10 jan 2015

Vertoning van de documentaire Project Cancer (2013) over het leven en werk van de kunstenaar Ulay. 

De documentaire wordt twee keer vertoond, om 13.30 uur en 15.30 uur.

Prijs
Entreeprijs Stedelijk Museum + € 2,50
Locatie
Teijin Auditorium, Stedelijk Museum
Tijd
10 jan 2015, 12.30 tot 16.00
Taal
Engels
Toegang
Niet nodig

Het Public Program is bijzonder verheugd de kunstenaar Ulay te verwelkomen in het Stedelijk Museum voor een reeks evenementen rondom zijn werk, waaronder de nieuwe performance A Skeleton in the Closet op 15 januari, een boekpresentatie en interview met performance-deskundige Amelia Jones op 9 januari, en de vertoning van de documentaire Project Cancer (2013) op 10 januari. Ulay is misschien het best bekend vanwege zijn fysiek intense samenwerkingsprojecten met Marina Abramović uit de periode 1976 - 1988, maar ontwikkelde in de loop van vijf decennia een geheel eigen koers waaruit een tomeloze vitaliteit en onbetwistbare integriteit spreken. Zijn autonome fotografische werk en performances behoren tot het meest vernieuwende en baanbrekende van de 20ste-eeuwse en hedendaagse kunst. Deze stedelijk│film-middag is gewijd aan de Nederlandse première van Project Cancer (2013), een documentaire van Damjan Kozole over het leven en werk van Ulay.

In 2011, kort na zijn verhuizing naar Ljubljana, werd bij Ulay kanker geconstateerd. Tegen de achtergrond van zijn strijd tegen de ziekte biedt deze documentaire, met de ondertitel Ulay's Jounal from November to November, een grondig retrospectief op zijn loopbaan. De eerste opnames werden in november 2011 gemaakt in het Instituut voor Oncologie in Ljubljana, waar Ulay chemotherapie onderging. Toen zijn gezondheid enigszins verbeterde besloot Ulay zijn vrienden over de hele wereld op te zoeken. De camera volgde hem op deze ‘afscheidsreis:’ naar Berlijn voor de première van Marina Abramović ‘s film, vervolgens naar New York, en uiteindelijk naar 'zijn' Amsterdam. Project Cancer doet verslag van Ulay's carrière tot zover aan de hand van interviews, archiefbeelden, foto's en reproducties van zijn meer vergankelijke werken. Zonder te zwelgen blijft de altijd opgewekte Ulay voortdurend mijmeren over de aard van het leven, de liefde, het verleden en de kunst. Meer informatie over Project Cancer.

De documentaire wordt twee keer vertoond, om 13.30 uur en 15.30 uur.

Meer informatie over de kunstenaar

Ulay is het pseudoniem van Frank Uwe Laysiepen. Hij volgde een opleiding tot fotograaf en werkte tussen 1968 en 1971 als consulent voor Polaroid. In de eerste fase van zijn artistieke praktijk (1968 - 1975) ondernam hij een thematische zoektocht om meer inzicht te verwerven in ideeën over identiteit en het lichaam, zowel in persoonlijke als in gemeenschappelijke zin, met name door middel van Polaroid-series, aforismen en intieme performances. In deze periode werd Ulay's fotografische werkwijze steeds performatiever, wat resulteerde in performatieve fotografie (Fototot, 1976). Later, aan het eind van deze eerste fase van zijn werk, werden de performatieve tendensen binnen het medium fotografie compleet omgezet naar het medium van performance en acties (There is a Criminal Touch to Art, 1976). Van 1976 tot 1988 werkte Ulay met Marina Abramović samen aan talrijke performances. Hun werk concentreerde zich op het bevragen van typisch mannelijk of vrouwelijk geachte karaktertrekken en het oprekken van de fysieke grenzen van het lichaam (Relation Works). Na de breuk met Abramović concentreerde Ulay zich op de fotografie, waarbij hij zich richtte op de positie van het gemarginaliseerde individu in de hedendaagse maatschappij en terugkeerde naar het probleem van nationalisme en de symbolen daarvan (Berlin Afterimages, 1994-1995). Hoewel hij voornamelijk met fotografie werkte bleef ‘het performatieve’ hem bezighouden, wat resulteerde in zijn voortdurende 'provocatie' van het publiek middels talloze performances, workshops en performance-lezingen. Recentelijk is Ulay vooral betrokken bij projecten en kunstinitiatieven gericht op bewustwording, begrip, waardering en respect van en voor water (Earth Water Catalogue, 2012). Ulay's werk, evenals zijn gezamenlijke werk met Marina Abramović, is vertegenwoordigd in vele collecties van grote kunstinstellingen wereldwijd, waaronder het Stedelijk Museum Amsterdam, het Centre Pompidou in Parijs en het Museum of Modern Art in New York. Na veertig jaar in Amsterdam te hebben gewoond en gewerkt, verschillende langdurige projecten in India, Australië en China, en een professoraat Performance and New Media Art aan de Staatliche Hochschule für Gestaltung in Karlsruhe, woont en werkt Ulay momenteel in Amsterdam en Ljubljana.