Nieuws — 22 jan 2020

Het Stedelijk Museum Amsterdam stelt Amanda Pinatih aan als conservator Vormgeving. Pinatih is kunsthistoricus, curator en PhD-kandidaat. Ze is medeoprichter van het Design Museum Dharavi in Mumbai, India, maakte deel uit van Crafts Council Nederland en was gastdocent aan verschillende academies.

Pinatih ziet vormgeving in een geëngageerd perspectief en reageerde met haar tentoonstellingen en projecten op sociale, maatschappelijke, politieke, dekoloniale, technologische en economische vraagstukken. Als curator ontwikkelt zij interdisciplinaire tentoonstellingen vanuit een mondiaal perspectief. Ook experimenteert zij graag met makers die het ontwerpproces met het maakproces combineren.

Pinatih is medeoprichter van het Design Museum Dharavi, het eerste museum in Dharavi, een buurt met 1 miljoen inwoners in hartje Mumbai. Het museum presenteert lokaal talent met een nomadische expositieruimte en kenmerkt zich door design in te zetten als een tool voor sociale verandering. Daarbij is het museum constant op zoek naar de grenzen van wat een museum kan zijn. Pinatih leverde met het Design Museum Dharavi eerder bijdrages aan de Art for Tomorrow-conferentie van The New York Times in Qatar, The Design Museum in Londen en de tentoonstelling Broken Nature in de Triennale Milano van afgelopen jaar. In het oprichtingsjaar won het museum de Leading Cultural Destination Award 2016 voor Best New Museum – Asia Pacific en was het genomineerd voor de Beazley Design of the Year Award 2016.

Daarnaast ontwikkelde de nieuwe conservator Vormgeving tentoonstellingen in verschillende hoedanigheden. Voor de Crafts Council Nederland maakte Pinatih de HOW&WOW-tentoonstellingen waar jonge makers naast gevestigde namen werden tentoongesteld. Daarbij stond telkens de vraag centraal wie de erfgoedmakers van morgen zijn en hoe culturele identiteit daar een rol bij speelt. Op dit moment rondt zij met ontwerper Mina Abouzahra de tentoonstelling One Square Meter Berber af voor de 1-54 Contemporary African Art Fair in Marrakech. Het ontwerptalent, de creativiteit en de ambachtstechnieken van de vrouwelijke wevers van berbertapijten vormen het uitgangspunt, met als doel een meer inclusieve keten in de handelspraktijk te realiseren.

Gelijktijdig met haar aanstelling bij het Stedelijk Museum onderzoekt Pinatih als PhD-kandidaat aan de Vrije Universiteit Amsterdam hoe collecties met een koloniale oorsprong uit Nederlandse musea een rol kunnen spelen bij de identiteitsvorming van jongere doelgroepen met een migratieachtergrond. De basis daarvoor vormen objecten die tijdens de koloniale periode van Indonesië naar Nederland zijn gekomen. Ook bij het Stedelijk zal Pinatih onderzoeken hoe de collectie van het Stedelijk Museum vanuit een meerstemmig perspectief kan worden benaderd.

Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum: “Met de aanstelling van Amanda Pinatih halen we iemand in huis die de rijke vormgevingscollectie van het Stedelijk Museum kan voorzien van nieuwe perspectieven. Haar experimentele werkwijze typeert zich door andere vormen van kennisoverdracht te ontwikkelen en door te onderzoeken hoe historische collecties participatief en associatief kunnen werken op nieuwere generaties. De geëngageerde houding van Pinatih is een verfrissende toevoeging aan het Stedelijk, we kijken ernaar uit om met haar samen te werken.”

Amanda Pinatih: “Musea kunnen ingrijpende sociale veranderingen laten zien die de wereld momenteel ondergaat. Als conservator Vormgeving heb ik een eigen, interdisciplinaire visie waarbij originele manieren van nieuwe verhalen vertellen voorop staan. Ik kijk er ontzettend naar uit om dit samen met mijn aanstaande collega’s bij het Stedelijk Museum in de praktijk te brengen aan de hand van de eigen collectie in combinatie met nieuw werk.

Het Stedelijk Museum zal binnenkort de vacature voor Conservator Grafische Vormgeving publiceren, zodat het conservatorenteam op het terrein van de vormgeving weer op volle sterkte zal komen.