Theorie — 2 dec 2018

Dit middagprogramma is de tweede editie in de serie Vertical Atlas, met een focus op Rusland en zijn technoculturele tradities. Het programma wordt georganiseerd door Benjamin Bratton, Arthur Steiner, Klaas Kuitenbrouwer en Leonardo Dellanoce.
Prijs
Museumticket + €3
Locatie
Teijin Auditorium
Tijd
2 dec 2018, 15.00 tot 17.30
Taal
Engels
Toegang
Tickets

Vertical Atlas is een onderzoeksproject dat gericht is op het creëren van een nieuwe atlas waarmee de complexe techno-geografieën van de hedendaagse wereld in kaart worden gebracht. In Vertical Atlas worden vijf geografische zones verkend en heroverwogen, met een focus op de technologische en politieke grenzen, verbindingen en knelpunten daarbinnen. De publieke gesprekken vinden op donderdagavonden plaats in Het Nieuwe Instituut. Daarnaast vinden verschillende onderdelen van het programma plaats in het in het Stedelijk Museum en onderzoekslabs in Amsterdam. Prominente sprekers op het gebied van kunst, vormgeving, beleid, wetgeving en technologie worden uitgenodigd om bestaande kaarten uit te dagen en nieuwe te ontwikkelen. Het resultaat hiervan wordt vastgelegd en uitgebracht in een boek.

Afbeelding: Kevin Bray
Afbeelding: Kevin Bray

In Vertical Atlas wordt het conceptuele model van de Stack, ontwikkeld door Benjamin Bratton, toegepast op bestaande geografieën om onderling verstrengelde conflicten tussen machten en bestuursentiteiten op uiteenlopende locaties te ontrafelen. Met zijn verschillende functionele lagen is de Stack een methode waarmee de toevallig ontstane megastructuur van technologische ontwikkelingen op wereldschaal geschematiseerd en onderzocht kan worden. Het toepassen van dit model biedt inzicht in de materialisering van techno-politieke systemen die bij gangbare – voornamelijk economische, technocratische of culturele – manieren om geopolitiek te begrijpen, verborgen blijven. De geschiedenis van de Russische technologie gaat echter veel dieper dan propagandatrollen en verkiezingshacks.

Tijdens ‘From Malevich to Telegram’ duiken we in de culturele, artistieke, filosofische en technologische tradities die de huidige interface van de Russische stack hebben vormgegeven. In het westen wordt Russische technologische ontwikkeling vooral geassocieerd met de inmenging in de Amerikaanse presidentsverkiezing van 2016, cyberaanvallen en het verspreiden van disinformatie en propaganda, en internet-surveillance. In feite had het internet Russisch geweest kunnen zijn. In de Sovjet-Unie werden al in de late jaren 1950 ideeën en ontwerpen voor een staatsbreed cybernetisch netwerk ontwikkeld, geïnspireerd door een lange traditie van artistieke en filosofische speculatie over technologische mogelijkheden. Culturele bewegingen zoals het Kosmisme, Suprematisme en Constructivisme (en vooral hun experimentatie met metafysische modellen die werden afgeleid van wiskunde en mysticisme) vormden op onverwachte manieren de basis van deze techno-wetenschappelijke ontwikkelingen.

PROGRAMMA

15.00
Welkom en introductie door Benjamin Bratton 
15.15
Presentatie door Benjamin Peters
15.45
Presentatie door Ksenia Fedorova
16.15
Paneldiscussie en Q&A met Peters, Fedorova, Tatarchenko en Metahaven
17.00
Screening van The Communist Revolution was Caused by the Sun (2015) door Anton Vidokle

MEER OVER DE SPREKERS

Benjamin Bratton

Benjamin Bratton is Associate Professor of Visual Arts en directeur van het Center for Design and Geopolitics aan de University of California, San Diego. Hij is tevens Professor of Digital Design aan de European Graduate School in Saas-Fee, Zwitserland. Hij is socioloog, architectuur- en vormgevingstheoreticus, en breed bekend vanwege het combineren van filosofisch en esthetisch onderzoek, organisatieplanning en -strategie, evenals vanwege zijn publicaties over de culturele gevolgen van digitalisering en globalisering. In The Stack: On Software and Sovereignty (MIT Press, 2016) schetst Bratton een nieuwe theorie voor het tijdperk van globale computatie en algoritmisch beleid.

Ksenia Fedorova

Ksenia Fedorova (PhD) is onderzoeker van media en mediakunst en curator. Momenteel is zij als postdoctorale Fellow verbonden aan het Institute for Art and Image History van Humboldt University in Berlijn, en werkt ze aan het manuscript van haar boek Tactics of Interfacing. Encoding affect in Art and Technology. Ze is is co-redacteur van Media: Between Magic and Technology (2014, verschenen in het Russisch) en auteur van artikelen in Leonardo Electronic Almanac, Media & Culture Journal, Acoustic Space, Dialog of Arts en andere tijdschriften en academische bundels. In 2007-2011 was ze een initiator en curator van het programma ‘Art. Science. Technology’ van de Oeral-afdeling van het National Center for Contemporary Arts (Jekaterinenburg, RU). Ksenia’s onderzoeksinteresses omvatten theorie van mediakunst en -geschiedenis, esthetiek, filosofie, techno-cultuur, wetenschaps- en technologiestudies en Ruslandstudies, evenals visuele cultuurstudies en curatoriale studies, met een specifieke focus op de effecten van nieuwe technologie op de menselijke perceptie en interactie.

Benjamin Peters

Benjamin Peters is auteur en mediawetenschapper. Hij schreef How Not to Network a Nation: the Uneasy History of the Soviet Internet (MITP en winnaar van de 2017 Vucinich Prize, een eervolle vermelding van 2017 PROSE, en de 2018 Computer History Museum award) en redacteur van Digital Keywords: A Vocabulary of Information Society & Culture (Princeton UP en finalist voor de Suzanne K. Langer award). Als Associate Professor of Media Studies aan de University of Tulsa en Affiliated Fellow voor het Information Society Project aan Yale Law School, werkt hij momenteel aan de ‘domme’ geschiedenis van ‘smart media’ in het noordelijk halfrond. Voor meer over zijn werk, zie benjaminpeters.org.

Anton Vidokle

Anton Vidokle is kunstenaar en redacteur voor het tijdschrift e-flux. Hij werd geboren in Moskou en woont in New York en Berlijn. Vidokles werk is internationaal tentoongesteld op Documenta 13 en de 56e Biënnale van Venetië. Zijn films werden gepresenteerd op onder andere de Bergen Assembly, Shanghai Biënnale, het 65e en 66e Berlinale International Film Festival, Forum Expanded, Gwangju Biënnale, Centre Pompidou, Tate Modern, Garage Museum, Istanbul Biënnale en Haus der Kulturen der Welt.

Ksenia Tatarchenko

Ksenia Tatarchenko doceert aan het Global Studies Institute van de Universiteit van Genève, en is gespecialiseerd in de geschiedenis van Russische wetenschap en technologie. Eerder was ze Visiting Assistant Professor in geschiedenis aan NYU Shanghai en postdoctorale Fellow aan het Harriman Institute van Columbia University. Ze was gelieerd aan het project “Russian Computer Scientists Abroad” van EUSP, European University at St. Petersburg. In de meest ruime zin onderzoekt ze vragen over de circulatie van kennis om Sovjetontwikkelingen in een globale context te plaatsen. Haar publicaties reconstrueren de vorming van de socialistische informatiesamenleving vanuit meerdere perspectieven, zoals de vorming van specialistische disciplines, educatie-initiatieven, gemeenschappen van hobbyisten en gender-aspecten.