Onderdeel van de
tentoonstelling

In the Presence of Absence Voorstellen voor de museumcollectie

5 sep 2020 t/m 31 jan 2021

Kunstenaarspagina — 2 sep 2020

Aan de tentoonstelling In the Presence of Absence, voorstellen voor de tweejaarlijkse gemeentelijke kunstaankopen, nemen 23 kunstenaars(collectieven) deel. Deze kunstenaarspagina bevat een tekst over het werk en een kunstenaarsbijdrage.

In Ali Baba Express: Episode 2 (2020) brengt Ghita Skali een clandestiene vervoerseconomie tussen Marokko en diverse plaatsen in Europa aan het licht. In fysieke vorm bestaat het werk uit een onbeperkte voorraad verbenatheebladeren, die in de loop van de tijd verandert afhankelijk van hoeveel bladeren het publiek mee naar huis neemt. Door nieuwe transacties te regelen wanneer de voorraad theebladeren moet worden aangevuld, houdt Skali een directe uitwisseling gaande tussen het museum en de dagelijkse realiteit buiten de museummuren. Het werk toont een systeem waarin vraag en aanbod worden aangedreven door een economie die draait op herinneringen en de herbeleving daarvan via de smaak: waarom smaakt iets sterker als je weet dat je er niet altijd aan kunt komen?

Door de informele uitwisseling van telefoonnummers tussen vervoerders en verkopers op verschillende plekken in Marokko zijn er in heel Nederland en elders in Europa voor een geringe prijs producten beschikbaar als verbenathee, Aicha-jam, khlii (gedroogd vlees) en Pom’s (lokale limonade). Dit werk stelt de huidige dynamiek tussen beschikbaarheid, uitwisseling en transactie aan de kaak en was eerder te zien op verschillende locaties, zoals de Sprint Bar in Clermont-Ferrand, en nu voor het eerst in een museale context in het Stedelijk.

Illustratie door Haitham Haddad naar Ghita Skali’s ‘Ali Baba Express: Episode 2’, 2020.
Illustratie door Haitham Haddad naar Ghita Skali’s ‘Ali Baba Express: Episode 2’, 2020.

De titel van het werk, Ali Baba Express: Episode 2, is afgeleid van de naam van de befaamde Chinese e-commercewebsite en hergebruikt een cliché over de Arabische cultuur als een trotse en emancipatoire naam voor de wijze waarop de thee naar het museum wordt gebracht. Het werk is afhankelijk van de communicatie tussen de kunstenaar en haar contacten in Marokko als ook de steeds wisselende omstandigheden, afhankelijk van wanneer en waar de installatie wordt opgesteld. De voorbereidingen voor de tentoonstelling in het Stedelijk Museum vonden plaats terwijl er maatregelen van kracht waren om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan, en vanwege de huidige grensbeperkingen is het ook niet zeker of de verbenatheebladeren aangeleverd en aangevuld kunnen worden wanneer dat nodig mocht zijn.

Ali Baba Express: Episode 2 is een voorbeeld van hoe Ghita Skali (1992) een bestaande werkelijkheid van buiten in het kunstdomein introduceert en andere werkelijkheden naar voren schuift in haar werk, dat bestaat uit installaties, interventies, performances en video. Vaak naar aanleiding van roddels, geruchten, illegale activiteiten en anekdotes start zij een nader onderzoek naar mogelijke sociale en politieke kwesties die elders vreemd genoeg niet worden opgepikt, gezien of aangepakt.

Ghita Skali, ‘Ali Baba Express: Episode 1’, 2019. 60kg verbena thee, roddels, plastic tassen en waterkokers, Clermont-Ferrand. Foto: Michael Colle. ©Ghita Skali.
Ghita Skali, ‘Ali Baba Express: Episode 1’, 2019. 60kg verbena thee, roddels, plastic tassen en waterkokers, Clermont-Ferrand. Foto: Michael Colle. ©Ghita Skali.

Kunstenaarspagina

Ghita Skali, ‘Ali Baba Express’, 2020. Mindmap 42 x 32 cm. Met dank aan de kunstenaar.
Ghita Skali, ‘Ali Baba Express’, 2020. Mindmap 42 x 32 cm. Met dank aan de kunstenaar.