Het museum is momenteel gesloten. Wij hopen je snel weer te kunnen ontvangen. Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Nieuws — 20 nov 2018

Freedom of Movement is de nieuwste editie van de Gemeentelijke Kunstaankopen die het Stedelijk Museum organiseert, om hedendaagse kunst te tonen van in Nederland wonende kunstenaars, en er uiteindelijk ook aankopen uit te doen. Bij elke editie staat een medium centraal, dit jaar is dat ‘time-based media’: kunstwerken met een bepaalde tijdsduur, zoals film- en videowerk, internetkunst, geluidskunst, performance, dans en zelfs workshops. De tentoonstelling sluit daarbij nauw aan bij hoe kunstenaars op dit moment werken: vrij naar ideeën, en niet beperkt tot een specifiek medium.

Polina Medvedeva, The Champagne Drinkers: Russia from the Back Seat of a Taxi, 2015-2018 video projectie, kleur, gekuid, 53 min., met vierkanaals video-installatie op smartphones en autostoelen. Courtesy kunstenaar

De selectie verloopt zoals altijd via een open call aan in Nederland werkende kunstenaars. Uit de 399 inzendingen koos de jury, bestaande uit Ligia Lewis (choreograaf), Juha van ’t Zelfde (curator en directeur Shadow Channel), Harm van den Dorpel (kunstenaar) en Susan Gibb (curator van performance-platform If I Can’t Dance), onder leiding van juryvoorzitter Karen Archey (conservator hedendaagse kunst en time-based media, Stedelijk Museum Amsterdam) 20 kunstenaars die deelnemen aan de tentoonstelling, waaronder één duo.

De kunstenaars zijn: Isabelle Andriessen, Yael Bartana, Verena Blok, Melanie Bonajo, Kate Cooper, Danielle Dean, Deniz Eroglu, Juan Arturo García González, JODI, Jort van der Laan, Basir Mahmood, Polina Medvedeva, Rory Pilgrim, Falke Pisano, Michele Rizzo, Rafaël Rozendaal, Sara Sejin Chang (van der Heide), Joy Mariama Smith, Jonas Staal en Remco Torenbosch. Lees hier meer over het werk van de kunstenaars.

Basir Mahmood, Monument of Arrival and Return, 2016. Video installatie, 9 minuten, 36 seconden, courtesy kunstenaar

De titel ‘Freedom of Movement’ verwijst naar vrijheid van bewegen, ofwel de mogelijkheid van burgers om visumvrij binnen en buiten hun geboorteland te kunnen reizen. Het is sinds de opkomst van nationalistische en populistische bewegingen een steeds pregnantere term, die de vraag oproept hoeveel vrijheid we hebben en elkaar toestaan. Poëtisch opgevat verwijst ‘Freedom of Movement’ ook naar het lichaam zelf: het vermogen om te bewegen, actie te ondernemen en iets te bewerkstelligen.

De werken in de tentoonstelling onderzoeken vanuit allerlei perspectieven beweging en migratie. Kunstenaars gaan bijvoorbeeld in op het gebrek aan bewegingsvrijheid, de macht van (het juiste) paspoort, de surveillance bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), de spanningen die een dubbele identiteit met zich meebrengt en de integriteit van het lichaam.

Gedurende de tentoonstelling maakt het Stedelijk Museum bekend welke werken worden aangekocht voor de collectie.

Deze tweejaarlijkse tentoonstelling wordt georganiseerd met financiële steun van de Gemeente Amsterdam.

Het Stedelijk Museum Amsterdam presenteert met trots twee performances van Falke Pisano als onderdeel van de tentoonstelling Freedom of Movement, in het openingsweekend, op zondag 25 november:

14.00 uur No Man’s Land

15.00 uur Wonder-what-time-it-is.

Voor zowel No Man’s Land als Wonder-what-time-it-is creëerde Pisano installaties waarin illustraties, diagrammen, video en andere materialen zijn opgenomen, die ze in haar publieke performance-lezingen in het Stedelijk Museum zal activeren.

Beide werken zijn onderdeel van Pisano’s doorlopende serie VONDERVOTTEIMITISS (2017-heden), waarin de schijnbare objectiviteit van filosofische uitgangspunten in de westerse samenleving wordt bevraagd. Via korte verhalen van auteurs die nu diep in het westerse canon verankerd zijn, stelt Pisano concepten ter discussie die we doorgaans als vanzelfsprekend beschouwen, zoals ruimte, tijd en taal.

De performances vinden plaats in zaal 1.29 van het museum en zijn gratis toegankelijk voor bezoekers met een entreebewijs. Reserveren is niet nodig.

Kate Cooper, Zonder titel, video still, 2018, courtesy van de kunstenaar en het Mondriaan Fonds