Nieuws — 6 feb 2018

De tentoonstellingen zijn onderverdeeld in; STEDELIJK BASE: collectieopstelling van bijna 700 werken rond de iconen van het Stedelijk, in een mix van alle disciplines, STEDELIJK TURNS: de collectie in actuele en thematische presentaties op de begane grond en STEDELIJK NOW: de tijdelijke tentoonstellingen op de eerste verdieping. Klik hier voor meer informatie over de vaste collectieopstelling.

STEDELIJK TURNS

Catherine Christer Hennix: Traversée du Fantasme 

10 februari - 27 mei 2018

Het Stedelijk presenteert Catherine Christer Hennix: Traversée du Fantasme, de eerste institutionele solotentoonstelling van de Zweedse componist, filosoof, dichter, wiskundige en beeldend kunstenaar Catherine Christer Hennix (1948) in meer dan 40 jaar. Catherine Christer Hennix werd bekend als componist van geluidsomgevingen als Illuminatory Sound Environments en Infinity Compositions. Daarnaast maakte ze beeldende werken die zich bewegen op het grensvlak van schilderkunst, beeldhouwkunst en anti-art — ‘Epistemic Art’, zoals Hennnix die zelf noemt. De tentoonstelling is onderdeel van een langjarig onderzoeksprogramma met Sonic Acts. Catherine Christer Hennix is in de collectie van het Stedelijk vertegenwoordigd met haar schilderij "C-Algebra w / Undecidable Word Problem", 1975-1991, dat werd verworven via de Gemeentelijke Kunstaankopen in 1991.

Freedom is Recognized Necessity

3 maart - 12 augustus 2018

Freedom is Recognized Necessity biedt inzicht in een bijzonder aspect van de verzamelgeschiedenis van het Stedelijk. Te zien zijn werken uit de voormalige Sovjetrepublieken die vanaf het einde van de Koude Oorlog zijn verworven. Op initiatief van Wim Beeren, directeur van 1985 tot en met 1993, is in verschillende tentoonstellingen aandacht besteed aan hedendaagse kunst uit de voormalige ‘Oostblok’-landen en zijn vervolgens aankopen en schenkingen gedaan. Reflecties op de politieke situatie maar ook verwijzingen naar vroeg 20ste-eeuwse kunst zijn belangrijke thema’s naast een suggestief gebruik van symbolen en van aan performances gelieerde strategieën. De titel van de tentoonstelling is afkomstig van een schilderij van de Russische schilder Leonid Lamm (1928-2017): Adam and Eve: Freedom is Recognized Necessity (1974-1984). Lamm verwijst hiermee naar de complexe verhouding tussen vrijheid en noodzaak en levert tegelijkertijd een ironisch commentaar op de socialistische dictatuur.

Forever Young? Fotografie en vergankelijkheid

30 maart – 12 augustus

Fotografie legt vergankelijkheid niet alleen vast, maar is zelf ook een bij uitstek vergankelijk medium. Als afsluiting van het NWO-onderzoek Science4Arts presenteert het Stedelijk werk dat de complexiteit en (on)mogelijkheid van conservering en restauratie van fotografie aan de orde stelt. Met werk van o.a. Ger van Elk, Rineke Dijkstra, Koos Breukel, Émeric Lhuisset, Gerard Fieret en Gilbert & George.


Het Stedelijk Museum en de Universiteit Leiden organiseren naar aanleiding van de tentoonstelling het tweedaags symposium The Materiality of Photographs op 5 en 6 april 2018. Het symposium is mede mogelijk gemaakt dankzij steun van Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek.

Gebroeders Djaya: Revolusi in het Stedelijk

9 juni - 26 augustus 2018

De gebroeders Agoes (soms Agus) Djaya (1913-1990) en Otto Djaya (1916-2002) kwamen met meer dan 120 schilderijen van henzelf en van tijdsgenoten in hun bagage met de Nieuw Holland in 1947 in Amsterdam aan. Een aantal schilderijen en werken op papier schonken ze aan het Stedelijk Museum, waaronder het schilderij Revolusi uit 1947. Tot 1950 verbleven ze in Nederland waar ze studeerden aan de Rijksakademie en de Gemeenteuniversiteit (nu Universiteit van Amsterdam). Al eind 1947 werd hun werk in het Stedelijk getoond, als onderdeel van een serie culturele acties ter promotie van de Indonesische onafhankelijkheid in Nederland. In deze onderzoekspresentatie worden de collectiestukken van de gebroeders Djaya voor een 21ste-eeuws publiek opnieuw toegelicht. Naast de werken uit de collectie zijn boeken, kranten(knipsels), foto’s, tekeningen, schilderijen en ander archiefmateriaal te zien.

Amsterdam Magisch Centrum – Kunst en tegencultuur 1967-1970

7 juli 2018 - 6 januari 2019

Amsterdam Magisch Centrum – Kunst en tegencultuur 1967-1970 is een interdisciplinaire tentoonstelling die een nieuw licht werpt op de grensoverschrijdende ontwikkelingen van die tijd en op het internationale karakter van Amsterdam als laboratorium voor vernieuwingen in kunst en maatschappij. Met onder meer werk van kunstenaars als Stanley Brouwn, Maria van Elk, Ger van Elk, Ben d’Armagnac, Wim T. Schippers, Ferdi en de Event Structure Research Group.

De tentoonstelling Amsterdam Magisch Centrum wordt gemaakt in nauwe samenwerking met het Rijksmuseum. Met dank aan het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.

STEDELIJK NOW

Günther Förg – A Fragile Beauty

26 mei – 14 oktober 2018

Sinds de jaren 80 is het werk van de Duitse Günther Förg (1952-2013) onderwerp van een groot aantal presentaties, publicaties en debat. In A Fragile Beauty, het grootste overzicht in Nederland sinds zijn overlijden, ligt de nadruk op Förgs veelzijdigheid in het omgaan met materiaal, ideeën en inspiratiebronnen. In de tentoonstelling komt een groot aantal disciplines aan bod waaronder muurschilderingen, fotografie, beeldhouwwerk en een ruime selectie schilderijen uit de periode 1973-2010 op onder meer doek, hout, aluminium en lood. Een aantal werken was niet eerder in een museale context te zien. Het Stedelijk ontwikkelt de tentoonstelling Günther Förg - A Fragile Beauty samen met het Dallas Museum of Art.

Mede mogelijk gemaakt dankzij de steun van de Estate Günther Förg, Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte en Goethe-Institut Niederlande.

Lily van der Stokker

27 oktober 2018 – 24 februari 2019

Lily van der Stokker (1954) heeft met haar uitbundige, decoratieve tekeningen en monumentale muurschilderingen de afgelopen dertig jaar een omvangrijk en eigenzinnig oeuvre opgebouwd. Met haar meisjesachtige beeldtaal gaat ze ‘gender-issues’ niet uit de weg. Je zou haar werk dan ook op kunnen vatten als een feministische knipoog naar de serieuze modernistische schilderkunst van de late 20ste eeuw. De tentoonstelling omvat muurschilderingen en tekeningen van de late jaren 80 tot nu, waarvan vele niet eerder in Nederland zijn getoond. Video-opnames gemaakt door Jack Jaeger geven daarnaast een uniek beeld van het ontstaansproces van Van der Stokkers werk.

Gemeentelijke Kunstaankopen 2018 – Freedom of Movement

25 november 2018 – voorjaar 2019

Dit jaar staat de tentoonstelling van de Gemeentelijke Kunstaankopen in het teken van het thema ‘Freedom of Movement’. Dit is een term die gebruikt wordt om uitdrukking te geven aan de mogelijkheid van burgers om visumvrij buiten hun geboorteland te reizen. Sinds de opkomst van neonationalistische en populistische politieke bewegingen in het Westen is het gebruik van de term ‘Freedom of Movement’ meer en meer toegenomen. Poëtisch opgevat verwijst ‘Freedom of Movement’ ook naar het lichaam zelf: het vermogen om te bewegen, actie te ondernemen en iets te bewerkstelligen. De Gemeentelijke Kunstaankopen 2018 richt zich nadrukkelijk op time-based media, zoals film, video, performance, dans, theater, nieuwe media, geluids- en internetkunst.

STEDELIJK CONTEMPORARY

Stefan Tcherepnin: The Mad Masters

27 januari – 3 juni 2018

Stefan Tcherepnin: The Mad Masters is de eerste museale solotentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar en musicus Stefan Tcherepnin. De tentoonstelling vertelt, in bevroren scènes, het verhaal van vier grote, innemende monsters, die zijn gevangen in diorama’s, alsof ze worden tentoongesteld in een vreemdsoortig natuurhistorisch museum.
Op de wand toont een video de reizen van de monsters door de vier seizoenen.

Mede mogelijk gemaakt dankzij de steun van Ammodo.

Metahaven

Datum: najaar 2018

Het Stedelijk toont in het najaar van 2018 de eerste museale solotentoonstelling van het Nederlandse kunstenaarsduo Metahaven. Metahavens werk bestaat uit films, ruimtelijke installaties, teksten en drukwerk. Van oorsprong zijn zij grafisch ontwerpers, maar zij werken al een aantal jaren met bewegend beeld. De tentoonstelling in het Stedelijk presenteert een overzicht van hun films. Al eerder presenteerde het Stedelijk Metahavens installatie Transparent Camouflage, door het museum aangekocht in 2016 in het kader van de Gemeentelijke Kunstaankopen.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum, 020 - 573 2660 / 662 of pressoffice@stedelijk.nl