Nieuws — 21 aug 2023

Ter afsluiting van de tentoonstelling Felix de Rooy – 'Apocalypse' verwerft het Stedelijk Museum werk van multitalent Felix de Rooy. De kunstenaar is een unieke stem in het Nederlandse kunstveld door zijn verscheidenheid aan activiteiten en uitgesproken maatschappijkritiek. De verwervingen geven samen een indruk van de verschillende thema's, stijlen en media in het oeuvre van deze alleskunner. Zijn overzichtstentoonstelling is nog tot en met 3 september te zien.

Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum Amsterdam: Voor veel Caribische en Nederlandse kunstenaars en makers is het werk van Felix de Rooy van enorme invloed geweest. We zijn dankbaar dat we hem het podium mochten bieden. Als kunstenaar, theatermaker, regisseur, curator en verzamelaar kaartte hij al vroeg onderwerpen aan ruim voordat deze in de mainstream media of politiek werden besproken, waaronder de doorwerking van het koloniale verleden, alledaags racisme en de betekenis van Afro-Caribische en queeridentiteiten in de kunst. Met de toevoeging van zijn werk aan de collectie laat hij nu ook in het Stedelijk een tastbare herinnering achter voor de toekomst. Ook zijn we de kunstenaar bijzonder dankbaar voor het schenken van de assemblage ‘Marks of the Soul / Markanan di Alma’. 

schilderij van Felix de Rooy
Felix de Rooy, 'Kharma na Curaçao', 1976. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam

Het Stedelijk voegt een aantal werken toe aan de collectie uit de tentoonstelling Felix de Rooy – Apocalypse. Het schilderij Kharma na Curaçao (1976) is een belangrijk voorbeeld van het vroege werk van de kunstenaar, waarin hij esthetische en spirituele elementen van verschillende culturen samenbrengt. Christus heeft een erectie en is met penselen aan het kruis genageld. Met dit type werk verzet de kunstenaar zich sinds de jaren 1970 tegen de dogma’s van het christendom. In de collages The Rape of the Earth I & The Rape of the Earth II (1992) speculeert de kunstenaar over de ondergang van de wereld én (de kracht van) een nieuw begin. Hij gebruikt zowel hedendaagse als historische afbeeldingen in de collages om zo verschillende ideeën bij elkaar te brengen. Ook verwerft het Stedelijk de assemblage Marks of the Soul / Markanan di Alma (1998), die De Rooy's  interesse vertegenwoordigt in het hergebruiken, her-appropriëren en hercontextualiseren van bestaande beelden en objecten. Deze objecten zijn geworteld in diverse geografieën, praktijken en overtuigingen. Samen vormen de elementen een metafoor voor de doorwerking van het slavernijverleden.

OVER DE TENTOONSTELLING
De tentoonstelling Felix de Rooy – Apocalypse presenteert vijf decennia kunstenaarschap van multitalent Felix de Rooy met beeldende kunst in talloze verschijningsvormen – van schilderijen tot assemblages en van (digitale) collages tot wandkleden – alsook films, documentatiemateriaal van zijn theatervoorstellingen en tentoonstellingen en werk uit zijn collectie. Volgens Parool is hij ‘een half dozijn kunstenaars verenigd in één lichaam’ en NRC schrijft ‘Felix de Rooy is een alleskunner, een kunstenaar die zich niet wenst te beperken tot één stijl of één medium’. Ver zijn tijd vooruit onderzocht De Rooy onderwerpen die op dit moment nog steeds actueel zijn, waaronder de doorwerking van het koloniale verleden, alledaags racisme en de betekenis van Afro-Caribische en queeridentiteiten in de kunst. Nog tot en met 3 september is de tentoonstelling te zien.