Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Tentoonstelling — 14 sep 2002 t/m 4 jan 2003

Bernd (1931) en Hilla (1934) Becher leggen sinds 1959 de anonieme industriële architectuur van Europa en de Verenigde Staten vast. Met name hun streng conceptuele opvatting over beeld en methodiek beïnvloedde een hele generatie Duitse fotografen onder wie Thomas Struth, Andreas Gursky en Thomas Ruff, ‘Meisterschüler’ van Bernd aan de Kunstacademie van Düsseldorf in de jaren '80 en allen vertegenwoordigd in de collectie van het Stedelijk Museum.

De Bechers inventariseren het verdwijnende industriële erfgoed in de vorm van monumentale series en typologieën. Hun aandacht is exclusief gericht op het zichtbaar maken van verschijningsvorm en functie van gebouwen als gashouders, watertorens en mijnschachten. Ondanks het ontbreken van esthetiserende elementen of de sociale aspecten van industriële activiteit zijn hun reeksen van een imponerende schoonheid en doortrokken van een nostalgisch besef van voorbije industriële grandeur.

Het Stedelijk Museum toont van hen de serie Fabriekshallen, een groot aantal typologieën en landschappen en een aantal zelfstandige beelden.

De uitreiking van de Erasmusprijs aan Bernd en Hilla Becher vindt plaats op 23 oktober 2002. In samenwerking met het Goethe Instituut Amsterdam en Festival November Music NL geeft percussionist Christof Schläger op 2 november in het Stedelijk (serie Muziek van Nu) een concert: Electric Motion - Neue Fassung.