Nieuws — 22 okt 2014

Amsterdam, 22 oktober 2014 — Vanaf eind oktober zijn in de veelbeschreven en drukbezochte tentoonstelling BAD THOUGHTS – Collectie Martijn en Jeannette Sanders nieuwe werken te zien, van Tjebbe Beekman, Gregory Crewdson, Günther Förg, Johan Grimonprez, Markus Lüpertz, Aernout Mik, Ronald Ophuis en Marijke van Warmerdam.

Samensteller van de tentoonstelling, Martijn van Nieuwenhuyzen: “De collectie van het Amsterdamse verzamelaarsechtpaar is een van de belangrijkste privéverzamelingen in Nederland. De collectie is zo uitgebreid – zelfs in onze grote benedenzalen kunnen we maar een deel ervan tonen. Door de wissel kan het publiek nu kennis maken met een substantieel aantal nieuwe groepen uit de verzameling. De nadruk in deze nieuwe groep ligt op het werk van Nederlandse schilders en op een aantal video-installaties die het echtpaar de afgelopen jaren aankocht.”

Van Tjebbe Beekman (Leiden, 1972) zijn drie schilderijen te zien, en een werk op papier in 32 delen. Vergankelijkheid en verval zijn de centrale thema’s in Beekmans werk. Niet alleen door de kleuren en de onderwerpen, maar ook door de ‘destructieve’ schildertechniek.

De Amerikaanse fotograaf Gregory Crewdson (New York, 1962) werd bekend om zijn zorgvuldig geregisseerde en obscure Twin Peaks-achtige scenes die doortrokken zijn van angsten, neuroses en verlangens. Van hem zijn vijf werken te zien, waaronder het monu-mentale Untitled (Penitent Girl) uit 2001/2.

In de zaal van Ger van Elk worden een aantal werken gewisseld uit de grote collectie die Martijn en Jeannette Sanders van deze onlangs overleden kunstenaar bezitten. Vier nieuwe werken zijn in de opstelling te zien: onder meer Bouquet d’Anvers en Sketch for the Last Adieu.

De grote, architecturale foto's en het driedelige reliëf van Günther Förg representeren een meer conceptuele, koele kant van de collectie Sanders.

Van de Belgische kunstenaar Johan Grimonprez (Roeselare 1962) is de tachtig minuten durende film Double Take uit 2009 te zien, met in de hoofdrol Ron Burrage, een professionele lookalike van Alfred Hitchcock. De film speelt met Hitchcocks fascinatie voor persoonsverwisselingen. Met op de achtergrond beelden van de Koude Oorlog en van de ‘War on Terror’ ontvouwt zich een diepere laag over de mechanismen van angst en paranoia in de samenleving

Een zeer actueel werk is de video-installatie Cardboard Walls uit 2013 van Aernout Mik (Groningen, 1962): een van de meest recente aankopen van Martijn en Jeannette Sanders. De video-installatie is een confrontatie met de nasleep van de nucleaire ramp in Fukushima, Japan in 2011. In het videowerk wisselen reële en denkbeeldige situaties elkaar af, wat een continue spanning creëert: wat is echt en wat is gespeeld? Ingesloten in een labyrint van kartonnen muren wordt de toeschouwer deelgenoot van een proces van opbouw en afbraak, dat zich steeds opnieuw voltrekt.

Ronald Ophuis (Hengelo, 1968) onderzoekt het spanningsveld tussen schilderkunst en maatschappelijke werkelijkheid. Wat kan de schilderkunst betekenen in een wereld waarin we overspoeld worden door beelden van geweld en menselijk leed? Ophuis bereidt zijn monumentale schilderijen en tekeningen van executies, martelingen en andere gruwelijkheden nauwgezet voor door middel van studiereizen en met acteurs in scène gezette voorstellingen, die hij vervolgens op grote doeken in verf vertaalt.
In Ophuis’ schilderkunst ontbreekt ieder moreel standpunt: dat maakt zijn werken zowel intrigerend als uiterst pijnlijk om naar te kijken. Van hem zijn Executie (1995), Jongen met geweer (1998), Miskraam (1998) en De zelfmoord van Mala Zimetbaum voor haar executie (2000) te zien.

Marijke van Warmerdam (Nieuwer-Amstel, 1959) verwierf in de jaren 90 bekendheid met haar film loops: alledaagse beelden die zonder plot eindeloos herhaald worden, bijvoorbeeld van een douchende man of van een meisje dat een handstand tegen de muur maakt. In de video Rrrolle-red uit de Collectie Sanders krijgt de beweging van een koprollende papegaai door de herhaling en door de intensiteit van de kleuren een haast trance-verwekkende werking.

De wisselingen worden tussen 20 en 30 oktober uitgevoerd, terwijl de tentoonstelling voor publiek geopend blijft.

De collectie Sanders omvat vele honderden schilderijen, sculpturen, assemblages, foto’s, tekeningen, tekstwerken, films, video’s en installaties uit met name Europa en de Verenigde Staten. In de 42 jaar dat het echtpaar kunst verzamelt, is de collectie op deze schaal niet eerder te zien geweest.

De titel van de tentoonstelling is ontleend aan het gelijknamige werk van Gilbert & George, en verwijst naar het avontuur dat het opbouwen van een verzameling is, en naar de belangstelling voor de donkere kant van de menselijke psyche die in veel werken uit de collectie Sanders naar voren komt.

De tentoonstelling BAD THOUGHTS is opgedragen aan Adriaan van Ravesteijn en Geert van Beijeren van de galerie Art & Project (1968-2001).

BAD THOUGHTS is vormgegeven door Florian Idenburg van SO – IL Architects (NY).

Over Martijn en Jeannette Sanders

Martijn Sanders was ruim 24 jaar directeur van het Concertgebouw en leidde daarvoor een landelijke keten van filmtheaters. Hij is nog steeds actief als kunstbestuurder, onder andere als voorzitter van het Holland Festival en de Vereniging Rembrandt. Jeannette Sanders heeft lange tijd in de sociale Psychiatrie gewerkt. Er bestaat een decennia lange relatie tussen het Stedelijk Museum en de familie Sanders, die onder meer tot uiting komt in adviezen, presentaties en schenkingen.

 

Noot voor de redactie: Voor het eerdere persbericht, klik hier. Voor meer informatie: Press Office Stedelijk Museum, Marie-José Raven, tel. 020 – 573 26 56 / 60 of pressoffice@stedelijk.nl. Voor persfoto's: www.stedelijk.nl/pers.