met kunstenaars als Mark Dion, Fernando Bryce, Sarah Vanagt, Mel Chin, Leon Golub, Roger Ballen en Brandon Ballengée. Hij werkt momenteel aan tentoonstellingen over Betye Saar en Basia Irland en een tentoonstelling in Jakarta, Indonesië, rond herman de vries.

Remy Jungerman werd geboren in Suriname en woont sinds 1990 in Amsterdam. Hij studeerde aan de Academie voor Hoger Kunst- en Cultuuronderwijs in Paramaribo en verhuisde naar Amsterdam om aan de Gerrit Rietveld Academie te gaan studeren. Sinds zijn eerste groepstentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam heeft Jungerman deelgenomen aan verscheidene solo- en groepstentoonstellingen over de hele wereld. In 2008 ontving hij de Fritschy Cultuurprijs van Museum Het Domein in Sittard.

Lawrence Weiner werd in 1942 geboren in de Bronx in New York en is een grote naam in de hedendaagse kunst.

Vivian Ziherl is een Australische curator die woont en werkt in Amsterdam. Ziherl is curator bij If I Can't Dance, I Don't Want to Be Part of Your Revolution, een instelling die zich wijdt aan het onderzoeken van performance en performativiteit in de hedendaagse kunst. Ze verzorgt ook zelfstandig projecten, onderzoek en publicaties. Recente projecten waren onder meer Landings, een multi-platformproject dat de moderniteit aan een nieuw onderzoek onderwerpt via het perspectief van land histories (vanaf 2013, met Natasha Ginwala) en een fellowship als curator bij het Institute of Modern Art Brisbane over  het thema Frontier Imaginaries (2014 – 2016).