Nieuws — 21 apr 2009

13 t/m 17 mei 2009, Art Amsterdam
Gastcurator: Hans Aarsman

* Deelnemende kunstenaars bekend
* Stedelijk kondigt tijdens Art Amsterdam aankopen aan: op vrijdag 15 mei

Bij de jaarlijkse Gemeentelijke Kunstaankopen van het Stedelijk staat altijd een kunstdiscipline centraal. Dit jaar is dat fotografie, volgens een thema naar idee van gastcurator Hans Aarsman. Voor Off the Record nodigde hij kunstenaars uit werk in 
te zenden dat gemaakt is vanuit de behoefte om iets vast te leggen, zonder direct een artistiek doel voor ogen, waarbij de begrippen toeval en ontdekking centraal staan. 
De werken (video en fotografie) worden getoond in het centrale paviljoen op Art Amsterdam. Tijdens de beurs, op vrijdag 15 mei, maakt directeur Gijs van Tuyl bekend welke werken worden aangekocht voor de collectie van het Stedelijk Museum.

Een jury, onder voorzitterschap Hans Aarsman, selecteerde voor deze tentoonstelling uit meer dan 470 inzendingen werk van 33 kunstenaars

Theo Baart, Elly Baltus, Maze de Boer, Melanie Bonajo, Appie Bood, Steve van den Bosch, Hans Bouman, Jan-Dirk van der Burg, M.L. Busser, Ad van Denderen, Ria van Dijk, Rineke Dijkstra, Constant Dullaart, Kaj van Ek, Martijn Engelbregt, Erik Fens, Maria Heijdendael, Maarten Heijkamp, Peter Hermanides, Frank Kouws, Frank Mandersloot, Paulien Oltheten, Anne van de Pals, Jannie Regnerus, Don Sars, Frank Schallmaier, Diana Scherer, Marike Schuurman, Monique Scuric, Tanja Smit, Claudia Sola, Roy Villevoye en Stefan van Weele.

Hans Aarsman werd bij de keuze van het thema geïnspireerd door toevallige ontdekkingen in de kunst en de wetenschap. Röntgenstralen bijvoorbeeld zijn ontdekt toen Wilhelm Röntgen op het idee kwam fotografische platen te onderzoeken die sluierden, ondanks dat ze lichtdicht verpakt waren. Met de ontdekking van penicilline ging het al net zo.

Een bekend voorbeeld uit de literatuur is Arthur Conan Doyle, de schepper van de legendarische speurder Sherlock Holmes. Doyle schreef voornamelijk romans – de detectiveverhalen deed hij er slechts naast. Toen hij genoeg van hem kreeg, liet hij Sherlock Holmes omkomen. Wereldwijd waren de protesten echter zo groot, dat Doyle niet anders kon dan zijn held Holmes weer tot leven wekken. Met als gevolg dat de schrijver nog altijd populair is om dat wat hij zelf van minder belang achtte.

Het komt niet alleen in de literatuur voor dat wat onder weg ontstaat de grote ontdekking blijkt te zijn. Zo gebruikte Breitner zijn foto’s om zich los te maken van de brave schilderkunst van zijn tijd. Schilders, filmers, beeldhouwers, fotografen hebben vaak een thematiek in wat hun autonome werk wordt genoemd. Daarnaast leggen ze van alles vast, ter registratie, bewijsvoering of documentatie. Veel van dat materiaal komt niet verder dan de la, het plakboek en het dossier. Tot er opeens een moment komt waarop dat materiaal een zelfstandige zeggingskracht blijkt te hebben.

Off the Record gaat over fotografie en videowerk dat tot stand is gekomen zónder autonoom werk te willen zijn, meer om iets te registeren dan om een artistiek beeld te maken. Het kan ook materiaal zijn dat niet zelf is gemaakt; gevonden foto’s of films, of een verzameling waarbij vanuit een ander perspectief pas de waarde blijkt.

Zo werd de hekel die Hans Bouman aan de dagelijkse afwas heeft pas dragelijk toen hij zichzelf de foto in het vooruitzicht stelde van het druipende vaat in de hoek van het aanrecht. Negenennegentig van zulke foto’s heeft hij inmiddels. Erik Fens vatte een belangstelling op voor de boom voor zijn deur, die steeds weer in een andere auto weerspiegeld wordt. Hij fotografeerde die indirecte aanwezigheid stelselmatig vanaf een hoog standpunt. Peter Hermanides zag de koeken die bejaarden hem als thuishulp voorzetten, en ving het beeld in een compositorische schoonheid die naar de kosmos lijkt te verwijzen. Jan-Dirk van der Burg verzamelde de NRC’s die zijn vriend, woonachtig in Iran, dagelijks ontvangt – inclusief de stickers die de Iraanse censuur zorgzaam over de ‘obscene’ foto’s plakt.

De jury voor de Gemeentelijke Kunstaankopen 2009 bestaat uit Hans Wolf (grafisch vormgever), Erik Kessels (reclamemaker, bureau KesselsKramer), Albert van Westing (beeldend kunstenaar) en Hripsimé Visser (conservator fotografie Stedelijk Museum), onder voorzitterschap van Hans Aarsman (fotograaf, publicist en criticus).

De tentoonstelling wordt vormgegeven door Roland Buschman en Jeroen Bijl. Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus, met het werk van de deelnemende kunstenaars en een essay van Hans Aarsman. Grafisch ontwerp: Sabine Verschueren. Prijs: € 15.

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Accenture en door een financiële bijdrage van de Gemeente Amsterdam.

Noot voor de redactie: 
U bent van harte welkom op de pers preview, op woensdag 13 mei om 13 uur op Art Amsterdam. Voor aanmeldingen en meer informatie: Press Office, Marie-José Raven, 020 – 573 26 56,m.raven@stedelijk.nl.

Off the Record is onderdeel van Stedelijk in de Stad, zie ook www.stedelijkindestad.nl