Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

29 mrt 2013

Tijd
29 mrt 2013, 10.00 tot 13.30

stedelijk|film
Michel Auder
28 maart 2013, 19.30-22.00 uur: interview en vertoning korte films
29 maart 2013, 11.00 uur en 14.30 uur: vertoning “The Feature” (2008, 180 minuten), geregiseerd door Michel Auder en Andrew Neel

Locatie: Teijin Auditorium, Stedelijk Museum Amsterdam
Toegang: entreeprijs Stedelijk Museum
Reserveren: noodzakelijk. Stuur een email naar reservations@stedelijk.nl met uw volledige naam, email-adres, telefoonnummer en de datum waarop het programma plaatsvindt dat u wilt bezoeken.

Met trots presenteert het Stedelijk Museum de Nederlandse première van “The Feature” (2008), een speelfilm van Michel Auder en Andrew Neel. Op 28 maart zal Auder in het kader van het stedelijk│film-programma de film toelichten (die op de 29e wordt vertoond) en een aantal korte films laten zien uit het enorm gevarieerde en rijke oeuvre dat hij vanaf de jaren zestig opbouwde. Auder wordt geïnterviewd door curator en schrijver Adam Kleinman.

Begin jaren zestig maakte Michel Auder zijn eerste films. In 1968 sloot hij zich aan bij een groep radicale onafhankelijke filmmakers in Parijs, ook bekend als de Zanzibar-groep. Hij liet zich inspireren door de Nouvelle Vague en experimentele cinema, met name door Jean-Luc Godard en Andy Warhol (hij was zelfs getrouwd met actrice en 'superstar' Viva van Warhols Factory, voordat hij met de kunstenares Cindy Sherman trouwde). Eind jaren zestig verhuisde Auder naar New York, waar hij ook nu nog woont. Toen video zijn intrede deed, begon Auder in dit medium een soort dagboek bij te houden, waarin hij een eigen draai gaf aan Warhols talent om het banale glamour mee te geven en glamour er banaal uit te laten zien. Hij zag zelf zijn videodagboek niet als kunst. Zijn vroegste opnames zijn reisverslagen en innemende portretten van vrienden, waaronder Hannah Wilke, Alice Neel, Annie Sprinkle, Eric Bogosian, Louis Waldon en Larry Rivers. Toen Auder in 1980 met dit werk naar buiten trad, werd hij met terugwerkende kracht bestempeld als 'videokunstenaar'.

Zijn schijnbaar subjectieve manier van filmen vanuit het eerstepersoonsperspectief schept een persoonlijke en intieme ruimte. Maar Auder is ook een voyeur, een onpersoonlijke getuige die het leven van anderen gadeslaat vanaf enige afstand of zelfs binnen de door hemzelf gecreëerde intimiteit. Door die wisseling van rol krijgt het werk iets van een documentaire die zich afspeelt in een wereld waarin alles lijkt te zijn geënsceneerd. In andere werken van Auder gaat het over geschiedenis. Zijn werken weten het verleden uit zijn slaap te wekken en iets tastbaars te geven: aanwezig, actief en levendig. In zijn versie van Andy Warhols “Chelsea Girl” bijvoorbeeld is Warhol niet langer de statische muze of godheid waarop iedereen zijn of haar verlangens kan projecteren, maar een stem over de telefoon die dingen fluistert – coherent, onsamenhangend, grappig, alledaags, beledigend en absurd. In Auders films zijn mythevorming, het vertellen van verhalen en het reactiveren van de geschiedenis onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Op 28 maart, van 19.30 tot 22.00 uur, wordt Auder geïnterviewd door curator en schrijver Adam Kleinman en laat hij een aantal van zijn korte films zien, waaronder “The Valerie Solanas Incident” (1971), “My Love” (1977), “1981 Regan” (1981), “Blind Sex” (1983), “Endless Column” (2001) en “Daytime Version of the Night” (2013).

Op 29 maart, om 11.00 uur en 14.30 uur, wordt Auder en Neels speelfilm “The Feature” (2008) vertoond in het Teijin Auditorium van het Stedelijk. Zoals Nathan Lee schreef in de New York Times, "The Feature" is een poort naar de wereld van Michel Auder, gebaseerd op meer dan 40 jaar van zijn werk.


Meer informatie over de sprekers:

Michel Auder

Michel Auder is een Franse filmmaker en fotograaf, maar woont al geruime tijd in Brooklyn, New York. Zijn carrière omspant bijna zestig jaar. In die tijd maakte hij onder meer reisfilms, documentaires, experimentele films en videokunst. Auders werk stond onlangs centraal in een retrospectief op de 11e Biennial of Moving Images in Genève en in de Renaissance Society van de University of Chicago, en was daarnaast te zien op dOCUMENTA (13) in Kassel, in het Williams College Museum of Art, Participant Inc. in New York, in de Office Baroque Gallery in Brussel en het Rooseum Center for Contemporary Art in Malmö in Zweden. Hij doceert aan Yale University, in 2006 bij de afdeling Beeldhouwkunst en in 2009 werd hij benoemd tot senior criticus beeldhouwkunde.. In juni 2013 wordt in de Kunsthalle Basel een tentoonstelling aan Auders werk gewijd. Auders officiële website bij Yale University: art.yale.edu/MichelAuder.

Adam Kleinman

Adam Kleinman is schrijver en curator. Hij trad onlangs in dienst bij Witte de With en was daarvoor agent voor het publieksprogramma van dOCUMENTA (13) en curator van de Lower Manhattan Cultural Council (LMCC). Voor LMCC ontwikkelde hij de lezingenreeks 'Acces Restricted'. Kleinman zette ook LentSpace op, een cultureel centrum en tuinontwerp van Interboro Partners, waarbij een compleet huizenblok in Manhattan een geheel nieuwe bestemming kreeg. Als curator organiseerde hij daar 'Avenue of the Americas' (2010) en 'Points & Lines' (2009). Kleinman schrijft regelmatig voor tentoonstellingscatalogi en bladen als Agenda, Artforum, e-flux journal, Frieze, Mousse en Texte zur Kunst, om maar enkele voorbeelden te noemen. Daarnaast geeft hij geregeld lezingen, treedt op als gastcriticus en leidt seminars bij verschillende instellingen, zoals de Columbia University, The Cooper Union, Cornell University, Princeton University, het Sandberg Instituut en The School of Visual Arts in New York.