Nieuws — 9 sep 2010

De onlangs overleden kunstenaar Corneille (1922-2010) was net na de Tweede Wereldoorlog een van de oprichters van de experimentele schildersgroep CoBrA. Net als bij het werk van onder meer Karel Appel was bij Corneille de invloed van de kindertekening altijd duidelijk herkenbaar.

Corneille, die grotendeels autodidact was, liet in zijn werken een opgewekte wereld zien, zoals het schilderij Het vrolijke ritme van de stad (1949).

Als ode aan de kunstenaar is dit werk t/m 19 september te zien in het Stedelijk Museum.

Samen met Karel Appel en Constant Nieuwenhuis vormde Corneille in 1947 de Experimentele Groep. Niet veel later werd die groep de Amsterdamse ‘tak’ van de internationale CoBrA-beweging (CopenhagenBrusselAmsterdam), opgericht in 1948 in Parijs, samen met de Deen Asger Jorn en de Belgen Christian Dotremont en Joseph Noiret.

Het grote succes van de beweging was de Exposition internationale d’art experimental in het Stedelijk Museum Amsterdam (november 1949), vormgegeven door de jonge architect Aldo van Eyck. De tentoonstelling bracht een schandaal teweeg, omdat velen vonden dat dergelijke kunst niet thuishoorde in een respectabel instituut als het Stedelijk.