Nieuws — 20 nov 2014

Amsterdam, 20 november 2014 — Het Stedelijk Museum Amsterdam presenteert Recent Ouija, de eerste solotentoonstelling van de Britse kunstenaar Ed Atkins in Nederland. Atkins transformeert de 1100 m2 grote benedenzaal in de nieuwbouw in een environment van monumentale videobeelden, geluid, collages en tekeningen.

Ed Atkins (Oxford, 1982) is één van de meest besproken kunstenaars van zijn generatie. Hij bevindt zich in de artistieke voorhoede van de ‘digital natives’: mensen die zijn opgegroeid met online technologie en niet anders kennen. In zijn werk maakt hij intensief gebruik van de nieuwste digitale media: HD computer gegenereerde beelden, surround soundtracks en digital editing. Voor Atkins is zijn laptop met de meest geavanceerde software het vanzelfsprekende gereedschap om de bestaande opvattingen over videokunst en video-installaties uit te dagen.

Beatrix Ruf, directeur Stedelijk Museum: “Toen ik voor het eerst het werk van Ed Atkins zag maakte het grote indruk op me. Voor mij is hij een van de belangrijkste kunstenaars van zijn generatie, en ik ben heel trots dat wij zijn eerste tentoonstelling in Nederland kunnen presenteren. Met zijn werk verkent Atkins de virtuele aspecten van de hedendaagse beeldcultuur en de effecten daarvan op ons leven in de echte wereld. Zijn HD-video’s en krachtige soundtracks gaan over existentiële vragen: hoe worden liefde, seks, dood en relaties binnen de abstractie van de digitale wereld ervaren. Atkins’ videowerken zijn digitale performances; het is de kunstenaar zelf die met zijn stem en bewegingen de digitale wereld animeert.”

Atkins’ manier van werken sluit naadloos aan bij de wereld van videogames en talloze virtuele sociale netwerken, zoals het beroemde Second Life, waarin je spelend met avatars een fantasie-identiteit kunt aannemen. Atkins’ video’s worden gemaakt met motion-capture technologieën en face-shift animation software. Door middel van intensieve post-productie creëert hij met behulp van geluid en muziek een vloeiende, ritmische montage.

Atkins’ videowerken verhouden zich niet alleen tot elkaar, maar ook tot de ruimte eromheen. Zijn werk stelt vragen over de impact die de ‘hyper reële’, virtuele wereld heeft op de tastbare werkelijkheid van de toeschouwer. 

De kunstenaar geeft daarmee een indringend commentaar op het leven in een gedigitaliseerde, technocratische informatiecultuur.

De tentoonstelling, die gelijktijdig te zien is met het overzicht van Tino Sehgal, laat op een ander niveau zien wat wij als ‘live art’ kunnen beschouwen en vertegenwoordigt op deze manier de artistieke visie van Beatrix Ruf.

Ed Atkins wordt alom beschouwd als een van de meest invloedrijke digitale kunstenaars van zijn generatie. Zijn werk was onder meer te zien in Tate Britain (2011), MoMA PS1 (2013), de Kunsthalle Zürich en in de Serpentine Galleries, Londen (2014).

In Nederland was dit jaar werk van hem te zien tijdens het International Film Festival Rotterdam en in de groepstentoonstelling Superficial Hygiene in De Hallen, Haarlem.

De tentoonstelling wordt samengesteld door Beatrix Ruf en Martijn van Nieuwenhuyzen.

Noot voor de redactie: Voor meer informatie: Press Office, Annematt Ruseler, 020 – 573 2660, pressoffice@stedelijk.nl