16 jun 2011

Tijd
16 jun 2011, 17.30 tot 19.30
Toegang
Noodzakelijk. Stuur een email naar reservations@stedelijk.nl met uw volledige naam, email-adres, telefoonnummer en de datum waarop het programma plaatsvindt dat u wilt bezoeken.

Locatie: Auditorium
Taal: Engels
Entree: Toegang museum
Reserveren: Verplicht

Deze avond gaat vooraanstaand filmtheoreticus en wetenschapper Laura Mulvey in gesprek met filmwetenschapper Annie van den Oever. Als auteurs van het boek Ostrannenie (2010) zullen zij praten over de mysterieuze en ontwrichtende ervaringen die nieuwe, optische technologieën teweeg kunnen brengen. Deze ontwikkelingen hebben al sinds de geboorte van de film invloed op de beeldende kunst. Tijdens het laatste Talking Film @ TS2 evenement van het seizoen onderzoeken de twee wetenschappers de vervreemdende ervaring van nieuwe filmtechnologie als ‘kunstervaring’.

Programma:

19.30  Welkom door Hendrik Folkerts (curator Publieksprogramma, Stedelijk Museum, Amsterdam)
19.35 Gesprek tussen Laura Mulvey (professor Film- en Mediastudies, Birkbeck College, University of London, Londen) en Annie van den Oever (directeur MA-programma Filmstudies, Universiteit van Groningen, Groningen)
21.00 Einde

N.B.: Alle tijden zijn bij benadering.

Biografieën sprekers:

Laura Mulvey is een vooraanstaand filmwetenschapper die een invloedrijk manifest heeft geschreven over visual pleasure, verhalende cinema en de female gaze. Onlangs schreef ze het baanbrekende Death Twenty-four Times a Second: Stillness and the Moving Image (2006). Mulvey maakte zes films, waaronder Frida Kahlo and Tina Modotti (1980) en Riddles of the Sphinx (1978) in samenwerking met Peter Wollen, en samen met kunstenaar/filmmaker Mark Lewis Disgraced Monuments (1994). Laura Mulvey is professor Film- en Mediastudies aan het Birkbeck College, University of London.

Annie van den Oever is directeur van het masterprogramma Filmstudies, en van het Filmarchief van de Universiteit van Groningen. Ze is de redacteur/samensteller van de serie The Key Debates. Mutations and Approriations in European Film Studies, gepubliceerd door Amsterdam University Press. Ze werd bekend door het boek Ostrannenie (2010), waarin ze samen met Laura Mulvey de mysterieuze en vervreemdende ervaring van nieuwe technologieën als een prototypische langdurige, op waarneming gebaseerde ‘kunstervaring’ onderzocht.