Nieuws — 22 apr 2008

Vlak voor de sluiting van Post CS en de grootscheepse verhuizing van bijna alle gebruikers naar het ABN-AMRO-gebouw aan de Vijzelstraat, wordt de periode POST CS afgesloten met de feestelijke lancering van POST CS HET BOEK.

Op 24 april werd in het Stedelijk Museum het eerste exemplaar van POST CS HET BOEK door wethouder Gehrels aangeboden aan de twee initiators van Post CS, Hans van Beers, indertijd interim directeur van het Stedelijk Museum, en Isaac Kalisvaart, directeur van Bouwfonds MAB.

Tot 2003 kende iedereen het Postgebouw van de buitenkant. Maar dan trekt de PTT eruit en plots, tegen alle verwachting in, heeft de stad er een dynamische cultuurtempel bij. Het Stedelijk Museum trekt er tijdelijk in. Er vestigen zich architecten en ontwerpers, en het uitzicht vanuit 11
restaurant_bar_club is een grote publiekstrekker.

Het modernistische gebouw van architect Piet Elling, waar tot voor kort de sorteermachines ratelden, staat plots tot over de grenzen bekend als rauwe hotspot. Waarin schuilt de kracht: in de combinatie van gebruikers, in de sublieme architectuur, misschien juist in de tijdelijkheid van het hele project; de explosie van gebundelde energie?

Post CS Het boek is een weerslag van dit experiment. Het beschrijft de totstandkoming; het soepele samenspel van de gemeente Amsterdam, het Stedelijk Museum en de eigenaar
(Bouwfonds MAB). Het boek gaat in op de geschiedenis van het gebouw en de toekomst van het Oosterdokseiland.

De huurders komen uitgebreid aan het woord en ook de andere sleutelfiguren die een rol speelden in het succes. Op kleurrijke wijze worden de ingrediënten van de toverformule van Post CS op een rijtje gezet. Het boek illustreert de kracht van de Amsterdamse creatieve industrie van 2004 tot 2008.

Post CS Het boek
168 pagina’s, meer dan 300 foto’s, geschiedenis, toekomst
interviews met betrokkenen , portretten van alle gebruikers.
Vormgeving: Mannschaft
ISBN 78-90-79566-01-3 Prijs: € 29,95
De uitgever: Het Blauwe Oog ontwikkelt, produceert en distribueert audiovisuele producties en gedrukte media. De aandachtsgebieden zijn cultuur en toegepaste kunst (architectuur, ruimtelijke ordening, design, vormgeving en mode).