Performance — 21, 22 sep 2018

Prijs
Museumticket + €3
Locatie
Teijin Auditorium
Tijd
21 sep 2018, 20.00 tot 21.00
22 sep 2018, 14.00 tot 15.00
Taal
Engels
Toegang
Tickets

Op 21 en 22 september presenteert het Stedelijk Museum Fake Fashion 3, een nieuwe performance van het New Yorkse kunstenaarscollectief CFGNY. Het is voor CFGNY hun eerste performance in een museum.

In de performance Fake Fashion 3 worden met behulp van tekst, kleding en decorstukken de implicaties onderzocht van de 'bootleg': zonder copyright vervaardigde en vervalste kleren uit illegale werkplaatsen in Azië. In het Westen worden bootlegs als tweederangs en nep beschouwd en in die zin aangemerkt als illegaal. Maar in Azië ging de ontwikkeling van bootlegs gelijk op met de omstandigheden waaronder ze worden gemaakt, waarbij ze feitelijk steeds verder af kwamen te staan van het product waarop ze geënt waren en er volop nieuwe en echt creatieve mogelijkheden voor werden gevonden. 

CFGNY en studio junbi
CFGNY en studio junbi

Als we de markten in Vietnam afschuimen of de online-winkels van TaoBao doorpluizen zien we hoe deze bootlegs een volkomen unieke poëtische taal van onverwachtse grafische en tekstuele combinaties hebben ontwikkeld. Omdat het concept van de bootleg in het Westen zo sterk geassocieerd wordt met ideeën over wat typisch Aziatisch zou zijn, bouwt CFGNY voort op deze met elkaar verweven associaties in een doorlopende dialoog over ras en waarde.

Als we het woord bootleg in een iets ruimer kader bezien, blijkt 'bootleg' in het Engels ook te worden gebruikt voor iets toevalligs of tegendraads. Men duidt met de term vaak voorwerpen aan die bewust verkeerd worden gebruikt voor klusjes waarvoor ze van origine niet zijn bedoeld. CFGNY werkt het begrip uit door de stoelen in de zaal anders te plaatsen dan voor de hand zou liggen in een theater: het publiek kijkt in verschillende richtingen. In de loop van de performance worden beweegbare wanden en decorstukken zo rond de ruimte geplaatst dat er verschillende zichtlijnen ontstaan die het onmogelijk maken de hele performance te overzien. Als Aziatisch-Amerikaans collectief dat een collectie van zijn eigen bootlegs van Europese kleding presenteert binnen een Europese culturele instelling, lapt CFGNY alle traditionele opvattingen aan zijn laars over enerzijds de geijkte handelsroutes en anderzijds het ontzag voor kunst.

Meer over de kunstenaars

CFGNY, opgericht in 2016, is een doorlopende dialoog tussen Tin Nguyen en Daniel Chew over onderwerpen rond mode, ras, identiteit en seksualiteit, die zich uitkristalliseert in performances, mode, digitale beelden en ander visueel materiaal. CFGNY komt steeds weer terug op het begrip 'vagelijk Aziatisch'. Daarbij wordt ras opgevat als een specifieke culturele ervaring in combinatie met hoe het voelt om als Aziatisch te worden gezien. CFGNY heeft niet één beeld voor ogen bij wat het betekent om Aziatisch te zijn, maar wil juist de ontelbaar vele manieren in beeld brengen waarop je dat kunt zijn.

CREDITS

Fake Fashion 3 (2018) is gemaakt in opdracht van het Stedelijk Museum Amsterdam, en werd mede mogelijk gemaakt dankzij de steun van BlijkmAIR, het Artist-in-Residence-programma van het Centrum Beeldende Kunst Zuidoost (CBK Zuidoost), het Stedelijk Museum Amsterdam en Bradwolff Projects.

Concept: Tin Nguyen en Daniel Chew (CFGNY) / Curator: Karen Archey / Productie: Henri Sandront / Stagiaires: Jim van Geel & Eva Milou Luimes / Performers: Eros Chien, Ashley Chin, Irene Ha, Karlijn Roest, Tonya Sudiono, Sung Tie / Video performers: Zoénie Liwen Deng, Juni Mun, Christopher Wan