Nieuws — 3 jan 2008

31 december is een van de meest invloedrijke ontwerpers van dit moment overleden: Ettore Sottsass (Innsbruck 14 Sept. 1917 – Milaan 31 Dec. 2007). In het Stedelijk Museum CS zijn vanaf 7 januari als een ode aan de meester enkele werken van zijn hand opgesteld.

Ettore Sottsass was een van de belangrijkste ontwerpers – zo niet dé belangrijkste – van de tweede helft van de twintigste eeuw. Hij begaf zich op een zeer breed terrein van de vormgeving: van sieraden tot architectuur en van unica tot massaproducten zoals de beroemde Valentine schrijfmachine (1969) voor Olivetti. Zijn ontwerpkwaliteit kwam in dat hele gebied goed tot zijn recht en, zoals bij alle grote kunstenaars, ook gedurende een zeer lange periode.

Sottsass is vooral bekend geworden als ontwerper voor Olivetti en daarna als oprichter van de Memphis-groep (1981). Zijn vroege keramiek uit de jaren vijftig en recente ontwerpen voor onder meer glas en meubels zijn echter net zo interessant. Sottsass was tot op hoge leeftijd productief en werkte vlak voor zijn dood nog volop.

Sinds lange tijd bestond er een speciale relatie tussen Sottsass en het Stedelijk Museum. Vrijwel alle conservatoren die sinds de jaren zestig zich in het museum met vormgeving hebben beziggehouden (Wil Bertheux, Liesbeth Crommelin, Reyer Kras en Ingeborg de Roode) onderhielden persoonlijk contact met de ontwerper.

Sottsass was direct betrokken bij de voorbereidingen voor de tentoonstellingen ‘Vormgevers’ (1968) en ‘Energieën’ (1990). Daarnaast is zijn werk in vele andere presentaties getoond, waaronder een solopresentatie tijdens het eerste ‘Couplet’ dat Rudi Fuchs in 1994 presenteerde en een glaspresentatie tijdens ‘Couplet 5’ (1995). De ontwerper was ook prominent aanwezig in de meubeltentoonstelling die de opening van het Stedelijk Museum CS markeerde (2004) en in de meest recente collectiepresentatie waarin vormgeving werd getoond (‘Scènes en Sporen’, zomer 2007).

Ook wanneer het Stedelijk Museum eind 2009 aan het Museumplein heropent, zal er werk van Sottsass te zien zijn; het museum bezit meer dan 30 stukken van zijn hand.