Ammodo ondersteunt als belangrijke partner van het Stedelijk Museum bijzondere en vernieuwende tentoonstellingen en verleent meerjarige steun aan Buro Stedelijk. Hiermee draagt Ammodo bij aan de ontwikkeling van aanstormend talent en de totstandkoming van nieuw werk.

  • Mensen kijken naar een televisie
    Anne Imhof. Foto: Peter Tijhuis.
  • Zaalbeeld met een vrouw die rondloopt
    Carlos Amorales. Foto: Peter Tijhuis.
  • Zaalbeeld, mensen kijken naar een scherm.
    Hito Steyerl. Foto: Peter Tijhuis.
  • Schilderij van Raquel van Haver
    Raquel van Haver. Foto: Gert-Jan van Rooij.

TENTOONSTELLINGEN

De afgelopen jaren droeg Ammodo bij aan enkele grote overzichtstentoonstellingen van vooraanstaande hedendaagse kunstenaars, waaronder Anne Imhof — Youth (2022), Hito Steyerl — I Will Survive (2022) en Carlos Amorales —The Factory (2019-2020). Mede dankzij de steun van Ammodo is het Stedelijk in staat om het werk van deze internationaal toonaangevende makers in Nederland te tonen, en wordt de productie van nieuw werk bij elk van deze tentoonstellingen mogelijk gemaakt. Daarnaast stimuleert Ammodo de ontwikkeling van aanstormend talent, bijvoorbeeld door de productie van nieuw werk mogelijk te maken door Raquel van Haver voor haar solotentoonstelling Spirits of the Soil (2018-2019). 

Het Stedelijk Museum is een onmisbaar platform voor internationale hedendaagse kunst in ons land. Door vernieuwende tentoonstellingen te ondersteunen en de ontwikkeling van opkomende kunstenaars te stimuleren willen we de positie van het Stedelijk versterken.

— Juliette de Wijkerslooth, directeur Ammodo

BURO STEDELIJK

Ammodo maakt daarnaast, samen met Fonds 21, de totstandkoming van Buro Stedelijk en de programma’s van de eerste drie jaar mogelijk met een meerjarige financiële ondersteuning van 2022 t/m 2025.

Buro Stedelijk is een nieuwe, experimentele plek voor kunst uit Amsterdam en de wereld, gevestigd in het gebouw van het Stedelijk Museum zelf. Buro Stedelijk functioneert als schakel tussen het atelier, de opleidingen, de galerieën en het museum. Het is een plek waar curatoren, kunstenaars en andere makers de vrijheid hebben om nieuw werk te maken en te presenteren en geeft een nieuwe impuls aan de hedendaagse culturele productie in Amsterdam.

Stedelijk Museum Amsterdam, Paulus Potter kant
Foto: LNDW Studio

Dit initiatief is ontwikkeld in nauwe afstemming met de Rijksakademie en De Ateliers, die, met hun directeuren en met makers, ook zitting hebben in een onafhankelijke adviesraad.

Lees hier meer over Buro Stedelijk.

Ammodo is al tien jaar lang een onmisbare partner in veel nieuwe en vernieuwende projecten van het Stedelijk. Ammodo heeft er vanaf het begin voor gekozen om het experiment, het nog niet altijd bekende en het jonge te omarmen en te supporten. Dat is belangrijk voor het hedendaagse profiel van het Stedelijk. Het mooiste bewijs is de meerjarige financiering, samen met Fonds 21, van Buro Stedelijk, een nieuwe speler in het Amsterdamse veld van de jonge hedendaagse kunst en vormgeving, met een grote internationale uitstraling.

— Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum Amsterdam

OVER AMMODO

Ammodo initieert, ontwikkelt en ondersteunt grensverleggende projecten binnen de beeldende kunst, podiumkunst, architectuur en wetenschap. Daartoe ondersteunt Ammodo toonaangevende projecten en hoogstaand wetenschappelijk onderzoek, vanuit de visie dat kunstenaars, wetenschappers en architecten een belangrijke bijdrage leveren aan de vernieuwing van de maatschappij.

Lees meer over Ammodo

DOOR AMMODO GESTEUNDE TENTOONSTELLINGEN EN PROJECTEN

  • Buro Stedelijk (2022 – 2025)
  • Anne Imhof — Youth (2022-2023)
  • Hito Steyerl — I Will Survive (2022)
  • Carlos Amorales — The Factory (2019-2020)
  • Raquel van Haver — Spirits of the Soil (2018-2019)
  • Stedelijk Contemporary (2016-2018)
    • Cally Spooner — And you were wonderful, on stage (2016)
    • Saskia Noor van Imhoff — #+23.00 (2016)
    • Avery Singer — Scenes (2016)
    • Bernadette Corporation — Multiplyplex (2016)
    • Jon Rafman — I have ten thousand compound eyes and each is named suffering (2016)
    • Mohammed Bourouissa — Horseday (2016)
    • Magali Reus — Mustard (2016)
    • Jordan Wolfson — Part 1: truth / love (2016/2017)
    • Loretta Fahrenholz — Two a.m (2016/2017)
    • Jordan Wolfson — Part two: manic/love (2017)
    • Jana Euler — High in Amsterdam, the sky of Amsterdam (2017)
    • Zanele Muholi (2017)
    • Carlos Motta — The crossing (2017-2018)
    • Stefan Tcherepnin — The mad masters (2018)
  • Onderzoeksjaar SMBA (2016-2017)
  • Ed Atkins — Recent Ouija (2015)
  • Marlene Dumas — The Image as Burden (2014-2015)
  • Global Collaborations (SMBA) (2013-2015)