Theorie — 3 t/m 4 feb 2017

Symposium on Labyrinthine Exhibitions as Curatorial Model
Prijs
Entree regulier – 40 € (geldig op beide dagen) / Entree student – 30 € (geldig op beide dagen
Locatie
Stedelijk Museum / Vrije Universiteit Amsterdam
Tijd
3 t/m 4 feb 2017, 12.30 tot 17.00
Taal
Engels
Toegang
Regulier ticket Student ticket

 

DOWNLOAD HIER HET PROGRAMMA

OVER HET SYMPOSIUM

Organisatie: Stedelijk Museum Amsterdam, Moderna Museet Stockholm, Tinguely Museum Bazel, Vrije Universiteit Amsterdam, Onderzoekschool Kunstgeschiedenis (OSK).

Zowel Dylaby (1962) in het Stedelijk Museum als HON – en Kathedral (1966) in het Moderna Museet in Stockholm zijn opmerkelijke tentoonstellingen binnen het curatoriële verleden van moderne en hedendaagse kunstmusea. Binnenkomen door een grote vagina, schieten op schilderijen, kijken naar de sterren in een planetarium, de Twist dansen en je een weg banen door een kamer gevuld met ballonnen: dit doet in eerste instantie eerder denken aan kermisattracties dan aan een serieuze kunsttentoonstelling. Deze twee spraakmakende en haast jolige tentoonstellingen, die ontstonden vanuit een nauwe samenwerking tussen de museumdirecteuren Willem Sandberg (Dylaby) en Pontus Hultén (HON) en de kunstenaars Martial Raysse, Robert Rauschenberg, Niki de Saint Phalle, Daniel Spoerri, Jean Tinguely en Per-Olof Ultvedt, lijken zich misschien niet direct te lenen voor een serieuze analyse en al helemaal niet voor een bijdrage aan het kritische discours van hedendaagse tentoonstellingsgeschiedenis.

Toch is dit niet helemaal terecht. Beide tentoonstellingen, met monumentale, installaties die het resultaat waren van interessante samenwerkingen, hebben in de loop der jaren steeds meer aandacht gekregen van wetenschappers die onderzoek doen naar tentoonstellingsgeschiedenis. Maar hoe moeten we de kennis die een generatie van historisch bewuste, zelf-reflexieve curatoren en kunsthistorici produceerde, begrijpen? Welke (kritische) modellen bieden tentoonstellingen zoals Dylaby en HON voor hedendaagse curatoren, artistieke en wetenschappelijke praktijken?

Tijdens het symposium zal een aantal bekende experts deze vragen nader bestuderen en zij zullen deze en andere kwesties adresseren binnen de bredere context van het ontstaan van het museum voor moderne en hedendaagse kunst en de aan deze geschiedenis verbonden rolmodellen als Pontus Hultén en Willem Sandberg. Ook onze aanhoudende verbondenheid met de kunst uit de jaren 60 en de rol van deze tentoonstellingen binnen het oeuvre van de deelnemende kunstenaars komen aan de orde, ook de tentoonstellingen na 1960 die evenals Dylaby en HON een labyrintische opzet hadden, en de zich steeds verder ontwikkelende discipline van ‘tentoonstellingsgeschiedenis’ zullen onderzocht worden. 

Sprekers

Voor het symposium, getiteld Lose Yourself – A Symposium on Labyrinthine Exhibitions as Curatorial Model, vormen de tentoonstellingen Dylaby en HON het startpunt, zodat daarna de erfenis van deze ‘labyrintische’ manier van tentoonstellen belicht kan worden.

Bevestigde sprekers zijn onder anderen: Pamela M. Lee (Stanford University), Mark Wigley (Columbia University), Raqs Media Collective, Hou Hanru (Artistiek Directeur van MAXXI, Rome) en Hans Ulrich Obrist (Artistiek Directeur van The Serpentine Galleries, Londen), Patrik Andersson (Emily Carr University of Art + Design), Noit Banai (Universiteit van Wenen), Angela Bartholomew (Vrije Universiteit Amsterdam), Ina Blom (Universiteit van Oslo), Eric de Bruyn (Universiteit Leiden), Paula Burleigh (City University New York), Andreas Gedin (kunstenaar en onderzoeker), Katja Kwastek (Vrije Universiteit Amsterdam), Camilla Larsson (Södertörn Universiteit), Annika Öhrner (Södertörn Universiteit), Andres Pardey (Tinguely Museum Bazel), Caroline Roodenburg-Schadd (kunsthistoricus, onafhankelijk onderzoeker en schrijver) en Janna Schoenberger (Amsterdam University College).

 YOUNG RESEARCHERS' COLLOQUIUM 

Voorafgaand aan het symposium zal er een colloquium voor jonge onderzoekers worden georganiseerd door de Vrije Universiteit te Amsterdam onder de titel Setting the Conditions of Display, waarin een bredere context van artistieke en curatoriële benaderingen in de 20ste en 21ste eeuw onder de loep zal worden genomen. 

Het programma vindt u hier

Context

Het symposium wordt georganiseerd in de context van de grote overzichtstentoonstelling Jean Tinguely – Machinespektakel die in het Stedelijk Museum te zien zal zijn (1 okt 2016 – 5 mrt 2017). Het symposium is ook onderdeel van een onderzoeksproject van het Moderna Museet dat zich focust op het archief van Pontus Hultén. Dit onderzoeksproject zal een aantal publicaties voortbrengen waarin belangrijke tentoonstellingen in de geschiedenis van het Moderna Museet zullen worden uitgelicht. Deze zal gelanceerd worden samenhang met het symposium.

Publicatie

De organisatie is voornemens om een selectie van de bijdragen aan het symposium te publiceren in de loop van 2017.

Organisatieteam

Angela Bartholomew – Vrije Universiteit Amsterdam

Dorine de Bruijne – Stedelijk Museum Amsterdam

Annika Gunnarsson – Moderna Museet, Stockholm

Ylva Hillström – Moderna Museet, Stockholm

Katja Kwastek – Vrije Universiteit Amsterdam

Anna Lundström – Moderna Museet, Stockholm

Andres Pardey – Museum Tinguely, Basel

Margriet Schavemaker – Stedelijk Museum Amsterdam

Anna Tellgren – Moderna Museet, Stockholm

Contact

Voor vragen of opmerkingen mail naar Dorine de Bruijne: d.debruijne@stedelijk.nl