Het museum is open en veilig te bezoeken. Denk je aan je tijdslot, coronatoegangsbewijs en mondkapje?

Nieuws — 26 sep 2021

13 nov 2021 t/m 20 maart 2022

Reda Metwalli, Le Mûrier, 1961. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Reda Metwalli, Le Mûrier, 1961. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.

Zes kleurrijke wandtapijten uit de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam spelen vanaf 13 november de hoofdrol in Let Textiles Talk. In de bijrol een groep Egyptische kinderen, (textiel)kunstenaars uit de hele wereld en een voormalige museumdirecteur. Zij doen elk hun kant van het verhaal uit de doeken in deze compacte tentoonstelling. De nieuwe conservator vormgeving Amanda Pinatih rijgt de verhalen aaneen tot een mozaiëkvertelling over textielkunst, creatieve expressie en herwaardering van de collectie. In haar eerste tentoonstelling ontrafelt zij wat de aantrekkingskracht van deze nauwelijks getoonde tapijten is.

Rawhia Aly, L’arbre et le chat, 1961. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Rawhia Aly, L’arbre et le chat, 1961. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.

In 1951 begon de Egyptische architect en pedagoog Ramses Wissa Wassef samen met zijn vrouw Sophie Habib Georgi aan een experiment over creativiteit dat werd geprezen door prominenten uit de kunstwereld, zoals oud-directeur van het Stedelijk Willem Sandberg, kunstenaar Etel Adnan en filosoof Jean Paul Sartre. Met het experiment wilde Wassef bewijzen dat creativiteit aangeboren is en iedereen kunst kan maken. Dit deed hij door kinderen ‘onbevangen’ en geïsoleerd van de ‘moderne beschaving’ tapijten te leren weven. Hij zette zich hiermee af tegen de eentonige massaproductie en gebrek aan creativiteit in de 20e eeuwse stadscultuur.

Conservator Vormgeving Amanda Pinatih:
“De zes tapijten lijken een vreemde eend in de bijt in de collectie van het Stedelijk. Het is een typisch voorbeeld van hoe de Westerse blik van vroeger kunst van buiten Europa en Noord-Amerika verzamelde als iets ‘naïefs’ en ‘primitiefs’. Kunstenaars lieten zich inspireren door de creativiteit en traditioneel vakmanschap. In deze tentoonstelling laat ik het publiek door verschillende brillen naar hetzelfde kijken. Wat valt jou het meest op?”

Dorothy Akpene Amenuke, How Far How Near, 2012. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Dorothy Akpene Amenuke, How Far How Near, 2012. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Sheila Hicks, Vague Verte, 1974. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Sheila Hicks, Vague Verte, 1974. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.

Directeur Stedelijk Museum Amsterdam Rein Wolfs: “In het Stedelijk van nu krijgt het onderzoek een prominentere rol dan voorheen. Daarbij wordt ook de eigen collectie- en tentoonstellingsgeschiedenis van het museum onder de loep genomen. Sandbergs keuze voor deze zes tapijten is raadselachtig en fascinerend en laat zich verklaren binnen het raamwerk van zijn tijd.”

In Let Textiles Talk combineert het Stedelijk de tapijten met werken van Etel Adnan, Karel Appel, Dorothy Akpene Amenuke, Sheila Hicks, Jean Lurçat en anderen. Met deze werken wordt een transnationale reis gemaakt door de geschiedenis, die vragen oproept over hoe de tapijten en hun makers door de jaren werden gecontextualiseerd en vanuit welk perspectief we het experiment vandaag de dag kunnen bekijken.

VOLG AMANDA’S ZOEKTOCHT
Conservator Amanda Pinatih zoeft op het vliegend tapijt door het depot en archief op zoek naar de geheimen van de zes Egyptische tapijten. Volg haar blog op Stedelijk Studies waar ze verslag doet van haar ontdekkingsreis. In de tentoonstelling Let Textiles Talk pakt ze de draad verder op en voorziet ze de zalen van persoonlijk commentaar voor extra stof tot nadenken.