Nieuws — 21 mrt 2016

Amsterdam 21 maart, 2016

Het Stedelijk Museum presenteert de eerste Europese museumsolo van de Amerikaanse kunstenaar Avery Singer (New York, 1987). Het is ook voor het eerst dat haar werk in Nederland te zien is. De tentoonstelling in de Van den Ende Foundation Erezaal zal een goed beeld geven van recent werk van de kunstenaar vanaf 2014. Singer zal onder meer de grote installatie presenteren waarmee zij indruk maakte tijdens haar solo in Statements op Art Basel 2015, en die sindsdien onderdeel is van de collectie van het Stedelijk. De tentoonstelling zal ook nieuw werk bevatten dat Singer op dit moment in New York speciaal voor deze gelegenheid maakt.

De tentoonstelling is deel van een reeks solo’s onder de titel Stedelijk Contemporaries, waarin kunstenaars vroeg in hun carrière hun werk presenteren in het Stedelijk, vaak met nieuwe producties en/of recente aankopen.

Avery Singer ontwerpt complexe en ruimtelijke composities met abstracte figuren en objecten. De grootte van de werken maar ook het trompe-l’oeil effect lijken die ruimtes open te breken en nodigen de bezoeker uit er tussendoor te lopen. Haar stijl is een mix van vroeg-twintigste eeuwse abstracties in de kunst en de abstracties die we kennen uit de digitale wereld. Ook film is een invloed; zij baseert zich vaak op cinematografische styling, en beeldt ruimtes af met de logica van een cameralens. Verder spreekt er uit het werk van Singer een gevoel van sarcasme, gericht op het spanningsveld tussen ideeën over hoe kunstenaars verondersteld worden te zijn, en het feit dat ze betekenis moeten geven aan het leven in de huidige tijd.

Terugkerende thema’s in het werk van Avery Singer zijn: hoe kunstwerken gemaakt worden, hoe kunstenaars zelf ‘gemaakt’ worden en de interactie tussen kunstenaars, hun activiteiten en curatoren, galeries en instituties. Haar werk gaat in op de snel veranderende en vaak duizeligmakende aard van ervaringen die we hebben door de oververzadiging van foto’s en informatie via tablets, smart phones, computers en digitale sociale netwerken. Opvallend genoeg hanteert ze om die digitale wereld te schetsen vaak de grisaille-techniek, die in de middeleeuwen en renaissance werd toegepast om sculpturen af te beelden in schilderijen.

Voor haar schetsen maakt Singer gebruik van grafische open source computerprogramma’s, als Google SketchUp en Blender. Die schetsen projecteert ze vervolgens op doek en vult ze licht in met potlood, daarna volgt een ingewikkeld proces van afdekken en invullen met airbrush verf. Het resultaat is een schilderij dat vaak driedimensionaal aandoet. Gedurende haar werkproces worden de vormen steeds simpeler en geometrischer, met een beperkt kleurenpalet dat qua rijke grijstonen en schaduwwerking doet denken aan oude zwartwit Hollywood films.

Als een inleiding op haar tentoonstelling zal Singer voor de IMC Erezaal een keuze maken uit de collectie van het Stedelijk, in een presentatie, getiteld S.M.S.M.S. Werken van Willem de Kooning, Herman Kruyder, Bill Copley, en een werk van Anna Uddenberg in bruikleen, laten de menselijke figuur zien in verschillende historische, technische en culturele omstandigheden: kruispunten tussen het groteske, de vrouwfiguur als betekenisgever, en hedendaagse en historische opvattingen over artistieke vrijheid.

Beatrix Ruf gaf in 2014 het werk van Avery Singer een eerste Europese podium in de Kunsthalle Zürich, in een tentoonstelling die doorreisde naar de Fondazione Sandretto Re Rebaudengo in Turijn. Over haar werk zegt ze: “Het werk van Avery verstoort de verwachting van wat we zien, het is moeilijk te classificeren als medium. Haar werk roept de vraag op hoe de digitale informatie rondom ons zich kan materialiseren.”

Avery Singer wordt gezien als een van de meest invloedrijke kunstenaars van haar generatie. Haar ster is rijzende; later dit jaar zal zij een solotentoonstelling hebben in de Secession in Wenen en aan een groepstentoonstelling deelnemen in Museum Ludwig in Keulen. Werk van Singer bevindt zich in de collecties van het Whitney Museum for American Art in New York, het Hammer Museum in Los Angeles en het Stedelijk Museum Amsterdam.

In een ironisch en kritisch project ‘Press Release Me’ ging Singer in 2013 in op de druk die jonge kunstenaars ervaren. Het Stedelijk zal in het Public Program aandacht besteden aan dit onderwerp. 

Stedelijk Contemporaries
In 2016 presenteert het Stedelijk Museum een reeks dynamische solotentoonstellingen van een veelbelovende generatie kunstenaars. Het gaat veelal om nieuwe producties en recente aankopen. Het Stedelijk reageert hiermee op de actualiteit en stimuleert hedendaags talent door, in sommige gevallen, ook de positie van opdrachtgever in te nemen. Voor het Stedelijk zijn kunstenaars de betekenisgevers van onze tijd, en door met hen een duurzame relatie aan te gaan krijgt de collectie van de toekomst een gezicht.

Eerder dit jaar gingen Cally Spooner (Verenigd Koninkrijk) en Saskia Noor van Imhoff (Nederland) Avery Singer voor. In 2016 volgen nog Bernadette Corporation (Verenigde Staten), Jon Rafman (Canada), Mohamed Bourouissa (Frankrijk), Magali Reus (Nederland), Jordan Wolfson (Verenigde Staten) en Loretta Fahrenholz (Duitsland).

Noot voor de redactie 

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum, 020-573 2662 / 656 of pressoffice@stedelijk.nl