Theorie — 10 nov 2019

De belangstelling voor het handmatig maken, de traditionele ‘toegepaste kunsten’ – in het Engels: Crafts – neemt de laatste jaren toe. Dit middagprogramma onderzoekt het belang van materie en materialiteit en de relevantie van de maker, die door een grote dosis kunde (naast kennis) en ‘material thinking’ een belangrijke culturele rol vervult.

Prijs
Museumticket + 3 EU
Locatie
Teijin Auditorium
Tijd
10 nov 2019, 14.00 tot 16.30
Taal
Engels
Toegang
Tickets

In een steeds meer digitale en virtuele wereld komt het Nieuwe Maken tegemoet aan de behoefte meer in tastbaar contact te staan met de voorwerpen die ons omringen. Deze tendens leidt bij kunstenaars en vormgevers tot een hernieuwde waardering voor materialiteit en ambachtelijke technieken. Zonder overigens de ontwikkelingen van nieuwe technieken en materialen hierbij te negeren. Ambacht en de zintuigelijke en directe omgang met materialen als steen, klei, textiel en metalen bieden een tegenwicht tegen de afstandelijkheid van het dominante conceptuele kunstbegrip.

De zeggingskracht van traditionele technieken en materialen zoals we die tegenkomen in keramiek, sieraden en andere kunstuitingen die met name in het terrein van ’toegepaste kunsten’ vallen en als gebruiksvormgeving wordt gezien staat centraal in dit symposium.

Lin Cheung, delayed reactions slightly sad, 2018.
Lin Cheung, delayed reactions slightly sad, 2018.

Het nieuwe maken gaat over de directe relatie die zowel makers als gebruikers hebben met materialen en objecten en over de rol die ze spelen in het dagelijks leven.

LIN CHEUNG

Dit symposium wordt georganiseerd ter gelegenheid van de uitreiking van de Françoise van den Bosch Prijs aan de Britse sieradenmaker Lin Cheung en is onderdeel van het festival Obsessed! dat de gehele maand november aandacht besteedt aan het hedendaags sieraadontwerp.

Lin Cheung is een sieraadkunstenaar, ontwerper en Lector aan Central Saint Martins, Londen. Ze volgde een opleiding aan het Royal College of Art en woont en werkt in het Verenigd Koninkrijk. Haar benadering van ontwerpen en maken bevraagt het gevestigde en geautoriseerde gebruik en de betekenissen van sieraden en objecten. Haar werk is een persoonlijk antwoord op dagelijkse ervaringen en observaties.

In de bibliotheek van het Stedelijk Museum zal van 10 november tot 31 december 2019 de installatie ‘Jewellery Library’ (2007-nu) van Lin Cheung te zien zijn. De bibliotheek is open van dinsdag tot zaterdag, tussen 12.00 en 17.00 uur. Tevens presenteert ze een kleine selectie van haar werk in de museumshop.

Presentatie in Stedelijk Bibliotheek

11.00 - 14.00:
Mogelijkheid om Lin Cheung's installatie "Jewellery Library" te bekijken in de bibliotheek van het Stedelijk Museum

Programma in het Teijin Auditorium

13.45:
Deuren open
14.00:
Welkom en Introductie
14.10:
Keynote: Grant Gibson 
14.45:
Presentatie: Juliette Huygen 
15.05:
Presentatie: Jan Boelen
15.45:
Interview met Lin Cheung door Grant Gibson
16.05:
Prijsuitreiking
16.20:
Einde programma en borrel in het Zadelhoff Café
18.00:
Museum sluit

OVER DE SPREKERS

JAN BOELEN

Jan Boelen is artistiek directeur van Z33 Huis voor Actuele Kunst in Hasselt, België, en artistiek directeur van Atelier LUMA, een experimenteel laboratorium in Arles, Frankrijk. Hij is hoofd van de masteropleiding Social Design bij Design Academy Eindhoven in Nederland.

Sinds de opening heeft Z33 projecten en tentoonstellingen ontworpen die de bezoeker aanmoedigen om op een nieuwe manier te kijken naar alledaagse objecten. Het is een uniek laboratorium voor experimenten en innovatie en een ontmoetingsplaats met voortreffelijke tentoonstellingen van hedendaagse kunst en design. Met Z33 Research, opgericht in 2013, transformeert Boelen Z33 van tentoonstellings- naar een onderzoeksinstelling. Op initiatief van Z33 en de provincie Limburg vond Manifesta 9 plaats in Genk in 2012. Als onderdeel van zijn rol in Z33 heeft Boelen in 2014 de 24ste designbiënnale in Ljubljana, Slovenië, gecureerd.

Jan Boelen. Foto: Veerle Frissen
Jan Boelen. Foto: Veerle Frissen

Boelen is ook lid van verschillende besturen en commissies, waaronder de adviesraad van het V&A Museum of Design Dundee in Engeland en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in Nederland. Boelen behaalde een diploma in productdesign aan de Media en Design Academy (nu de LUCA School of Arts) in Genk, België.

JULIETTE HUYGEN

Juliette Huygen is een in Amsterdam gevestigde (juwelen) maker, kunstcriticus en programmeur, illustrator en onderzoeker met interesse in intermedialiteit, animisme, materiële cultuur, rituelen, hybriditeit en de ‘agency’ van objecten. Juliette behaalde een BA Product Design aan de ArtEZ academie in Arnhem en vervolgde haar studie aan de Vrije Universiteit Amsterdam met een master Comparative Arts and Media Studies en een research master Critical Studies in Art and Culture. Tijdens deze studies ontwikkelde ze een interesse in ‘the agency’ van objecten en de verschillende verhalen die zij kunnen overbrengen, met een focus op film. Haar onderzoek draait om de interdisciplinaire verbindingen tussen materiële cultuur, narratologie, ontwerptheorie, kunstgeschiedenis, antropologie, filosofie, materiële religie en mediastudies.

Juliette werkt momenteel bij het Research Center for Material Culture, het onderzoeksinstituut binnen het Tropenmuseum, Museum Volkenkunde, het Afrika Museum en het Wereldmuseum dat een centraal punt vormt voor onderzoek naar etnografische collecties. Naast haar werk voor het RCMC schrijft Juliette af en toe voor Metropolis M en werkt zij als productieassistent voor Studio Drift. Ook rondde zij onlangs haar redactiewerk af voor een publicatie over Renny Ramakers, als onderdeel van haar archiefonderzoek naar Droog Design.

Juliette Huijgen
Juliette Huygen

GRANT GIBSON

Grant Gibson is een Britse schrijver en podcastmaker die zich richt op design, crafts en architectuur. Zijn werk wordt gepubliceerd in o.a. The Observer, New Statesman, The Guardian, Daily Telegraph, FRAME, Dwell, House & Garden.
Gedurende zijn lange carrière de tijdschriftenwereld was Grant Gibson redacteur van Blueprint, adjunct-redacteur van FX en waarnemend uitvoerend redacteur van het RIBA Journal. Meer recentelijk was hij eindredacteur van Crafts en schrijvend redacteur van het Nederlandse architectuurtijdschrift MARK. Grant was ook redacteur van de London Design Festival Guide en was medeoprichter van Real to Reel, het eerste filmfestival in het Verenigd Koninkrijk dat draait om het maken. In 2014 cureerde hij, Space Craft: architecture meets making, in de Platform Gallery aan King's Road in Londen. De tentoonstelling toerde vervolgens nog langs meer plekken in het land. In 2019 lanceerde hij de veelgeprezen nieuwe podcastserie Material Matters with Grant Gibson.

Grant werd in 2011 ‘honorary fellow’ van het Royal College of Art en is gelieerd aan de Royal Society of Arts.

Grant Gibson
Grant Gibson

STICHTING FRANÇOISE VAN DEN BOSCH

De Stichting Françoise van den Bosch is genoemd naar de Nederlandse sieraadontwerper Françoise van den Bosch (1944-1977). Het doel van de stichting is het bevorderen van het hedendaags sieraadontwerp door jong talent te stimuleren, bewezen talent te bekronen en het sieraad als kunstvorm onder de aandacht te brengen van een breed publiek.

Eens in de twee jaar wordt de Françoise van den Bosch Prijs toegekend aan een internationaal toonaangevende sieraadkunstenaar met een belangwekkend oeuvre, op voordracht van een onafhankelijke jury.

Bezoekers van een evenement in het Stedelijk Museum Amsterdam kunnen worden gefilmd of gefotografeerd voor journalistieke, commerciële of archiefdoeleinden. Heeft u hier bezwaar tegen, geef dat dan door aan een van onze medewerkers voorafgaand aan het programma. Als u beelden wilt laten verwijderen waarop u bent te zien, stuur dan een email naar info@stedelijk.nl.