Nieuws — 6 aug 2013

Wij zijn verdrietig over het bericht dat Walter de Maria (1935, Albany, CA, VS) op donderdag 25 juli 2013 is overleden. Met zijn dood verliezen wij een inspirerende kunstenaar en sleutelfiguur uit de Amerikaanse conceptuele kunst.  Het Stedelijk Museum herinnert hem als een precieze en kundige kunstenaar met een verfijnd gevoel voor monumentaliteit en materialiteit.

Walter de Maria begon zijn artistieke loopbaan, naast drummer van wat later de Velvet Underground zou worden, als organisator van happenings. Al vroeg in zijn carrière, rond 1961, ontstonden de conceptuele werken die hem later zijn bekendheid zouden geven. Vanaf 1966 werd zijn werk meer materieel en ontwierp de Maria zijn zo kenmerkende sculpturen: op de grond, zonder sokkel, van metaal gemaakt, met als grondvorm de lange staven die tot zijn meest recente werken aanwezig zouden blijven.

Onder deze hem karakteriserende werken bevinden zich 17 Sided Open Polygon (1984) en Apollo’s Ectasy(1990), beiden opgenomen in de collectie van het Stedelijk Museum. Laatstgenoemde is op dit moment te zien op de Biënnale van Venetië, als slotstuk van de internationale tentoonstelling. De sculpturale installatie Apollo’s Ectasy bestaat uit twintig massief bronzen ronde staven van wel vijf meter lang, die met een tussenafstand van een meter evenwijdig aan elkaar op de vloer liggen. De staven zijn diagonaal onder een licht hellende hoek geplaatst, en vormen een installatie van vier bij 23 meter. De krachtige bronzen, lichtweerkaatsende staven verwijzen naar de extase van de Griekse zonnegod Apollo. Het werk werd in 1990 aangekocht naar aanleiding van de tentoonstelling Energieën in het Stedelijk Museum Amsterdam, die als uitgangspunten vormkracht, onafhankelijkheid en vernieuwing had. Het concept voor deze tentoonstelling was geïnspireerd op een expositie van Walter de Maria in de Moderna Museet in Stockholm in 1989, vanwege het superieure en activerende werk van de Amerikaanse kunstenaar, volgens voormalig directeur Wim Beeren.

Walter de Maria was een invloedrijk kunstenaar, die zijn karakteristieke installaties consequent met kwaliteit uitvoerde. Naast sleutelfiguur in de Amerikaanse kunstwereld vanaf de jaren zestig, was hij een inspiratiebron voor jongere generaties. Ons medeleven gaat uit naar zijn familie en naaste vrienden. Hij zal enorm gemist worden door iedereen die hem heeft gekend, en met hem heeft mogen werken.