Onze partners maken mogelijk dat het Stedelijk Museum als dé plek wordt beschouwd om moderne en hedendaagse kunst en vormgeving te ontdekken en ervaren. 

Onze partners delen de overtuiging dat het Stedelijk met hun wereldberoemde collectie, de inspirerende tentoonstellingen en vele educatieve programma’s, nieuwe inzichten biedt op zowel individueel als maatschappelijk niveau. Met dat perspectief voor ogen zien wij en onze partners de toekomst met vertrouwen én nieuwsgierigheid tegemoet.

ABN AMRO

Het Stedelijk Museum Amsterdam en ABN AMRO gaan een meerjarig partnerschap aan met als doel gelijke kansen en inclusie binnen de culturele sector te bevorderen. ABN AMRO omarmt onder andere het succesvolle Blikopeners-programma. Het Stedelijk neemt jaarlijks 15 nieuwe Blikopeners uit heel Amsterdam aan. De open-minded jongeren zijn tussen de 15 en 19 jaar, van scholieren tot studenten en starters, die een jaar lang werken bij het museum. De Blikopeners hebben letterlijk een open 'blik' en een open mind voor kunst, vormgeving en het museum. Zij openen 'blikken' van anderen door hun persoonlijke kijk op kunst te delen.  

Ook verbindt ABN AMRO zich aan de doelstelling van het Stedelijk om een betere representatie van vrouwelijke kunstenaars in het museum te krijgen. De bank ondersteunt de komende jaren een aantal tentoonstellingen van vrouwelijke makers. Daarnaast zet ABN AMRO zich in om de verduurzaming van het Stedelijk te versnellen. ABN AMRO ondersteunt het Stedelijk bij het aanscherpen van haar milieubeleid.

Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum Amsterdam: “We zijn ontzettend blij dat ABN AMRO ons als partner helpt om onze missie op het gebied van kansengelijkheid, inclusiviteit en duurzaamheid te realiseren. Dankzij de ondersteuning kan het museum de ambities voor deze belangrijke pijlers sneller verwezenlijken.”  

Sander Bestevaar, Hoofd Partnership, Events & Foundations ABN AMRO: “Wij zijn blij om het Stedelijk Museum Amsterdam opnieuw toe te voegen aan onze Kunst en Cultuur sponsorportefeuille. Met dit maatschappelijke partnership willen wij Stedelijk Museum Amsterdam helpen om te versnellen op het gebied van gelijke kansen en duurzaamheid. Als jarenlange partner binnen de sport, maatschappij en kunst- en cultuursector weten wij dat sponsoring een positieve bijdrage levert aan het realiseren van ambities. We kijken uit naar de realisatie van de gezamenlijk benoemde projecten.”

Teijin

Teijin en het Stedelijk Museum werken nauw samen sinds 2007. De moderne vleugel van het museum, die vanwege zijn kenmerkende vorm de "badkuip" wordt genoemd, heeft een naadloze en glanzend witte gevel en luifel, bestaande uit 185 composietpanelen gemaakt van Teijins Twaron® para-aramidevezel en Tenax™ koolstofvezel. Het ingenieuze ontwerp van Benthem Crouwel Architecten kon alleen gerealiseerd worden met de unieke eigenschappen van deze hoogwaardige vezels van Teijin. De ‘badkuip’ beslaat maar liefst 3000m2 aan oppervlakte en bevat ongeveer 8500 km aan Twaron® and Tenax™ vezels. Deze afstand komt overeen met het aantal kilometers tussen Amsterdam en Tokio, waar het hoofdkantoor van Teijin is gevestigd. Het Stedelijk Museum is trots op de iconische “badkuip” in het centrum van Amsterdam.

Prowinko

ProWinko is een grote steun geweest voor het Stedelijk bij een aantal bijzondere projecten. Het bedrijf steunde de spraakmakende tentoonstelling van Jordan Wolfson in 2016 en 2017 waarbij twee animatronics werden gepresenteerd. Ook het indrukwekkende werk van Barbara Kruger dat als onderdeel van Stedelijk Base tot 7 augustus 2022 te zien was, zou het Stedelijk niet zonder ProWinko kunnen realiseren.