Nieuws — 13 feb 2013

Met trots kondigt Stedelijk Museum Bureau Amsterdam de solotentoonstelling van Elian Somers aan. Border Theories onderzoekt de verhouding tussen architectuur, politiek en geschiedenis in drie Russische steden met behulp van fotografie en historische documenten. Tijdens het Sovjetbewind in de vorige eeuw zijn Birobidzjan, Kaliningrad en Joezjno-Sakhalinsk ontworpen, gebouwd en herontwikkeld met de utopie van een socialistische stad als leidraad. Door in te gaan op hun ontwikkeling laat Somers zien hoe stedenbouwkundige visies, gevoed door politieke overtuigingen, een stad en haar geschiedenis in bedwang kunnen houden, maar nooit volledig kunnen overschrijven. Toevalligerwijs vindt de tentoonstelling plaats in het Nederland-Ruslandjaar, waarin beide landen de betrekkingen verdiepen en intensiveren.

Somers legde deze plaatsen vast met het oog op de stedenbouwkundige experimenten uit het verleden. In plaats van fotografie als voertuig voor architectuuridolatrie te gebruiken, zet zij haar fotografische observaties in relatie tot archiefmateriaal, tekstfragmenten en stedenbouwkundige plannen. Zo ontvouwt zich een verhaal over hoe architectuur wordt ingezet als politiek middel, om geschiedenis te herschrijven in het (stads)landschap. Border Theories brengt de vele politieke agenda’s die in deze specifieke steden besloten liggen, maar niet altijd even zichtbaar of nadrukkelijk aanwezig zijn, aan de oppervlakte.

Lees meer over de tentoonstelling op de SMBA website.