Nieuws — 7 sep 2008

in aanwezigheid van H.K.H. Prinses Laurentien.
Vrijdag 12 september, 15 – 16.30 uur
Stedelijk Museum CS

De Poolse ambassadeur reikt op vrijdag 12 september in het Stedelijk Museum CS The Vincent Award 2008 uit, een prijs ter waarde van € 50.000. Hij zal dit doen in aanwezigheid van prinses Laurentien, president van de Europese Culturele Stichting. The Vincent Award is een prestigieuze Europese prijs die tweejaarlijks wordt uitgereikt aan een kunstenaar met grote relevantie voor de hedendaagse kunst. De jury heeft de keuze uit Francis Alÿs, Liam Gillick, Deimantas Narkevicius en Rebecca Warren. Tijdens de plechtigheid ontvangt een van hen de Publieksprijs van € 5.000, die deze editie voor het eerst is ingesteld.

Programma vrijdag 12 september:

15.00 uur ontvangst in de foyer op de 2e verdieping in het Stedelijk Museum CS
15.30 uur welkomstwoord door Gijs van Tuyl, directeur Stedelijk Museum en voorzitter van de Jury van The Vincent Award
15.35 uur inleiding door Lawrence Weiner
15.55 uur prijsuitreiking door Janusz Stanczyk, de ambassadeur van Polen
16.10 uur toelichting juryrapport The Vincent Award 2008 door Gijs van Tuyl 
16.20 uur uitreiking Publieksprijs The Vincent Award 2008
16.30 uur gelegenheid om de tentoonstelling te bezichtigen 
tot 18.30 uur receptie.

De deelnemende kunstenaars hebben ieder een indrukwekkend oeuvre opgebouwd, dat persoonlijk is maar ook gericht op de maatschappij. Francis Alÿs, Liam Gillick, Deimantas Narkevicius en Rebecca Warren hebben speciaal voor The Vincent Award nieuw werk gemaakt. De tentoonstelling is nog tot en met 30 september te bezichtigen.

Francis Alÿs (1959, Antwerpen, België, woont en werkt in Mexico Stad en Londen) is, opgeleid als architect, vooral gericht op de stedelijke omgeving. Met simpele, ironische en veelzeggende acties onderzoekt hij de invloed van kunst op het leven in de stad. Voor de serie Lynchings in deze tentoonstelling liet hij zich inspireren door het eigenrechterlijk optreden van georganiseerde bendes in zijn woonomgeving. In El Gringo fungeert zijn camera als schild én wapen tegen een groep agressieve zwerfhonden. Beide werken tonen een terugkerend spanningsveld in het werk van Alÿs: hoewel hij een buitenstaander is, voelt hij zich genoodzaakt stelling te nemen in de sociaal-politieke realiteit.

Typerend voor het kunstenaarschap van Liam Gillick (1964, Aylesbury, Verenigd Koninkrijk, woont en werkt in New York en Londen) is zijn scepsis ten aanzien van een volledig autonome en solitaire (beeldende) kunstpraktijk. Zijn benadering lijkt meer op die van andere culturele disciplines zoals de hedendaagse muziek, film, design en architectuur. Samenwerkingsprojecten vormen een cruciaal onderdeel van zijn productie, waarin hij de rol kan hebben van beeldend kunstenaar, musicus, ontwerper, schrijver en theoreticus. De video Everything Good Goes in de tentoonstelling is dan ook te bezien als een manier om die parallelle activiteiten, het recente verleden en de nabije toekomst, met elkaar in verband te brengen. Hierin creëert Gillick een virtuele discussieruimte, geïnspireerd op de set van de Franse speelfilm Tout va bien uit 1972, waaraan de titel is ontleend.

Deimantas Narkevicius (1964, Utena, Litouwen, woont en werkt in Vilnius) richt zich op de ideologieën van de late 20ste eeuw en benadert die vanuit een subjectief, hedendaags gezichtspunt. Met behulp van interviews, found footage, animaties en fotografie ontstaat een sfeer die aansluit bij de tijd waarin de gebeurtenissen plaatsvonden. The Head, te zien op de tentoonstelling, is een filmisch portret van de totstandkoming van een zeven meter hoog beeld van Marx in het toenmalige Karl Marx Stad in 1971. Narkevicius’ andere bijdrage is de première van The Dud Effect, waarin hij met found footage de geschiedenis ensceneert van een verlaten Sovjetbasis in Litouwen – een onderzoek naar het waarheidsgehalte van de documentaire, individuele verhalen en collectieve geschiedenis.

Het oeuvre van Rebecca Warren (1965, Londen, Verenigd Koninkrijk, woont en werkt in Londen) is een soort associatieve collage, waarin vele verwijzingen worden gecombineerd tot een zich steeds ontwikkelende beeldtaal. Warren houdt zich bezig met haar positie binnen de (mannelijke) sculpturale traditie, met hommages aan onder meer Rodin, Degas en Boccioni. Klei is haar belangrijkste materiaal en de sculpturen verraden met hun ruw bewerkte oppervlak en onvoltooide uiterlijk het artistieke proces. Warren maakt ook vitrines die zorgvuldige uitstallingen van resten uit haar atelier bevatten. Voor The Vincent Award presenteert zij acht nieuwe kleisculpturen die, in combinatie met vitrines en een bronzen sculptuur, uiteen lopen van barok tot minimalistisch, van herkenbaar tot onbestemd.

Peter Friedl (1960, Oberneukirchen, Oostenrijk) heeft zich op 19 juni teruggetrokken van deelname.

Over de jury:
De jury van The Vincent Award bestaat uit zes professionals uit de Europese kunstwereld en wisselt per editie. De jury van deze editie bestaat uit: Manuel Borja-Villel (directeur Museo Reina Sofia, Madrid), Ian Dunlop (kunsthistoricus, Londen), Ingvild Goetz (Sammlung Goetz, München), Viktor Misiano (criticus en curator, Moskou), Beatrix Ruf (directeur Kunsthalle Zürich), onder voorzitterschap van Gijs van Tuyl (directeur Stedelijk Museum Amsterdam). De 53 kunstenaars van de longlist werden voorgedragen door correspondenten in Europa. Op basis daarvan stelde de jury de shortlist samen.

Nieuw dit jaar: de Publieksprijs
Voor het eerst dit jaar zal een van de kunstenaars ook een Publieksprijs ter waarde van € 5.000 ontvangen. In de publieksruimte aan het einde van de tentoonstelling hebben bezoekers hun stem kunnen uitbrengen voor hun favoriete kunstenaar.

Publicaties en website
Bij de expositie heeft het Stedelijk Museum een publicatie uitgebracht, met teksten van curator Leontine Coelewij (NL/EN, € 4,95). Het tijdschrift Kunstbeeld bracht in het juninummer een special over The Vincent Award (NL, € 9,95,www.kunstbeeld.nl). Het Stedelijk Museum Bulletin besteedt aandacht aan The Vincent Award (NL/EN, € 5). Bij de prijs hoort de sitewww.thevincentaward.eu, met meer informatie over de prijs, de deelnemende kunstenaars en de tentoonstelling. Ook alle eerdere edities zijn erop te vinden, evenals informatie over The Monique Zajfen Collection.

The Vincent Award: initiatief van The Broere Charitable Foundation
The Vincent Van Gogh Biennial Award for Contemporary Art in Europe, kortweg The Vincent Award, werd in 2000 geïnitieerd door The Broere Charitable Foundation ter nagedachtenis aan Monique Zajfen, een geliefde vriendin van de Broere familie. Zij was galeriehoudster van Galerie 121 in Antwerpen en haar betrokkenheid met en passie voor de hedendaagse kunst zijn opnieuw een stimulans om de aandacht te richten op talentvolle kunstenaars uit Europa. De prijs heeft mede tot doel om de communicatie in een vrij, verenigd en vreedzaam Europa te bevorderen.

Winnaar wordt gevolgd via The Monique Zajfen Collection
Gekoppeld aan The Vincent Award is The Monique Zajfen Collection, de collectie die The Broere Charitable Foundation in samenwerking met het museum opbouwt en die in langdurig bruikleen van het museum is gegeven. Het fundament van The Monique Zajfen Collection is gelegd met de aankoop van werken van de vorige prijswinnaars (Eija-Liisa Ahtila, Neo Rauch, Pawel Althamer en Wilhelm Sasnal) en wordt uitgebreid met substantiële aankopen van toekomstige prijswinnaars. Daarnaast worden ook andere aankopen gedaan op het gebied van hedendaagse kunst;
  
Adres: Stedelijk Museum CS, Oosterdokskade 5, Amsterdam. Zie voor bereikbaarheidwww.stedelijk.nl. In verband met bouwwerkzaamheden in de omgeving en de beperkte parkeergelegenheid, raden wij u aan om van het openbaar vervoer gebruik te maken.

Noot voor de redactie: RSVP: Press Office, Marie-José Raven, tel. 020 – 573 26 56,m.raven@stedelijk.nl