Het museum is open en veilig te bezoeken. Denk je aan je tijdslot, coronatoegangsbewijs en mondkapje?

25, 26 nov 2021

Het Research Center for Material Culture en het Stedelijk Museum organiseren een symposium in relatie tot de tentoonstelling Kirchner en Nolde: Expressionisme. Kolonialisme.

Let op: vanwege de oplopende besmettingscijfers zal dit symposium online bij te wonen zijn in de vorm van een ZOOM-webinar. Kijk hieronder voor de link.

Prijs
Geen ticket nodig
Locatie
Zoom-webinar
Tijd
25 nov, 12.00 tot 15.30
26 nov, 9.30 tot 15.45
Taal
Engels
Toegang
Link naar ZOOM-webinar

Het begin van het einde van het kunstmuseum

— Edo Dijksterhuis, Het Parool, 3 september 2021

Vragen stellen, ook schurende, houdt kunst levend

— Toef Jaeger, NRC, 6 september 2021

The exhibition asks us to see from a perspective that is contradictory to what most people have been taught. So we are challenged to take off our rose-tinted glasses and question ourselves

— Hannah Vollam, Metropolis M, 5 october 2021

Begin september 2021 opende de tentoonstelling Kirchner en Nolde: Expressionisme. Kolonialisme in het Stedelijk Museum Amsterdam. De tentoonstelling onderzoekt de kunst van Kirchner en Nolde binnen de context van de koloniale werkelijkheid waarin deze is ontstaan en toont werk van deze expressionisten naast foto’s, affiches, boeken, documentair materiaal uit de periode tussen ca. 1908 en 1918 en vele werken van buiten-Europese kunstenaars. De recensies die volgden, of ze nu kritisch of lovend waren, gaven bijna allemaal uiting aan het ongemak en in sommige gevallen het ongenoegen dat de recensenten ervoeren tijdens hun bezoek. Deze reacties onderstrepen de – in vergelijkbare context – vaak herhaalde, maar nog altijd onopgeloste, ethische vraagstukken als: wat is het verschil tussen beeldende kunst en etnografie, zowel in de benadering door musea zelf als in de manier waarop bezoekers de werken bekijken? Hoe legt een tentoonstelling over Kirchner en Nolde uiteindelijk bloot dat zoveel van onze schoonheidsnormen voortkomen uit een exotiserende en zelfs racistische blik? Ten koste van wie onderwijzen we ons publiek? En, als we allemaal betrokken zijn bij het kolonialisme, zoals Michael Rothberg betoogt in The Implicated Subject (Stanford University Press, 2018), hoe kunnen musea dan een plek zijn voor publiek wiens ervaring van kolonialisme zo radicaal anders is? 

Meer informatie over het symposium en het programma is hier te vinden.

Aan de tentoonstelling Kirchner en Nolde: Expressionisme. Kolonialisme is vier jaar onderzoek voorafgegaan in nauwe samenwerking met het Statens Museum for Kunst in Kopenhagen en een groep van externe experts. De volgende experts namen in verschillende stadia deel aan de adviesgroep:

Robbie Aitken, Silvia Dolz, Jonathan Fine, Nicolas Garnier, Wolfgang Henze, Dan Hicks, Lisa Hilli, Mariska ter Horst, Nancy Jouwe, Natasha A. Kelly, Antje Kelm, Susan Legêne, Erna Lilje, Rainer Lotz, Michael Mel, Birgit Meyer, Wayne Modest, Yvette Mutumba, Patrice Nganang, Enotie Ogbebor,  Jeftha Pattikawa, Clemens Radauer, Markus Schindlbeck, Andreas Schwarze, Hilke Thode-Arora, Anke Tonnaer, Max Uechtritz, Fanny Wonu Veys en Andi Zimmerman.


CREDITS

CONCEPT AND COMPOSITION  
Dorthe Aagesen (Statens Museum for Kunst) and Beatrice von Bormann (Stedelijk Museum Amsterdam), with the assistance of Anna Vestergaard Jørgensen, Mette Houlberg Rung (Statens Museum for Kunst), Cristina Bută, Suzanna Héman, Anne Fleur Kolkman and Laetitia Lai (Stedelijk Museum Amsterdam). For the Brücke-Museum, Berlin: Elena Schroll and team.  

ADVICE AND EXPERTISE
Advisory group (different constellations at different times): Mariska ter Horst, Nancy Jouwe, Susan Legêne, Birgit Meyer, Wayne Modest, Yvette Mutumba, Jeftha Pattikawa, Anke Tonnaer and Fanny Wonu Veys.
Advisors regarding Papua New Guinea: Nicolas Garnier, Lisa Hilli, Nancy Jouwe, Antje Kelm, Erna Lilje, Michael Mel, Sara Müller, Markus Schindlbeck, Max Uechtritz and Fanny Wonu Veys, along with linguists Malcolm Ross and Gunter Senft.
Regarding the Benin Bronzes: Silvia Dolz, Dan Hicks, Leontine Meijer-Van Mensch and Enotie Ogbebor.
Regarding the entertainment industry in the German Empire: Wolfgang Henze, Ingeborg Henze-Ketterer, Andreas Schwarze, Robbie Aitken, Joseph Henry, Natasha A. Kelly, Rainer Lotz and Katharina Müllerand.
Regarding colonial exhibitions: Mathias Danbolt, Timo Demollin, Temi Odumosu, Clemens Radauer (see also humanzoos.net), Hilke Thode-Arora.

Dit programma is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met het Research Center for Material Culture.

Met dank aan: Goethe Institut