Performance — 8 aug 2021

Ter gelegenheid van de reizende tentoonstelling Et tout ceci est vrai! In Tinguely’s footsteps between Paris, Amsterdam, and Basel van Museum Tinguely presenteert het Stedelijk Museum de performance Body Instruments van Nevin Aladağ. 

Prijs
Entree museum
Locatie
Teijin Auditorium / Tinguely AHOY! - NDSM Werf
Tijd
8 aug, 15.00 tot 15.20
Toegang
 Reservering noodzakelijk. Heeft u al een ticket voor een andere performance op deze dag? Kies dan de optie ‘Ander geldig toegangsbewijs’. Reserveren
We adviseren u om minstens 10 minuten voor aanvang van het programma aanwezig te zijn. Na aanvang worden bezoekers niet meer toegelaten tot de performance. Van bezoekers wordt verwacht dat zij de gehele performance bijwonen.

Om het 25-jarig jubileum van het Tinguely Museum in Bazel te vieren, reist een aantal objecten uit het museum per schip van Parijs naar Amsterdam, en vervolgens terug naar Bazel. Tussen 17 juli en 26 september zal het schip aanmeren in plaatsen die een belangrijke rol hebben gespeeld in de artistieke carrière van de Zwitserse kunstenaar Jean Tinguely (1925-1991). In de ontvangsthal van het Stedelijk Museum zullen twee films over werken van Tinguely te zien zijn. Op de Amsterdamse NDSM-werf worden op het schip een sculptuur van Tinguely en documentatiemateriaal over zijn praktijk tentoongesteld. Speciaal voor dit project ontwikkelden drie hedendaagse kunstenaars performances die zich tot Tinguely’s invloedrijke oeuvre verhouden. Een van deze performances is gemaakt door de Duitse kunstenares Nevin Aladağ.

OVER DE PERFORMANCE

In Nevin Aladağs performance Body Instruments staat het gebruik van geluid en beweging centraal. Een performer draagt een aantal muziekinstrumenten op en om het lichaam, zoals twee accordeons, bellen aan de enkels en een slaginstrument op het hoofd. Deze performance genereert een experimenteel muziekstuk dat bestaat uit onvermijdelijke geluiden die ontstaan als de performer beweegt enerzijds, en anderzijds de bewuste handelingen van de kunstenaar met de instrumenten. De interactie tussen beweging en geluid krijgt hierdoor een zeer menselijk karakter: automatisme en vrijheid wisselen elkaar af in een dynamische symfonie. De performances vinden plaats in het Stedelijk Museum en op de NDSM-werf.

Nevin Aladağ, Body Instruments, drum hat, 2021 © Courtesy the artist and Wentrup, Berlin; Foto: Daniela Kohl
Nevin Aladağ, Body Instruments, drum hat, 2021 © Courtesy the artist and Wentrup, Berlin; Foto: Daniela Kohl

Body Instruments interprets the classical and folk instruments on the body of the musician in a wilful manner that is perpetually in motion and never quiet.

— Nevin Aladağ
Nevin Aladağ, Body Instruments, drum hat, 2021 © Courtesy the artist and Wentrup, Berlin; Foto: Daniela Kohl
Nevin Aladağ, Body Instruments, drum hat, 2021 © Courtesy the artist and Wentrup, Berlin; Foto: Daniela Kohl

Aladağs werk is sterk verwant aan de praktijk van Jean Tinguely en aan de kunsthistorische traditie van de moderne avant-garde, waarin muziek en performance een belangrijke rol speelden. Net als Tinguely brengt Aladağ de kunstervaring graag buiten de muren van het museum, zodat spel en experiment op de voorgrond kunnen treden. In Tinguely’s werk produceren machines automatische bewegingen en geluiden, zonder dat deze machines een andere concrete functie hebben. Aladağs performances draaien veelal om menselijke beweging en hoe hiermee geluid geproduceerd kan worden. 

OVER NEVIN ALADAǦ

In het oeuvre van de in Duitsland wonende en werkende Nevin Aladağ worden de grenzen tussen muziek, kunst en het dagelijks leven doorbroken. Aladağs praktijk bestaat naast performances ook uit installaties, dans, stilstaand en bewegend beeld. Van belang is niet alleen het creëren van nieuwe geluidservaringen, maar ook het scheppen van situaties waarin alledaagse handelingen en objecten een nieuwe betekenis krijgen. Net zoals het werk van bepaalde Fluxus-kunstenaars heeft Aladağs werk vaak een ondeugend karakter, maar ook thema’s zoals Turkse migratie komen vaak terug in haar werk. Haar performances resulteren regelmatig in tastbare objecten, zoals sculpturen die gevormd worden door de sporen van dansbewegingen, die een afdruk achterlaten in bepaalde materialen. Hiermee bevraagt ze de relatie tussen sculpturaal modelleren (met het lichaam) en sculptuur (het resulterende beeld). Andere bewegingen worden vastgelegd in stilstaand of bewegend digitaal materiaal. Aladağs werk was onderdeel van tentoonstellingen in de Verenigde Staten en verschillende Europese en Aziatische landen. Haar werk werd onder andere getoond op Documenta 14 in Athene en Kassel. 

CREDITS PERFORMANCE

In opdracht van Museum Tinguely, Bazel als onderdeel van Museum Tinguely AHOY!
Concept en choreografie: Nevin Aladağ
Performers: Przemek Kamiński, Darko Radosavljev
Curator, Museum Tinguely: Dr Sandra Beate Reimann
Productiemanager: Attila Gaspar

JEAN TINGUELY EN HET STEDELIJK MUSEUM AMSTERDAM

Jean Tinguely speelde in de jaren 1950 een grote rol in de ontwikkeling van de kinetische kunst. Voor Tinguely was zijn werk een verzet tegen de conventionele, statische kunst(wereld); hij wilde spel en experiment vooropzetten. Voor hem hoefde de bezoeker niet meer in een steriele witte ruimte op afstand naar een verstild schilderij te kijken. Met zijn kinetische kunst zette hij zowel de kunst als de kunstgeschiedenis in beweging en verkende hij de grenzen tussen kunst en leven. Met zijn do-it-yourself tekenmachines bekritiseerde Tinguely de rol van de kunstenaar en de elitaire positie van kunst in de samenleving. Hij verwierp het idee van ‘de unieke hand van de kunstenaar’ door bezoekers zelf werken in elkaar te laten zetten.

Amsterdam kent een dynamische geschiedenis met Tinguely. Vooral de – mede door Tinguely samengestelde – tentoonstellingen Bewogen Beweging (1961) en Dylaby (1962) in het Stedelijk Museum getuigen van hun nauwe contact. Hij bracht niet alleen zijn kinetische Méta-machines, maar ook zijn internationale avant-gardenetwerk naar Nederland en liet een blijvende indruk achter bij het publiek, dat deze experimentele tentoonstellingen in grote aantallen bezocht. Een innige band met Willem Sandberg (toenmalig directeur van het Stedelijk Museum) en curator Ad Petersen leidde tot verschillende aankopen voor de collectie, waaronder zijn beroemde tekenmachine Méta-Matic No. 10 uit 1959, Gismo uit 1960 en de enorme Méta II uit 1971.

In 2016-2017 organiseerde het Stedelijk Museum een omvangrijke Tinguely-overzichtstentoonstelling onder de titel Machinespektakel. In het kader van de grote Tinguely-tentoonstellingen in Düsseldorf en Amsterdam werden in 2015-2016 de dertien driedimensionale werken van Jean Tinguely in de collectie van het Stedelijk Museum in een groot project interdisciplinair onderzocht en behandeld. De video’s die toen zijn vervaardigd zullen tijdens de manifestatie worden getoond in het Stedelijk Museum, waar ook meerdere werken van Tinguely te zien zijn.