Nieuws — 29 nov 2018

Lange tijd kwam Gerard Unger jaarlijks met een groep studenten een middag naar het Stedelijk Museum. Hij liet zijn studenten van de Engelse Universiteit van Reading waar hij hoogleraar was, een selectie affiches van Willem Sandberg zien. Unger beroemd over de hele wereld voor de door hem ontworpen letters, was een groot bewonderaar van Sandberg. In heldere bewoordingen legde hij zijn studenten uit waarom het gebruik van typografie door Sandberg bijzonder was. Terwijl Gerard Unger zeer ingenieuze letters ontwierp toonde hij zijn studenten hoe de directeur van het Stedelijk met een zeer gebrekkige keuze uit de fonts van de Gemeentelijke Stadsdrukkerij, een zeer consistent typografisch beeld schetste van zijn museum. Het was kenmerkend voor de zeer bescheiden Gerard Unger dat hij zijn bewondering voor vakgenoten uitsprak.

Nederlanders zijn zich weinig bewust van de enorme internationale verspreiding van Unger’s werk. In ons eigen land zijn miljoenen dagelijks afhankelijk van de door hem beletterde bewegwijzering boven de snelwegen en leest men kranten gedrukt in een door hem ontworpen letter. In de Amsterdamse metro vond men zijn weg via borden uitgevoerd in een door hem ontworpen letter met de toepasselijke naam M.O.L.

De omslag voor de Volkskrant bijlage “V" van maandag 26 november met in de bijlage een uitgebreid in memoriam, is vormgegeven door Hansje van Halem. Bij nadere beschouwing zou men er een machtige figuur in kunnen zien met een enorm bereik, samengesteld uit subtiele lijnen die slechts met twee kleine lijntjes verbonden is met de titel Gerard Unger alsof zij de macht van de grote figuur willen relativeren.

Niet geplaatst op de top van de berg, maar bescheiden erachter, elegant. Precies Gerard Unger; geleerd, fijnzinnig, machtiger dan gedacht, nooit zijn successen etalerend, een geliefd, invloedrijk en zorgzaam docent. Het leven heeft hem niet gespaard; hij verloor deze zomer zijn vrouw Marjan en zes jaar geleden hun enige dochter Flora. Marjan was een bekende naam in de wereld van de vormgeving met haar grote kennis van het sieraad. 

Het Stedelijk Museum ontvangt voor de collectie grafische vormgeving binnenkort van het Gemeentelijk Vervoers Bedrijf het bord van het station Waterlooplein uitgevoerd in de M.O.L. Sandberg ontwierp voor dit metrostation de monumentale wanddecoratie in zijn karakteristieke scheurletters. Bewonderde en bewonderaar verenigd in één werk, een beter monument voor Gerard Unger in juist deze collectie is amper denkbaar.

Carolien Glazenburg, conservator Grafische Vormgeving, Stedelijk Museum Amsterdam