Events — 14 dec 2019

Dit programma is een centraal onderdeel van de conferentie van de Amsterdam School for Heritage, Memory and Material Culture met als thema: ‘Memory, Word and Image: W.G. Sebald’s Artistic Legacies’ over het nalatenschap van schrijver W.G. Sebald.

Prijs
Entreebewijs museum + €3,-
Locatie
Auditorium
Tijd
14 dec 2019, 15.00 tot 17.00
Taal
Engels
Toegang
Tickets

Met trots presenteren de Amsterdam School for Heritage, Memory and Material Culture en het Stedelijk de vertoning van het werk Michael Hamburger (2007) van Tacita Dean, gevold door een lezing van James Elkins getiteld Models for Word and Image: From Rodenbach to Fernandez Mallo. Dit programma is een centraal onderdeel van de conferentie van de Amsterdam School for Heritage, Memory and Material Culture met als thema: ‘Memory, Word and Image: W.G. Sebald’s Artistic Legacies’ over het nalatenschap van schrijver W.G. Sebald.

Sebald's werk is paradigmatisch geworden voor het aan de orde stellen van vraagstukken rond het geheugen, migratie, de Holocaust, semi-autobiografische fictie, vriendschap en de combinatie van woord en beeld in zowel literatuur als kunst.  

'Michael Hamburger', 16 mm colour anamorphic film optical sound, Tacita Dean, 2007.
'Michael Hamburger', 16 mm colour anamorphic film optical sound, Tacita Dean, 2007.

PROGRAMMA

15:00
Deuren open
15:05
 Welkomstwoord | Karen Archey
15:10
 Introductie | Christa-Maria Lerm Hayes
15:20
Screening Tacita Dean, 'Michael Hamburger', 2007, 16 mm
15:50
 Pauze
16:00
 Lezing | James Elkins, Models for Word and Image: From Rodenbach to Fernandez Mallo
16;40
Q&A
17:00
Einde programma
18:00
Museum sluit

SCREENING TACITA DEAN, 'MICHAEL HAMBURGER', 2007


Michael Hamburger (2007) van Tacita Dean portretteert de dichter, vertaler en vriend van W.G. Sebald, Michael Hamburger. De film toont de dichter in zijn huis en in zijn tuin, tussen de appelbomen. De migratieachtergrond van zowel Hamburger als Sebald, wordt gespiegeld in de appelrassen. De verscheidenheid aan oorsprong en de rijke smaken van deze appels worden zelden gezien in supermarkten. Doordat ze hebben moeten overleven op onbekende bodem, zijn ze sterker en harder dan hun populairdere neven en nichten.

In 2007, een paar maanden nadat Dean de film afrondde, overleed Hamburger. Het einde, met beelden van een regenboog boven zijn huis en een slotgedicht, biedt in dit opzicht ook ruimte voor interpretatie – niet in de laatste plaats vanwege de opleving die er bestaat rondom het verouderde medium van 16mm-film.

Tacita Dean wordt gezien als een maker die op zeer doordachte wijze recht doet aan Sebalds artistieke nalatenschap, en bovendien een vooraanstaand kunstenaar en onderzoeker die zowel in woord als in film een bijdrage levert aan de gesprekken rond de thema's van de conferentie.


LEZING JAMES ELKINS

Models for Word and Image: from Rodenbach to Fernandez Mallo

Studies naar het werk van W.G. Sebald zijn voornamelijk gericht op zijn fictieve verhalen waarin  afbeeldingen ook een rol spelen. Deze focus heeft geleid tot een gebrek aan theoretisering van andere aspecten van zijn praktijk. Over het algemeen omringt Sebald zijn tekst met beelden die zodanig met de tekst verweven zijn dat de lezer minimaal wordt gestoord en eerder naar, in en voorbij het beeld geleid wordt. Op deze manier kunnen zijn verhalen zonder onderbreking de  paden van herinnering verkennen, en fungeren de afbeeldingen als passerende tussenstops. De lezer kan de afbeeldingen toestaan om het verhaal te vertragen. De afbeeldingen kunnen steeds weer de aandacht trekken van de lezer, of zorgen dat deze de verteller of vertelling in twijfel trekt. Elkins zal het werk van Sebald vergelijken met dat van Georges Rodenbach, Breton, Tan Lin, Anne Carson, Christian Bök, Fernandez Mallo, Philipp Weiss en anderen, om uiteindelijk te stellen dat zijn werk een van de vele voorbeelden is van een lange discontinue geschiedenis van schrijven op afbeeldingen. 

James Elkins is de C. Chadbourne professor in kunstgeschiedenis, theorie en kritiek (1989). In 1977 rondde Elkins zijn BA cum laude af aan Cornell University. Zijn MFA en MA behaalde hij in 1983 aan de Universiteit van Chicago. Hier promoveerde hij tevens in 1989. Publicaties: Painting as Western Art History; Pictures of the Body: Pain and Metamorphosis; The Domain of Images; How to Use Your Eyes; What Painting Is; The Poetics of Perspective; The Object Stares Back: On the Nature of Seeing; Why are our Pictures Puzzles?; On Pictures and the Words That Fail Them; What Happened to Art Criticism?; Six Stories from the End of Representation; Visual Studies: A Skeptical Introduction; What Photography Is; Art Critiques: A Guide.

Meer informatie over de conferentie en het volledige programma is hier te vinden.

Meer werk van Tacita Dean bekijken? Een grote selectie uit de vaste collectie van De Pont museum in Tilburg is daar momenteel te zien.

  • Logo Amsterdam School for Heritage, Memory and Material Culture

Bezoekers van een evenement in het Stedelijk Museum Amsterdam kunnen worden gefilmd of gefotografeerd voor journalistieke, commerciële of archiefdoeleinden. Heeft u hier bezwaar tegen, geef dat dan door aan een van onze medewerkers voorafgaand aan het programma. Als u beelden wilt laten verwijderen waarop u bent te zien, stuur dan een email naar info@stedelijk.nl.